امنیت

نگرانی مقامات افغانستان و کشورهای آسیای میانه از خاطر حضور طالبان در مرز تاجیکستان

نوشته نادین بهرام

یک عسکر افغان در تاریخ 9 ثور مصروف دفاع از اشکاشم است. [توئیتر]

یک عسکر افغان در تاریخ 9 ثور مصروف دفاع از اشکاشم است. [توئیتر]

دوشنبه -- وضعیت شکننده امنیتی در ولایت های بدخشان و قندوز افغانستان موجب بروز نگرانی های عمده در بین مسئولین افغانستان و تعداد از کشورهای آسیای میانه شده است.

هر دو ولایت کشور در مرز افغانستان با تاجیکستان واقع می باشند که بالغ بر 1,300 کیلومتر امتداد دارد و در بعضی ساحات فقط به شمول دریای پنج می باشد.

به گزارش طلوع نیوز در روزهای اخیر طالبان افغان دو ولسوالی را در آن ولایت های سرحدی تسخیر کردند و به دروازه های آسیای میانه رسیدند. اما به گزارش طلوع نیوز مقامات نظامی پنج شنبه (21 ثور) اعلام کردند که قوای امنیتی افغانستان بعد از 13 روز نبرد طالبان را از آن دو ولسوالی ولایت بدخشان بیرون کردند.

بنا بر اعلام اردوی افغانستان طالبان در ولسوالی های زیباک و اشکاشم به شدت مقاومت کردند، اما قوای امنیتی آن قدر با آنها مبارزه کردند تا در نهایت شبه نظامیان از هر دو ولسوالی فرار کردند.

در تاریخ 6 ثور و بعد از تصرف ولسوالی قلعه زال توسط شبه نظامیان وسایط نقلیه طالبان در این ولسوالی مشاهده می شوند. [فیسبوک]

در تاریخ 6 ثور و بعد از تصرف ولسوالی قلعه زال توسط شبه نظامیان وسایط نقلیه طالبان در این ولسوالی مشاهده می شوند. [فیسبوک]

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان (وسط) در تاریخ 19 ثور در مورد وضعیت در ولایت شمالی با سران امنیتی گفتگو می کند. [توئیتر]

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان (وسط) در تاریخ 19 ثور در مورد وضعیت در ولایت شمالی با سران امنیتی گفتگو می کند. [توئیتر]

قاسم بیک محمد، یک استاد امور افغانستان مقیم دوشنبه، به کاروانسرای گفت: «یک تجمع عمده [ستیزه جویی] نزدیک کشور [ما] باید موجب نگرانی شود.»

او با اشاره به افراد جدیدالورود از آسیای میانه و پاکستان، گفت: «طالبان امروز با طالبان سال های دهه 1990 تفاوت دارند. ما نمی توانیم به طور قاطع بگوییم هدف آنها فقط افغانستان است.»

سقوط سریع ولسوالی ها

طالبان این دو ولسوالی را با سرعتی نگران کننده تصرف کردند. آنها در تاریخ 8 ثور ولسوالی زیباک در ولایت بدخشان را تصرف کردند. زیباک در 35 کیلومتری جنوب ولسوالی اشکاشم ولایت مختار کوهستان بدخشان تاجیکستان (جی بی اِی اُ) قرار گرفته است.

قبل از تصرف مجدد زیباک در 21 ثور باشندگان ولسوالی اشکاشیم که در مجاورت تاجیکستان است می توانند صدای درگیری را از آن طرف سرحدات در ولسوالی همنام این ولسوالی بشنوند.

ذکرخدا صمدف، ولسوال ولسوالی اشکاشم تاجیکستان، به کاروانسرای گفت که طالبان حالا با پیشروی به داخل اشکاشیم افغانستان دارای «سکوی پرتاب جهت [حرکت به سمت] سرحدات پاکستان و تاجیکستان می باشد.»

صمدف گفت: «ما معلومات داریم که درگیری ها در فاصله 25 کیلومتر با تاجیکستان جریان دارند.»

طالبان در تاریخ 16 ثور ساحات دیگر -- موسوم به قلعه زال در ولایت قندوز -- را متصرف شد. قلعه زال در مجاورت یک منطقه محافظت شده طبیعی در ولایت ختلان تاجیکستان واقع می باشد.

با سقوط قلعه زال حالا طالبان کنترل چهار ولایت را در قندوز به دست دارند.

اما قوای تاجیکستان می گویند که آنها بر سرحدات کنترل شدید دارند.

محمد اولوگ خواجه یف، سخنگوی قوای سرحدی تاجیکستان، به کاروانسرای گفت: «ما همه چیز را از نزدیک تحت نظر داریم. ما کاملا از آن چه در سمت دیگر روی می دهد اطلاع داریم... ما تا حال کدام کوشش [جهت حمله به تاجیکستان] از سمت افغانستان را شاهد نبوده ایم.»

مذاکره روسای جمهوری تاجیکستان و افغانستان

وخامت اوضاع در امتداد سرحدات افغانستان و تاجیکستان در شهر دوشنبه نیز مورد توجه قرار گرفت.

بنا دفتر نشراتی امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، وی و اشرف غنی، همتای افغانش، در تاریخ 15 ثور با تلیفون در مورد اوضاع مذاکره کردند.

بنا دفتر نشراتی رحمان، وی تأکید کرد که او روزانه اوضاع را در افغانستان تعقیب می کند، و به غنی گفت که تاجیکستان آماده است به کشور همسایه اش کمک کند تا تروریسم را نابود نماید.

غنی مراتب قدردانی خود را از خاطر حمایه دوامدار اقتصادی و کمک های امنیتی تاجیکستان ابراز نمود.

کمک تاجیکستان به افغانستان در درگیری های اخیر در امتداد سرحدات بسیار حیاتی بوده است.

پرویز بوراکف، داکتر ارشد شفاخانه ولسوالی اشکاشم تاجیمستان، به کاروانسرای گفت: «در سال 2012 دو دولت توافقنامه ای را امضا کردند که به اتباع افغان در ساحات سرحدی اجازه می داد از خدمات صحی و تداوی در تاجیکستان استفاده کنند. ما خصوصا همیشه نفرات قوای امنیتی افغانستان را قبول می کنیم.»

در تاریخ 8 ثور 11 عسکر افغان که در زیباک مجروح شده بودند به شفاخانه بوراکوف آورده شدند و در آنجا تحت تداوی مجانی قرار گرفتند. یکی از مجروحین در شفاخانه جان باخت.

یکی از افغان های تحت تداوی سیدقاسم ولد سیدعظیم شاه بود که پایش در جنگ مجروح شده بود.

او به کاروانسرای گفت: «ما مدت شش ساعت جنگیدیم. اما مهماتمان تمام شد و مجبور به عقب نشینی شدیم.»

یک دیوار روی کرمعلی ولد حاج علی افتاده بود.

او به کاروانسرای گفت: «ما در یک مکتب در اشکاشم گرفتار شده بودیم. طی درگیری دیوار فرو ریخت. ما 18 نفر [از افراد دشمن] را کشتیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500