تروریسم

درگیری طالبان و داعش بر سر پول و قلمرو در افغانستان

نوشته سلیمان

پولیس محلی افغانستان طی یک عملیات نظامی در تاریخ 19 حمل در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند، یعنی ولسوالی که طالبان در آن بسیار فعال استند، مصروف حراست می باشند. [نورمحمد / خبرگزاری فرانسه]

پولیس محلی افغانستان طی یک عملیات نظامی در تاریخ 19 حمل در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند، یعنی ولسوالی که طالبان در آن بسیار فعال استند، مصروف حراست می باشند. [نورمحمد / خبرگزاری فرانسه]

کابل - به گفته مقامات ستیزه جویان طالبان و «دولت اسلامی عراق و سوریه» (داعش) در سراسر افغانستان برای غارت و جمع کردن پول از افراد ملکی درگیر مبارزه استند.

محمد رضا غفوری، سخنگوی والی جوزجان، گفت که طی یک نبرد در ماه آوریل در ولایت جوزجان، 87 تن از اعضای دو گروپ کشته شدند.

وی به سلام تایمز گفت: «در این درگیری [...] 72 طالب، به شمول 2 قوماندان کلیدی شان کشته و 57 طالب دیگر مجروح شدند و همچنان 15 داعشی در این درگیری کشته و 12 تن دیگرشان هم زخمی شدند.»

او گفت: «بر علاوه 10 طالب را داعشیان اسیر گرفته اند و احتمال جنگ های شدیدتر میان این دو گروپ تروریستی وجود دارد.»

غارت مردم

غفوری گفت که دو گروپ با تصرف پول نقد و دارایی های دیگر از مردم ملکی مصروف حمایه از فعالیت های تروریستی خود استند.

غفوری همچنان گفت: «در بعض ساحات محدود ولسوالی های نا امن قوش تپه و درزاب در حدود 100 داعشی و 200 تا 300 طالب حضور فزیکی دارند.» وی افزود که باشندگان در آن مناطق از دست شورشیان، از سرقت، و بدتر از آن رنج می برند.

غفوری گفت که داعشیان دو ماه پیش سه زن را در ولسوالی درزاب ابتدا اختطاف کردند و سپس بیرحمانه تیرباران کردند و همچنان 60 خانه را نیز سوختاندند.

منابع محلی به نقل از راپورهای حاصله اعلام کردند که داعش به اشتباه فکر کرده بود که این زنان با افسران پولیس ارتباط دارند و به تلافی آنها را کشتند.

باشندگان از درد و رنج دوامدار خود از هر سوی دو گروپ شبه نظامیان داعش و طالبان با سلام تایمز گپ زدند.

شریف الله، باشنده ساحه قوش تپه که مجبور به فرار از ساحات تحت کنترول طالبان و داعشیان شده است، گفت: «قبلا طالبان از باشنده های مناطق ما سه وعده غذا می گیرند. فعلا هم طالبان و هم داعشیان این کار را می کنند.»

وی گفت: «هر خانواده هر ماه باید 500 افغانی (7.35 دلار) به این گروپ ها بدهند.» او افزود که خانواده های ثروتمند مجبور استند تا بیشتر پرداخت کنند.

جدال بر سر پول

رحمت الله ترکستانی، قوماندان امنیه ولایت جوزجان، به سلام تایمزگفت که درگیری بین دو گروپ بر سر غنایم محلی و پس از آن آغاز شد که داعش سه فرمانده طالبان را به قتل رساند.

وی گفت: «طالبان مبلغ پول را به زور از باشنده های ساحات قوش تپه و درزاب به حیث عشر و زکات گرفته بودند که در مسیر مراجعت از این ساحات با کمین داعشیان مواجه گردیدند. درگیری از همین جا شروع شد.»

او افزود: «دلیل دیگر جنگ میان داعشیان و طالبان ترور 3 قوماندان کلیدی طالبان در تاریخ [26 حمل] توسط داعشیان می باشد. این 3 قوماندان طالبان از جمله قاچاقبران مواد مخدر نیز بودند.»

ترکستانی گفت: «نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در ولایت جوزجان، امادگی لازم را برای سرکوب گروپ های تروریستی داعش و طالب دارند.» وی افزود که عملیات خالد برای نابودی داعشیان و طالبان «در آینده نزدیک» آغاز می گردد.

فعلا قوای امنیتی مصروف انجام عملیات در 13 ولایت به منظور هدف قرار دادن عناصر طالبان و دولت اسلامی استند.

امکان خشونت حتی بیشتر

عبدالستار درزابی، نماینده مردم ولایت جوزجان در پارلمان، هشدار داد که بدون ختم قاطع تاراج شبه نظامیان در جوزجان، خشونت در مناطق مورد مناقشه آن می تواند بدتر هم شود.

وی به سلام تایمز گفت: «پیش از این طالبان به جبر از باشنده های ساحات تحت کنترول شان در جوزجان عشر و زکات و مالیه می گرفتند. اما حالا که تعدادی به نام داعش بوجود آمده اند همچنان دست به جمع آوری عشرو زکات زدند. این برای طالبان قابل قبول نیست.»

او گفت که به خاطر رقابت موجود برای گرفتن پول از شهروندان «احتمال درگیری های خونین بعدی میان این دو گروپ متخاصم وجود دارد.»

درزابی گفت: «تا یک یا دو ماه دیگر اراضی حاصلات می دهند. بنا هر دو گروپ کوشش می کنند تا یک دیگر را شکست بدهند تا بتوانند عشر و زکات و مالیه حاصلات زمین های زراعتی را به تنهایی بگیرند.»

او گفت: «تا اکنون بیشترین متضررین اعمال طالبان و داعشیان در ملکی ها بوده اند.»

سید جمیل، باشنده ولسوالی درزاب، به سلام تایمز گفت: «مردم ما هر روز و شب را با خوف و خطر طالب و داعش سپری می کنند. من امیدوارم درگیری بین این تروریستان ادامه یابد تا همه شان به دست خودشان کشته شوند.»

او گفت: «من از حکومت می خواهم هرچه عاجل در ولسوالی درزاب یک عملیات را شروع کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500