تروریسم

طالبان ماین های بسیار زیادی را در لشکرگاه برجای گذاشته اند

نوشته سلیمان

یک پسر زخمی افغان در روز 16 میزان گذشته در لشکرگاه تحت تداوی می باشد. مسئولین می گویند که قوای امنیتی افغان طالبان را از ساحات مختلف لشکرگاه بیرون راندند، مگر طالبان ماین های را در سطح شهر جابجا کردند تا مردم ملکی را هدف قرار دهند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

یک پسر زخمی افغان در روز 16 میزان گذشته در لشکرگاه تحت تداوی می باشد. مسئولین می گویند که قوای امنیتی افغان طالبان را از ساحات مختلف لشکرگاه بیرون راندند، مگر طالبان ماین های را در سطح شهر جابجا کردند تا مردم ملکی را هدف قرار دهند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

لشکرگاه -- با تصفیه اخیر ساحات بولان، بشران، و عینک در لشکرگاه، واقع در ولایت هلمند، از وجود طالبان، باشندگان محلی مشتاق مراجعت به خانه هایشان و ادامه زندگیشان استند.

اما حالا آنها با یک مانع دیگر مواجه می باشند: ماین های ضدنفر که توسط طالبان در خانه های مردم ملکی و در مساجد و هم خیابان ها جاکاری شده اند.

او به سلام تایمز گفت: «حالا که قوای امنیتی، طالبان را در این ساحه شکست دادند ما دوباره برگشته ایم. اما متاسفانه طالبان اکثر خانه های مسکونی و جاده های ما را ماین گذاری کرده اند. ما فعلا نمی توانیم در خانه خود مسکن گزین شویم.»

او گفت که فامیلش در یک مکان امن می مانند تا زمانی که مطمئن شوند که خانه شان امن است.

محمد گفت: «تراژدی برای یک فامیل باشنده بولان که پیش از ما به خانه شان برگشته بود، پیش آمد.»

او گفت که ماینی را که طالبان در زیر دروازه حویلی شان جاسازی کرده بود انفجار کرد و یگانه پسر 16 ساله این خانواده پاهای خود را از دست داد.

گروگان در خانه های خود

میرزا حسین علیزاده، عضو شورای ولایتی هلمند، به سلام تایمز گفت: «طالبان در تمام این سال ها خانه های باشنده های هلمند و هم مساجد را سنگر جنگی ساخته اند.»

او گفت: «طالبان زنان، اطفال، و کهنسالان را در خانه هایشان گروگان گرفته و از انها به حیث سپر انسانی استفاده کرده اند.» وی افزود که جاسازی ماین ها در خانه ها و اطراف خانه های باشنده ها «اخیرترین مورد این عمل غیر انسانی طالبان» می باشد.

وی گفت: «به خاطر ماین های جاکاری شده طالبان تا اکنون هزاران ملکی کشته، معلول، و یا معیوب شده اند.»

وی گفت: «ماین گذاری ساحات مسکونی و پناه گرفتن طالبان در خانه های مردم ملکی نشان دهنده ضعف طالبان در مقابل قوای امنیتی می باشد. این همچنین نشان می دهد که طالبان به حقوق انسانی و شریعت اسلامی پابند نیستند

دشمن مردم

حاجی معروف، باشنده ساحه عینک، گفت: «ماینگذاری طالبان در خانه های ما، در راه های عامه، و حتی در مساجد نشان می دهد که طالبان با نظامی های افغان دشمنی دارند. آنها همچنان با ملکی ها و مخصوصا باشنده های هلمند خصومت آشکار دارند.»

وی به سلام تایمز گفت: «تعداد زیادی از خانه های را که طالبان در ساحه عینک به حیث سنگر جنگی شان انتخاب کرده بودند در نتیجه جنگ تخریب شده است. شبه نظامیان طالبان اگر خود را افغان می دانند پس باید از خدا بترسند و بیشتر از این هلمندی ها را آواره و زیانمند نسازند.»

او پرسید: «اگر طالبان دشمن ما نیستند پس چرا خانه ها، سرک ها، مکاتب، و زمین های زراعتی ما را ماین گذاری می کنند؟»

تأیید اخبار

مقامات محلی هلمند اخبار مربوط به ماین گذاری گسترده طالبان به منظور هدف قرار دادن ملکی ها را تأیید می کنند.

محمد عمر زواک، سخنگوی والی هلمند، به سلام تایمز گفت: «شش ماه پیش طالبان بعض ساحات را در کنترول شان داشتند. اما قوای امنیتی با یک عملیات یک ماهه طالبان را شکست داده و از این ساحات عقب راندند.»

وی گفت که اما ستیزه جویان قبل از عقب نشینی ساحات بولان، بشران، و عینک - که همه در مربوطات حوزه سوم شهر لشکرگاه قرار دارد - و هم مربوطات ولسوالی نادعلی را ماین گذاری کردند.

او گفت: «قوای امنیتی طالبان را 8 کیلومتر [از لشکرگاه] عقب راندند. کار خنثی سازی ماین ها توسط متخصصین قوای امنیتی جریان دارد و به زود ترین فرصت تمام باشنده های این ساحات می توانند دوباره به خانه هایشان مراجعت کنند.»

او گفت که طالبان مرتبا و مکررا از مکان های مقدس سوءاستفاده می کند.

زواک گفت که در ماه حمل «طالبان در ولسوالی ناوه هلمند مساجد را برای شان سنگر جنگی ساخته بودند. آنها در مساجد سنگر و تونل حفر کرده بودند تا در آنها مخفی شوند. این چنین اعمال در هیچ دین و مذهب جا ندارد.»

اقدامات «غیراسلامی و غیرانسانی» طالبان

عبدالجبار قهرمان، نماینده مردم هلمند در پارلمان و فرمانده پیشین عملیاتی رئیس جمهور در هلمند، گفت: «ماینگذاری طالبان در ساحات مسکونی بزدلانه، غیر اسلامی، و غیر انسانی می باشد

او به سلام تایمز گفت: «در مدت 16 سال جنگ و ماینگذاری طالبان در ولایت هلمند اکثر قربانیان ان ملکی ها، مخصوصا زنان و کودکان، بوده اند.»

وی گفت: «ستیزه جویان برای نجات جان شان هلمندی ها را در جنگ ها سپر انسانی قرار می دهند.» وی افزود: «طالبان توان مبارزه و مقابله با قوای امنیتی را ندارند. بنا به ماین گذاری در خانه ها و راه های عامه متوسل می شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500