رسانه

خشم و غضب افغان ها نسبت به حمله داعش به ساختمان رادیو تلویزیون افغانستان در جلال آباد

خبرگزاری فرانسه و تحریریه

قوای امنیتی افغانستان در تاریخ 27 ثور در محل یک انفجار انتحاری در جلال آباد موضع می گیرند. در این حمله تروریستی کم از کم شش نفر کشته شدند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

قوای امنیتی افغانستان در تاریخ 27 ثور در محل یک انفجار انتحاری در جلال آباد موضع می گیرند. در این حمله تروریستی کم از کم شش نفر کشته شدند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

جلال آباد -- مسئولین و شاهدان عینی گفتند که بمب گذاران انتحاری چهارشنبه (27 ثور) بالای ایستگاه تلویزیون ملی در شهر جلال آباد افغانستان حمله کردند و در حالی که درگیری های مسلحانه و انفجارهای پی هم این تعمیر را به ژورنالیست ها در آن گرفتار شده بودند، به لرزه درآورده بود، شش نفر را به قتل رساندند.

در این حمله چهار ساعته به رادیو تلویزیونی افغانستان (آر تی اِی) که اخیرترین مورد از رشته حملات اجرا شده بالای اصحاب میدیا در این کشور آشوب زده است، کم از کم 17 تن دیگر مجروح شدند.

شبه نظامیان «دولت اسلامی عراق و سوریه» (داعش) مسئولیت این حمله در ولایت ننگرهار را به عهده گرفتند.

گلاب منگل، والی ننگرهار، به راپورترها گفت: «آنها چهار مهاجم بودند -- یکی خود را در دروازه منفجر کرد و محافظ را کشت و سه نفر دیگر هم وارد تعمیر شدند، مگر بعد از چهار ساعت درگیری با قوای امنیتی ما آنها کشته شدند.»

او افزود: «شش تن، به شمول چهار فرد ملکی و دو افسر پولیس کشته و 17 نفر دیگر مجروح شدند.» وی افزود که یکی از کارکنان صحی به خبرگزاری فرانسه گفت که بسیاری از افرادی به شفاخانه آورده شده بودند، از جراحات حاصله از شلیک گلوله رنج می بردند.

یک عکسبردار رادیو تلویزیونی افغانستان گفت که او به محض شروع درگیری مسلحانه از این تعمیر فرار کرد، مگر بسیاری از همکارانش در داخل گرفتار شده بودند تا این که قوای امنیتی شبه نظامیان را به هلاکت رساندند.

خشم

ناظران محلی نسبت به اخیرترین حمله تروریستی در کشور که با موارد متعدد قتل ژورنالیست ها همراه بوده، ابراز خشم کرده اند.

بلال صدیقی، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، به سلام تایمز گفت: «این کمیسیون [مستقل حقوق بشر افغانستان] حمله به یک مکان ملکی را به شدت محکوم می کند. ما از حکومت می خواهیم تا عاملان این اعمال را مجازات کند.»

فهیم دشتی، رئیس اتحادیه ملی ژورنالیست های افغانستان، به سلام تایمز گفت: «حمله به بالای رسانه ها تجاوز به همه ارزش ها است. ما جهت تعمیم امنیت میدیا با وزارت دفاع و قوای امنیتی افغانستان مشارکت می کنیم.»

خیرالله، یک ژورنالیست باشنده کابل، به سلام تایمز گفت: «این بار اول نیست که تروریستی ها ژورنالیست های افغانستان را هدف قرار داده اند. آنها با کل بشریت دشمن هستند.»

دشمنی با داعش در ننگرهار

ستیزه جویان داعش در ولایت ننگرهار که جلال آباد مرکز آن است، فعال می باشد.

اردوی ایالات متحده ماه قبل سلاح عظیم انفجار هوایی جی‌بی‌یو-۴۳/بی را بالای مواضع داعش در ننگرهار انداخت و به گفته مسئولین دولت افغانستان تا 90 شبه نظامی را به هلاکت رساند. این مسئولین هر گونه تلفات افراد ملکی در آن انفجار را رد کردند.

بنا بر اعلام قوای ایالات متحده و هم حکومت افغانستان جدا شدن افراد و تلفات اخیر در جبهه های نبرد حضور محلی داعش را که در زمان اوج خود 3,000 جنگجو بود، به حداکثر 800 نفر تقلیل داده است.

یک کشور مرگبار برای میدیا

حمله چهارشنبه اخیرترین حمله شبه نظامیان به یک سازمان میدیای افغانستان محسوب می شود.

کمیته امنیت ژورنالیست های افغان (اِی جی اس سی) اعلام کرد که افغانستان در سال 2016 مرگبارترین سال را برای ژورنالیست ها تجربه کرده است و افزود که این کشور بعد از سوریه در ردیف دوم خطرناک ترین کشورهای جهان برای راپورترها محسوب می شود.

به گفته کمیته امنیت ژورنالیست های افغان سال گذشته کم از کم 13 ژورنالیست در افغانستان کشته شدند. این کمیته مدعی شد که طالبان کم از کم در 10 مورد از این قتل ها مشارکت داشتند.

در ماه جدی سال گذشته هفت کارمند یک شبکه تلویزیونی محبوب به نام تلویزیون طلوع که غالبا از ستیزه جویان انتقاد می کند، طی یک بمب گذاری انتحاری طالبان در کابل کشته شدند.

این اولین حمله عمده به یک سازمان رسانه ای افغانستان از زمان برکناری طالبان از قدرت در سال 2001 بود.

[نجیب الله از کابل در تهیه این راپور مشارکت داشته است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این یک تحلیل خوب و یک مقالۀ جامع است. بگذارید یک چیز را بگویم و آن این است که تعداد بسیار اندکی از مردم صفحۀ فیسبوک شما را پسندیده اند. اگر شما پوشش فیسبوکی خود را گسترش دهید افراد بیشتری قادر به دریافت اخبار و گزارش ها خواهند بود. با سپاس.

پاسخ