امنیت

مسئولین می گویند: طالبان قادر به مقابله مستقیم با قوای امنیتی افغان نیستند

نوشته زیار

افسران پولیس افغان در تاریخ 11 حوت در کابل در محل وقوع انفجار با یک موتر انتحاری نگهبانی می کنند. قوای طالبان در آن روز به دو مجتمع امنیتی حمله کردند. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

افسران پولیس افغان در تاریخ 11 حوت در کابل در محل وقوع انفجار با یک موتر انتحاری نگهبانی می کنند. قوای طالبان در آن روز به دو مجتمع امنیتی حمله کردند. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- با شروع عملیات بهاری سالانه طالبان که امسال عملیات منصوری نام گرفته، مسئولین و شهروندان افغان ضمن ابراز اطمینان به قوای امنیتی مجددا بر صلح تأکید کردند.

مسئولین گفتند که با بلند رفتن فشار قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان (اِی اِن دی اس اف) و هم قوای بین المللی ستیزه جویان فقط قادر به اجرای عملیات های انتحاری و حملات چریکی هستند که دلیل آن فقدان قابلیت آنها برای مبارزه در میدان های نبرد است.

محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع، به سلام تایمز گفت: «تروریست ها قادر به مبارزه رو در رو با قوای افغان نیستند.»

او گفت که طالبان به جای این کار به حملات با مقیاس کوچک به مقرهای نظامی و تأسیسات ملکی متوسل می شود.

رادمنش گفت: «[طالبان] فقط به نیت قتل افغان ها حمله می کنند. مگر من می توانم به شما بگویم که قهرمانان ما قابلیت [نابود کردن آنها را] دارند.» وی افزود که قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان هر روز 20 عملیات ضد ستیزه جویی را در سر تا سر افغانستان اجرا می کند.

اهمیت تجهیزات مدرن نظامی

با این حال بنا به اخیرترین راپور فصلی بازرس کل مخصوص بازسازی افغانستان که در تاریخ (10 ثور) نشر گردید، تلفات قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان «به شکل تکان دهنده ای بالا» است، به طوری که طی شش هفته اول سال 2017 تعداد 807 تن از قوای افغان در درگیری با طالبان و سایر گروپ های ستیزه جو کشته شدند.

بنا بر اعلام مأموریت کمک سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) تلفات مردم ملکی هم در سال 2016 به بلندترین ریکارد خود رسید به طوری که 3,498 نفر کشته و 7,920 نفر مجروح شدند.

سازمان ملل متحد در تاریخ (7 ثور) گزارش داد که این روند از ماه جدی تا ماه حوت سال 2017 ادامه یافت به طوری که در درگیری فرسایشی افغانستان 715 فرد ملکی کشته و 1,466 نفر مجروح شدند. یک سوم از کل تلفات ملکی اطفال بودند که رقم آنها 210 کشته و 525 مجروح بود.

رادمنش گفت که قوای افغان به تجهیزات و تکنالوژی بیشتری ضرورت دارند تا در نبرد خود علیه تروریسم موفق شوند.

او گفت: «ما از قوای ائتلاف تقاضا کردیم که قوای افغان را به تکنالوژی نبرد هوایی، به شمول جت ها و بمب افکن ها و هم تکنالوژی ماین یابی، راکت ها، تأسیسات میدان های هوایی انکشاف یافته و غیره تجهیز نماید.»

وی گفت: «هر چه آنها بیشتر این امکانات را ارائه دهند، ما موفق تر خواهیم بود.»

تواب غورزنگ، سخنگوی سابق دفتر شورای امنیت ملی افغانستان، گفت: «طی شش ماه گذشته تروریست ها غالبا حملات را بالای تأسیسات عامه و واحدهای نظامی اجرا کردند.»

او به سلام تایمز گفت که در حالی که بسیاری از قوای افغان در نبرد با تروریست ها نهایت فداکاری را نشان داده اند، آنها همچنان «کوشش های بیشرمانه» شبه نظامیان جهت حمله به اماکن عمومی را خنثی کردند.

افغان ها در حسرت صلح

فرهاد صدیقی، یک عضو ولسی جرگه که مجلس نمایندگان پارلمان است، به سلام تایمز گفت: «افغان ها به شدت خواهان زندگی در صلح استند و می خواهند شاهد برداشته های قدم های عملی در این زمینه باشند.»

او گفت: «طالبان و سایر گروپ های تروریستی قوای امنیتی افغان را شکست داده نمی توانند. آنها با اجرای حملات انتحاری کدام حاصل را به دست آورده نمی توانند. آنها در 15 سال گذشته شکست خورده اند و شکست آنها ادامه خواهد داشت.»

صدیقی از طالبان خواست «تا به پروسه صلح ملحق شوند و با فریب وعده های خارجیان را نخورند.»

وی گفت: «جنگ به نفع افغان ها نیست.»

امیر، که یک دوکان دار در کابل است، با صدیقی هم نظر می باشد.

او به سلام تایمز گفت: «ما می خواهیم طاللبان به جای استفاده از سلاح به روند صلح ملحق شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500