تروریسم

داعش در عراق به حربه مخفی شدن پشت اطفال متوسل می شود

نوشته خالد الطائی

اطفال آواره عراقی که از خشونت های جاری در شهر موصل در شمال این کشور گریخته اند در تاریخ 6 حمل 2017 در کمپ حسن شام، واقع در حدود 30 کیلومتری شرق موصل، پشت حفاظ ایستاده اند. [احمد غربلی/خبرگزاری فرانسه]

اطفال آواره عراقی که از خشونت های جاری در شهر موصل در شمال این کشور گریخته اند در تاریخ 6 حمل 2017 در کمپ حسن شام، واقع در حدود 30 کیلومتری شرق موصل، پشت حفاظ ایستاده اند. [احمد غربلی/خبرگزاری فرانسه]

یاسین خلیل، یک شهروند عراقی، و فامیل پنج نفره او، وقتی جنگجویان «دولت اسلامی» (داعش) در اوایل ماه حمل در جریان نبرد آزادسازی محله شان در غرب موصل بالای خانه شان حمله کردند، چیزی نمانده بود تا کشته شوند.

خلیل 35 ساله به یاد آورد که همزمان با تشدید درگیری در خارج از خانه سه جنگجوی عضو داعش بالای خانه حمله کردند و به فامیلش دستور دادند تا از خانه خارج شوند.

او گفت: «وقتی ما خارج شدیم وحشت کرده بودیم و یقین داشتیم که کشته خواهیم شد.»

وی اظهار داشت: «اما در همان لحظه تیراندازی متوقف شد و ما توانستیم فرار کنیم و به قوای امنیتی برسیم. من نمی توانم باور کنم که هنوز زنده استیم.»

چنین اقدامات پلان داعش را جهت استفاده از مردم ملکی به حیث سپرهای انسانی یا طعمه هایی جهت مانع شدن بر سر راه قوای مسلح عراق آشکار می کند، خصوصا حالا که ساحات تحت کنترول داعش در موصل به فقط 10 فیصد از کل مساحت شهر تقلیل یافته است.

سوءاستفاده از مردم ملکی

صباح النعمان، سخنگوی قوای عراقی، یه دیارنا گفت: «مخفی شدن پشت زنان و اطفال نشان دهنده بزدلی [داعش] و بی قیمت بودن جان انسان ها برای این گروپ است.»

او گفت که گروپ از طرق مختلف، به شمول مجبور کردن کل یک فامیل به جابجا شدن از یک خانه به خانه ای دیگر به همراه آنها و یا حرکت با آنها در کوچه ها تا قوای عراقی به طرفشان فیر نکنند.

وی گفت که این تاکتیک به جنگجویان گروپ اجازه می دهد تا آزادانه در شهر حرکت کنند.

او گفت که این گروپ همچنان از بابت نگهداری تعداد کلانی از فامیل ها در یک مکان که از آن به خیث مقر جنگجویانش استفاده می کند و یا استفاده از بام های منزل مسکونی به حیث مواضع اسنایپرها مشهور می باشد.

او گفت که داعش همچنان به حربه هایی مانند استفاده از افراد ملکی به حیث طعمه متوسل گردیده به نحوی که آنها را به میدان نبرد فرستاده و سپس به محکض نزدیک شدن قوای عراقی تیراندازی می کند.

النعمان گفت: «افرادی که از این تاکتیک ها جان به بدر برده اند، می گویند که تروریست ها به آنها گفتند که آنها کشته خواهند شد و به حیث شهیدان محسوب خواهند گردید و جنت منتظرشان می باشد که این بلاهت ایدئولوژی آنها را منعکس می کند.»

او افزود: «کما باید بسیار زیاد مراقب و متمرکز باشیم.» وی اشاره کرد که قوای عراقی تا حال اکثر محلات موصل را آزاد کرده اند «و به بسیاری از افراد ملکی بیگناه به حیث اطفال که داعش از آنها به حیث سپر انسانی استفاده می کرد، کمک کرده اند.»

او گفت: «افراد ما حالا تجربه کافی جهت خلاص کردن اختطاف شدگان و افراد ملکی گرفتار شده و هم باز کردن مسیرهای امن جهت مردم ملکی در حال فرار و دور نگه داشتن آنها از تروریست ها برخوردار استند.»

او افزود که معلومات استخباراتی ارائه شده توسط افراد ملکی همچنان به ممانعت از فعالیت های داعش کمک کرده است.

مخفی شدن داعش پشت اطفال

جنگجویان داعش حالا در ساحه کوچکی در موصل گیر افتاده اند، اما جنگیدن در آنجا بسیار مشکل است؛ چون هزاران فامیل در در مناطق مزدحم زندگی می کند.

محمد ابراهیم، رئیس کمیته امنیت مجلس شورای ولایتی نینوا، به دیارنا گفت که داعش با استفاده از مردم ملکی جهت ممانعت از پیشروی اردو امیدوار است تا این امر به آنها زمان جهت تجدید گروپ بدهد.

او افزود که جنگجویان این گروپ حالا پشت ساکنان شهر قدیمی موصل مخفی شده اند و از ازدحام جمعیت در آن ساحه سوءاستفاده می کنند.

وی گفت که داعش فامیل ها، به شمول زنان و اطفال، را به اجبار از خانه هایشان بیرون رانده است و حالا آنها داخل محوطه صحن مسجد النوری گروگان استند تا از حمله قوای نظامی به آن محل ممانعت شود.

این گروپ به شدت جهت حفظ کنترول این مسجد، واقع در مرکز شهر قدیم، مبارزه می کند؛ چون این همان جایی است که ابوبکر البغدادی، رهبر داعش اول بار بعد از تصرف موسل توسط این گروپ در تابستان 2014 در آن ظاهر شد.

ابراهیم گفت که این همان جا است که البغدادی به اصطلاح خلافت خود را اعلام کرد و از این جهت برای داعش اهمیت بسیار کلان دارد.

غزوان حامد، رئیس کمیته حقوق بشر شورای ولایت نینوا، به دیارنا گفت که داعش کوشش می کند تا همزمان با ورود جنگ به ساحات مسکونی شهر قدیم وضعیت بشری را زیادتر پیچیده کند.

او اظهار داشت: «محلات به شدت مزدحم آخرین حربه تروریست ها استند. ما پیش بینی می کنیم که آنها مرتکب قتل عام شوند و قوای امنیتی را متهم کنند تا به این ترتیب افکار عمومی را منحرف و بر پروسه جنگ اثر بگذارند.»

او گفت که اما قوای عراقی در نبرهای شهری تجربه کسب کرده اند و سعی خواهند کرد تا از هر نوع تلفات مردم ملکی پرهیز کنند، حتی اگر این به قیمت کند شدن روند پیروزی باشد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500