رمضان

افغان ها از داعش و طالبان می خواهند که در ماه رمضان حملاتشان را متوقف کنند

نوشتۀ سلیمان

اطفال افغان در تاریخ 31 ثور در جریان یک عملیات ضد «دولت اسلامی» (داعش) در ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار از کنار قوای امنیتی عبور می کنند. افغان ها از داعش و طالبان می خواهند طی ماه رمضان از خشونت خودداری کنند. [نورالله شیرزاده/خبرگزاری فرانسه]

اطفال افغان در تاریخ 31 ثور در جریان یک عملیات ضد «دولت اسلامی» (داعش) در ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار از کنار قوای امنیتی عبور می کنند. افغان ها از داعش و طالبان می خواهند طی ماه رمضان از خشونت خودداری کنند. [نورالله شیرزاده/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- افغان ها از طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) می خواهند حرمت ماه مقدس رمضان را حفظ کنند و از ارتکاب حملات انتخاری، انفجار، و سایر اقدامات تروریستی خودداری کنند.

علمای افغان می گویند که رمضان ماه عبادت و رحمت است و همان طور که خداوند در این ماه به همۀ اعمال نیک پاداش می دهد، همۀ گناهان هم در این ماه بسیار بدتر و شنیعتر می باشند.

افراط گرایی با اسلام سازگار نمی باشد

محمد قاسم حلیمی، سخنگوی شورای سرتاسری علمای افغانستان، به سلام تایمز گفت: «رمضان ماه رحمت الهی، عبودیت، مغفرت، دوری از گناه، ماه توبه، و نهایتا ماه بازگشت به سوی اعمال نیک می باشد.»

حلیمی گفت: «خداوند به صراحت می فرماید: روزه از من است و من پاداش آن را می دهم. این کلام واضح خدا بیانگر نهایت ثواب و پاداش برای کسانی است که ماه رمضان را تجلیل می نمایند، روزه می گیرند، و از معصیت دوری می کنند.»

او گفت که اعمال و اقدامات گروپ های افراطی کاملا با روح رمضان تعارض دارد.

به گفته حلیمی، دیدگاه و تعبیر داعش از ماه مقدس رمضان و تحریم مراسم و آیین های مرتبط با رمضان توسط داعش «برخلاف شریعت اسلام» می باشد.

او گفت: «اعمال تروریستی که این گروه های افراطی در ماه رمضان انجام می دهند بر خلاف همه ارزش های انسانی و اسلامی است و گناه آن نسبت به سایر ماه ها چندین برابر می باشد.»

غلام فاروق مجروح، نماینده مردم هرات در پارلمان، به سلام تایمز گفت: «ممانعت از مردم در اجرای شعایر و آیین های مذهبی شان در ماه رمضان ... در تضاد با فرهنگ و سنت افغان ها می باشد.»

محمد یوسف، باشنده جلال آباد ولایت ننگرهار، گفت: «متاسفانه طالبان و داعش در گذشته هرگز کدام احترام به روزها و ماه های مقدس نکرده اند. آنها مساجد را هدف قرار داده و نمازگزاران را حین اقامه نماز به قتل رسانده اند.»

او به سلام تایمز گفت: «ما از این گروپ ها تقاضا داریم کم از کم بگذارند که مردم مسلمان افغانستان در ماه رمضان به دور از انفجار و انتحار در یک فضای امن عبادت نمایند تا از این ماه مقدس و مبارک به شکل درست تجلیل کنند.»

قوای امنیتی آماده عبادت و محافظت استند

محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع، به سلام تایمز گفت: «الحمدالله قوای امنیتی و دفاعی افغان همه مسلمان و مومن استند و بر اصول و ارزش های اسلامی کاملا عقیده دارند.»

او گفت: «آنها بر علاوه این که مانند سایر افغان ها روزه می گیرند و عبادت می نمایند، حراست از مردم و کشورشان همچنان وظیفه اسلامی و افغانی شان می باشد.»

وی تأکید کرد: «اگر داعش، طالبان، و یا هر گروپ تروریستی دیگر به اعمال تروریستی و خشونت شان ادامه بدهند و مانع از اجرای آداب و رسوم ... مردم در رمضان شوند، قوای امنیتی باز هم مثل گذشته آنها را سرکوب خواهند کرد.»

طی سال های گذشته دولت افغانستان بارها از شبه نظامیان درخواست کرده تا طی ماه رمضان از اعمال خشونت آمیز خودداری کنند، اما مدام نتیجه ای نداشته است.

محمد سرور دانش، معاون معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان، سال گذشته در آغاز این ماه مبارک گفته بود: «اگر طالبان به اسلام معتقد استند، باید خشونت، ترور، و قتل بیگناهان را در ماه رمضان متوقف کنند.»

افغانستان تایمز در تاریخ 19 جوزا 2016 گزارش داد که طالبان نه فقط درخواست دولت را رد کردند، آنها وعده کرده اند که بالای علما، نمایندگان پارلمان، و افغان های بیگناه حمله کنند.

رمضان امسال از شب جمعه (5 جوزا) شروع خواهد شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

همگی گروپ های مسلح باید به ماه مبارک رمضان حرمت بگذارند و نه فقط در رمضان، بلکه همیشه از قتل افغان های بیگناه پرهیز کنند. اردوی ملی افغانستان و قوای آمریکایی هم باید از اجرای عملیات علیه مردان مسلح خودداری کنند تا به ادعاهای این گروپ ها که می گویند مصروف اقدامات تدافعی هستند و نتیجه آن قتل روزه داران بیگناه افغان است، خاتمه دهند.

پاسخ