امنیت

بلند رفتن تلفات داعش در افغانستان

نوشتۀ نجیب الله

قوای امنیتی افغانستان طی یک عملیات ضد «دولت اسلامی» (داعش) در ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار در تاریخ 31 ثور مصروف گشتزنی می باشند. به گفته مقام های امنیتی قوای امنیتی طی عملیات های اخیر کم از کم 70 عضو داعش را به هلاکت رساندند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

قوای امنیتی افغانستان طی یک عملیات ضد «دولت اسلامی» (داعش) در ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار در تاریخ 31 ثور مصروف گشتزنی می باشند. به گفته مقام های امنیتی قوای امنیتی طی عملیات های اخیر کم از کم 70 عضو داعش را به هلاکت رساندند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- «دولت اسلامی» (داعش) از همان شروع فعالیتش تا به حال در افغانستان شکست های سنگین را متحمل شده و قوای امنیتی افغانستان قصد دارند همین رویه را ادامه دهند.

مسئولین می گویند که آمال و خواسته های این گروپ در افغانستان به کدام نتیجه نرسیده و از اثر عملیات های نظامی پی هم ناکام مانده است.

داعش در ماه جدی سال 2015 تشکیل شعبه خراسانش را که در افغانستان و پاکستان فعالیت دارد اعلام کرد.

جنرال مرادعلی مراد، معاون ستاد اردوی ملی افغانستان، نیز در یک نشست خبری که در ماه حمل در کابل برگزار شده بود، گفت که در ابتدا مرکز استراتیژیک داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار بود، و گروپ های کوچک آن در نقاط دیگر افغانستان فعالیت داشتند.

مراد گفت که اما از اثر حملات جاری زمینی و هوایی قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان (ای ان دی اس اف) پایگاه های داعش در ننگرهار نابود شده است.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، این ارزیابی را تایید کرد.

او به سلام تایمز گفت: «گروپ داعش در پلان هایشان ناکام شدند. آنها در هر ولایت دیگر افغانستان که شروع به فعالیت کردند سرکوب شده اند.»

حمایت افغان ها از قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان و طرد داعش

وزیری گفت: «خوشبختانه مردم افغانستان قوای امنیتی شان را در مبارزه با داعش کمک نموده اند.»

تحلیلگران می گویند که این حمایت فیزیکی و معنوی -- که نتیجه اعتماد افغان های به قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان و دهشت آنها از بی رحمی داعش است -- به جلوگیری از ریشه دار شدن و توسعه این گروپ کمک کرده است.

فاروق بشر، استاد پیشین حقوق دانشگاه کابل، گفت که تفسیر افراطی از اسلام که مورد حمایت داعش است در افغانستان جایگاه ندارد و به همین دلیل است که داعش که از این مکتب پیروی می کند نتوانست پیروزی چشم گیری در افغانستان داشته باشد.

وی به سلام تایمز گفت: «افغان ها اکثرا مسلمان های متدین و میانه رو اند و بیشتر پابند ارزش های فرهنگی و محلی خود استند. به همین دلیل عملکردهای داعش برای مردم قابل قبول نیست.»

عطاالله خوگیانی، سخنگوی ولایت ننگرهار، گفت که گواه این مدعا در قیام های مردمی علیه این گروپ است.

او به سلام تایمز گفت: «مردم ننگرهار در کنار قوای امنیتی کشور قرار داشته و دوشادوش هم علیه داعش می جنگند.»

تلفات فزاینده

وزیری گفت که داعش بر علاوه این که نتوانست در ساحات افغانستان تسلط یابد، بلکه به دلیل کشته شدن شماری زیادی از رهبران و فرماندهانش این گروپ تلفات سنگینی را نیز متحمل شد.

ملا عبدالروف خادم که خود را نخستین رهبر شاخه خراسان گروپ داعش می خواند، در 20 دلو سال 2015 در ولایت هلمند کشته شد.

حافظ سعید خان که از سوی داعش به حیث امیر خراسان تعیین شده بود نیز در 5 اسد سال 2016 در اچین ننگرهار کشته شد.

مقامات نظامی افغان و ایالات متحده در تاریخ (7 ثور) نیز خبر کشته شدن عبدالحسیب، رهبر شاخه خراسان داعش، که جانشین خان شده بود، را تأیید نمودند.

ریاست امنیت ملی طی بیانیه ای در تاریخ 18 ثور اعلام کرد که حسیب در یک عملیات قوای امنیتی افغان با 35 تن از قوماندانان و اعضای این گروپ در ولایت ننگرهار از بین رفته اند.

بنا بر اعلان ریاست امنیت ملی، در میان کشته شدگان گروپ داعش 13 تن از قوماندانان این گروپ که 7 تن شان پاکستانی، 4 تن شان ازبکستانی، و 2 تن شان شهروندان تاجکستان بودند، شامل بودند.

در آن زمان بی ان اِی به نقل از پولیس ولایت گزارش داده بود که قوای امنیتی در ماه دلو در ولایت جوزجان یک قوماندان داعش به نام قاری قدرت الله و سه نفر از مردان تحت امر او را به هلاکت رساندند.

هم‌چنان صدیق الله صابری، فرمانده ارتش افغانستان در زابل، گفت که به تاریخ 5 ثور سال روان خالد آخوندزاده، قوماندان و بنیان‌گذار گروپ داعش در ولایت زابل، در پی یک عملیات نظامی با پنج تن از همراهانش دستگیر شدند.

عملیات ضد داعش ادامه دارد

قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان همچنان مصروف اجرای عملیات هایی علیه داعش در ولسوالی صیاد ولایت سر پل استند. داعش چندی پیش در این ولسوالی تعدادی از بزرگان قوم هزاره و همچنان سه زن و یک کودک را سر بریده بودند.

ذبیح الله امانی، سخنگوی والی سرپل، به سلام تایمز گفت: «یک قوماندان سابق طالبان به نام غضنفر که به داعش ملحق شده بود اخیرا با شماری از افرادش کشته شد.»

وی افزود: «در این ولسوالی بر علاوه افراد طالبان که حالا به داعش ملحق شده اند، تعدادی از تروریستان خارجی نیز حضور دارند که عملیات علیه آنان جریان دارد.»

عملیات های جاری ضد داعش در ولایت ننگرهار طی چند ماه گذشته و بعد از این که اردوی ایالات متحده بزرگترین بمب غیرهسته ای خود را بالای شبکه های زیرزمینی داعش انداخت شدت یافته است.

بنا بر گفته مقام های افغان، این بمب حدود 90 ستیزه جوی داعش را از پا درآورد. آنها گفتند که این اقدام بدون تلفات افراد ملکی رخ داده است.

جنرال محمدرادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، به سلام تایمز گفت: «عملیات علیه گروپ داعش در ولسوالی های اچین، مومند دره، کوت، و هسکه مینه ولایت ننگرهار موفقانه پیش می رود.»

وی گفت: «در هرجای که داعش و دیگر تروریستان باعث تهدید شوند، قوای امنیتی افغانستان علیه شان اقدام می کنند.» وی افزود که در حال حاضر عملیات علیه گروپ داعش در ولایت های ننگرهار، کنر، سرپل، زابل، و غور جریان دارد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

داعش در افغانستان شکست خورد . داعش شاید دیگر در افغانستان کامیاب نشود به خاطر اگر دولت جمهوریت هم بود گروه تندروی داعش را ختم می گرد و حالی که حکومت امارت اسلامی در افغانستان بر قرار است هدف اصلی شان همین است که این گروه تندروی داعش را ختم کند . و روز به روز فعالیت های داعش در افغانستان کم شده می رود . مردم افغانستان از امارت اسلامی افغانستان ابراز خرسندی می کند که فعالیت های این گروه تندروی داعش را در افغانستان ختم گرد .

پاسخ