رمضان

افغان ها با روحیه نیکوکاری به استقبال رمضان می روند

نوشتۀ سلیمان

یک مرد چهارشنبه (3 جوزا) در کابل قرآن می خواند. مساجد و مارکیت های افغانستان طی ماه رمضان بسیار مزدحم استند. [سلیمان]

یک مرد چهارشنبه (3 جوزا) در کابل قرآن می خواند. مساجد و مارکیت های افغانستان طی ماه رمضان بسیار مزدحم استند. [سلیمان]

کابل -- مسلمانان افغان مشتاقانه منتظر اجرای مراسم رمضان -- به شمول اغذیه و افطارهای جمعی -- و همچنان وظایف و تکلیفات این ماه مبارک استند.

محمد همایون، یکتن از دوکانداران کابل، به سلام تایمز گفت: «در این ماه کالتور کمک و یاری رساندن به فقرا و خانواده های بی بضاعت بیشتر از سایر اوقات سال می شود.»

او گفت: «ثروتمندان و تاجران در این ماه بیشتر به نیازمندان کمک مالی و یا غذایی می نمایند. یکی دیگر از عبادت ها این است که سرمایه داران برای کسب ثواب بیشتر در این ماه زکات مال و دارایی شان را به فقرا می دهند.»

همایون گفت که همه ساله در ماه رمضان بر علاوه کمک مالی و اعانات خیریه، مبلغ 2.5 ملیون افغانی (36,600 دلار) مواد غذایی از قبیل آرد، روغن، بوره، لوبیا، نخود، خرما، و چای خشک برای فقرا توزیع می کند.

یک مرد در کابل برای رمضان آماده می شود و خرما و شیرینی را ردیف می کند. رمضان قرار است شام جمعه (5 جوزا) شروع شود. [سلیمان]

یک مرد در کابل برای رمضان آماده می شود و خرما و شیرینی را ردیف می کند. رمضان قرار است شام جمعه (5 جوزا) شروع شود. [سلیمان]

خانم لطیفه 45 ساله باشنده کابل گفت که خانم های افغان با تمیز کردن منازل شان و رفتن به مارکیت جهت تهیه شیرینی ها و مواد غذایی مخصوص دسترخوان افطار جهت رمضان مهیا می شوند.

او به سلام تایمز گفت: «دسترخوان افغان ها در ماه رمضان برخلاف سایر ماه ها رنگین تر و دارای غذاهای متنوع تر است. هم ثروتمندان و هم فقرا کوشش می کنند غذاهای مختلف و متنوع را تهیه کنند.»

سهراب، باشنده ولایت کابل، گفت: «بازار های خرید و فروش در این ماه پر رنگتر از سایر ماه ها می شوند. فامیل ها بیشتر جهت خرید مواد غذایی و میوه های تازه به بازار ها می روند، چون می خواهند که دسترخوان هایشان را به میوه ها و غذاهای رنگارنگ مزین کنند.»

او به سلام تایمز گفت که چند روز قبل از شروع ماه رمضان مارکیت ها مزدحم می شوند. وی گفت: «ما امروز به مارکیت آمده ایم تا سیب و زردک خریداری کنیم و برای رمضان مربا تهیه کنیم. مرباها از جمله غذاها و شیرینی های مخصوص این ماه استند.»

اذان

حاجی حسین احمد، یک باشنده ولایت بلخ، گفت که در ماه رمضان روز فامیل های افغان از قبل طلوع آفتاب شروع می شود.

او به سلام تایمز گفت: «طبق معمول خانم های خانه غذاهای مخصوص را تهیه می کنند و آن اعضای فامیل که روزه بالای شان واجب شده است تا اذان نماز صبح غذا می خورند و می نوشند. از اذان صبح تا اذان شام بر علاوه این که نه می خورند و نه هم می نوشند، بلکه هیچگونه اعمال ناشایست را انجام نمی دهند.»

احمد گفت: «با اذان نماز شام مردها برای ادای نماز به مساجد می روند. شماری از فامیل های که توان مالی دارند ... غذای های مخصوص و لذیذ این ماه را اماده کرده و به مساجد روان می کنند.»

وی گفت که در مساجد مردان همراه با هم افطار می کنند و خیرین اهداکننده «ثواب عمل نیک خود، یعنی غذا دادن به روزه داران، را کسب می کنند.»

او گفت: «مردم از اقوام مختلف و به دور از همه اختلافات قومی و زبانی گرد هم جمع می شوند و روزه شان را افطار می کنند.»

غلام فاروق مجروح، نماینده مردم هرات در پارلمان، به سلام تایمز گفت: «افطاری دادن به فقرا و کمک به آنها در میان مردم ما مرسوم می باشد.»

دعا برای صلح و برادری

محمد علی، یک باشنده ولایت هلمند، گفت: «خداوند متعال فرموده است که عبادت و نیایش در شب مبارک قدر برابر با عبادت و نیایش به مدت هزار ماه می باشد.»

بنا بر تعالیم اسلامی شب قدر در دهه آخر ماه رمضان قرار دارد و شبی است که در آن قرآن کریم از عرش نازل گردید.

علی به سلام تایمز گفت: «مردم هلمند در پهلوی سایر آداب رمضان، این شب را احیا می کنند و از آغاز شب تا سحر نماز می خوانند، قران تلاوت می کنند، از خداوند آمرزش گناهان شان را می طلبند، و برای کشورشان صلح و برادری می خواهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500