تروریسم

طالبان با انفجار انتحاری موتر بمب گذاری شده در ولایت خوست ماه رمضان را آغاز کردند

خبرگزاری فرانسه و تحریریه

افغان ها در محل انفجار یک عراده موتر بمب گذاری شده طالبان که مقر شبه نظامیان هوادار دولت را در تاریخ 6 جوزا در ولایت خوست هدف قرار داده بود، تجمع کرده اند. [فرید ظاهر/خبرگزاری فرانسه]

افغان ها در محل انفجار یک عراده موتر بمب گذاری شده طالبان که مقر شبه نظامیان هوادار دولت را در تاریخ 6 جوزا در ولایت خوست هدف قرار داده بود، تجمع کرده اند. [فرید ظاهر/خبرگزاری فرانسه]

خوست -- در اولین حمله عمده اجرا شده در ابتدای ماه رمضان، انفجار یک عراده موتر بمب گذاری شده توسط طالبان در تاریخ 6 جوزا (شنبه) 13 نفر در شهر خوست کشته شدند.

از اثر این انفجار قوی، که همچنان موجب مجروح شدن شش نفر به شمول اطفال شد، سطح این ساحه با شیشه های خورد شده، خدابی های ساختمانی، و موترهای تخریب شده پوشیده شد.

طالبان در وبسایت شان مسئولیت این حمله را بر دوش گرفتند.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله، گفت: «انفجار یک موتر بمب گذاری شده انتحاری در ولایت خوست جان 13 نفر را گرفت. این انفجار یک ایستگاه بس را هدف قرار داد ... قربانیان کالاهای ملکی بر تن داشتند و تشخیص هویت آنها بسیار دشوار است.»

برید جنرال فیض الله غیرت، قوماندان امنیه ولایت، گفت که هدف این حمله قوای مخصوص محافظت عامه خوست (کِی پی اف) بودند.

غیرت به خبرگزاری فرانسه گفت: «این انفجار در اولیت ساعات صبح وقتی افراد قوای مخصوص محافظت عامه خوست به وظیفه شان می رفتند، اتفاق افتاد. اما اکثر قربانیان حمله مردم ملکی بودند.»

تخمین زده می شود که حدود 4,000 شبه نظامی هوادار دولت مصروف مبارزه با طالبان استند.

این حمله یک روز بعد از قتل کم از کم 15 عسکر افغان توسط ستیزه جویان طالبان در یک حمله بالای مقر اردوی ملی افغانستان در قندهار روی داد. حمله قبل سومین حمله طی یک هفته بالای اردوی نظامی در آن ولایت بود.

متعاقب حمله بالای ولسوالی شاه ولی کوت شبه نظامیان اوایل هفته حملات دیگری را بالای مقرهای نظامی در همان ساحه و در ولسوالی میوند اجرا کردند که از اثر آن مجموع تلفات قوای امنیتی افغانستان در قندهار به حدود 60 نفر رسید.

«جنایات غیرقابل عفو»

دفتر ریاست جمهوری افغانستان طی بیانیه ای اعلام کرد: «تروریست ها در اولیت روز رمضان حمله ای را اجرا کردند که به کشته شدن تعدادی از شهروندان این کشور منجر شد. تروریست ها برای کدام دین و مذهب یا روزهای مقدس دینی کدام حرمت قائل نمی باشند و جنایات جنگی غیر قابل عفو را مرتکب می شوند.»

عبدالاحمد محمدیار، یک عالم دینی باشنده کابل، گفت که اقدامات طالبان کاملا با تعالیم اسلامی مغایرت دارد.

او گفت که رمضان برای مسلمانان زمان عبادت، اعمال خیر، و حمایه از هم و جوامع همدیگر است.

او به سلام تایمز گفت: «حالا وقت متوقف کردن همه فعالیت های منفی است. متأسفانه قانون و اصول اسلام برای شبه نظامیان که مسلمانان بیگناه را بدون کدام دلیل به قتل می رسانند، مهم نیست.»

سایرا شریف، نماینده مردم خوست در پارلمان افغانستان، این حمله را به شدت محکوم کرد.

او به سلام تایمز گفت: «اگر طالبان ادعای مسلمانی دارند کم از کم باید طی این ماه مبارک از اصول اسلام تبعیت کنند.»

نوید احمدی، یک دانشجوی 23 ساله باشنده کابل، گفت: «دشمنان ما مسلمان نیستند. آنها در اولین روز رمضان مسلمانان را به قتل رساندند.»

او گفت: «من در قرآن کریم و احادیث حضرت محمد (ص) خوانده ام که آنها ما را به عبادت و حمایه از فقرا طی ماه رمضان دعوت می کنند. من هیچگاه کدام کتاب اسلامی را نخوانده ام که حکم قتل بیگناهان را صادر کرده باشد.»

زهرا یوسفی، 37 ساله از ولایت قندوز گفت که قتل دیگران بدون توجیه قانونی «مخصوصا طی این ماه مبارک»غیرقابل تحمل است.

او به سلام تایمز گفت: «من همیشه از رهبران دینی مان شنیده ام که رمضان ماه عبادت و صلح است. مگر طالبان با قتل بیگناهان نشان دادند که آنها از تعالیم اسلام تبعیت نمی کنند.»

[نجیب الله از کابل در تهیه این راپور مشارکت کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500