تروریسم

خشم عمومی افغان ها به دنبال انفجار لاری بمب گذاری شده در محله دیپلوماتیک کابل

خبرگزاری فرانسه و تحریریه

یک فلم ویدئوی از لحظات بعد از واقعه انفجار یک لاری بمب گذاری شده در زون دیپلوماتیک کابل در روز چهارشنبه (10 جوزا) در این جنایت که فقط چند روز بعد از شروع ماه رمضان به وقوع پیوست، کم از کم 80 نفر کشته و صدها نفر دیگر مجروح شدند. [رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- از اثر انفجار مهیب یک لاری بمب گذاری شده که چهارشنبه (10 جوزا) فقط چند روز بعد از شروع ماه رمضان منطقه دیپلوماتیک کابل را به لرزه درآورد، کم از کم 80 نفر کشته و صدها نفر هم مجروح شدند.

بعد از وقوع این انفجار در ساعات مزدحم صبح که موجب شکسته شدن شیشه های کیلکین ها در تعداد از تعمیرهای دیپلوماتیک و هم ملکی شد، قطعات تکه تکه شده بدن انسان ها محل حادثه را پر کرده بود و ستونی از دود به هوا بلند بود.

شاهدان عینی گفتند که ده ها موتر سرک ها را مسدود کرده بودند و مجروحان و دختران محصل به دنبال پناهگاه امن می گشتند. مردان و زنان کوشش داشتند از میان پوسته های امنیتی عبور کرده و به جستجوی عزیزان شان بپردازند.

یک منبع دیپلوماتیک کشورهای غربی به خبرگزاری فرانسه گفت که این لاری یک تانکر آب بود که داخل آن بالغ بر 1,500 کیلوگرم مواد منفجره جاکاری شده بود و از اثر انفجار یک حفره به عمق 7 متر در محل حادثه به وجود آمد.

افغان های مجروح در تاریخ 10 جوزا محل وقوع انفجار مهیب لاری بمب گذاری شده در کابل را نشان می دهند. از اثر این انفجار دهشتناک لاری بمب گذاری شده که محله دیپلوماتیک کابل را به لرزه درآورد کم از کم 80 نفر کشته شدند. [شاه مراعی/خبرگزاری فرانسه]

افغان های مجروح در تاریخ 10 جوزا محل وقوع انفجار مهیب لاری بمب گذاری شده در کابل را نشان می دهند. از اثر این انفجار دهشتناک لاری بمب گذاری شده که محله دیپلوماتیک کابل را به لرزه درآورد کم از کم 80 نفر کشته شدند. [شاه مراعی/خبرگزاری فرانسه]

قوای امنیتی افغانستان، آتش نشانان، و کارکنان امدای در تاریخ 10 جوزا به محل وقوع حمله تروریستی وارد می شوند. تا اکنون کدام گروپ مسئولیت این انفجار را، که فقط چند روز بعد از شروع ماه رمضان موجب کشته و زخمی شدن صدها نفر از مردم ملکی شد، بر عهده نگرفته است. [شاه مراعی/خبرگزاری فرانسه]

قوای امنیتی افغانستان، آتش نشانان، و کارکنان امدای در تاریخ 10 جوزا به محل وقوع حمله تروریستی وارد می شوند. تا اکنون کدام گروپ مسئولیت این انفجار را، که فقط چند روز بعد از شروع ماه رمضان موجب کشته و زخمی شدن صدها نفر از مردم ملکی شد، بر عهده نگرفته است. [شاه مراعی/خبرگزاری فرانسه]

هنوز کدام گروپ مسئولیت این حمله را که رئیس جمهوری اشرف غنی آن را به حیث یک «جنایت جنگی» خواند، بر عهده نگرفته است.

گروپ طالبان با نشر یک توئیت این انفجار را «به شدت محکوم کرد» و اعلام نمود که آنها در این حمله دخیل نبوده اند.

اما گروپ «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت چند بمب گذاری اخیر در کابل را، به شمول یک انفجار قوی به کاروان زرهی ناتو در تاریخ 13 ثور که کم از کم هشت کشته و 28 مجروح بر جای گذاشت، به عهده گرفته است.

«نیاز مبرم» شفاخانه ها به خون

بیش از یک ساعت بعد از وقوع انفجار آمبولانس ها همچنان مصروف انتقال مجروحین به شفاخانه بودند، مسئولین امدادی اجساد را از زیر خرابی ها بیرون می کشیدند، و آتش نشانان جهت کنترول شعله های آتش در چندین تعمیر کوشش می کردند.

وحید مجروح، سخنگوی وزارت صحت عامه، گفت: «متأسفانه رقم تلفات به 80 شهید (کشته) و بالغ بر 300 زخمی رسیده است.» او افزود که با بیرون کشیدن اجساد زیادتر از زیر آوارها این ارقام هم بلند خواهند رفت.

وزارت داخله که تعداد مجروحین را 320 تن اعلام کرد گفت که فرد انتحاری لاری را که مملو از مواد منفجره بود در ساعت 8:30 صبح در چهارراهی زنبق انفجار داد.

این وزارتخانه از باشندگان کابل تقاضا کرد خون اهدا کنند و گفت که شفاخانه ها «نیاز مبرم» به خون دارند.

خسارت به سفارتخانه ها و کشته شدن ژورنالیست ها

هدف اصلی این حمله تا هنوز کاملا معلوم نشده است.

این انفجار به تعدادی از سفارتخانه های این منطقه، که در آن تعمیرهای دیپلوماتیک و حکومتی قرار دارند و شامل مسیر پر پیچ و خم متشکل از موانع سمنت ضد انفجار، موانع عبور موتر، و موترهای امنیتی زرهی استند، برخی لطمات را وارد کرد.

سیگمار گابریل، وزیر امور خارجه جرمنی، گفت که این حمله «بی شرمانه» یک محافظ افغان سفارت جرمنی را به قتل رساند، و افزود که بعضی کارکنان زخمی شده اند. او کدام جزئیات بیشتر را ارائه نداد.

بی بی سی هم گفت که موتروان افغانش به نام محمد نظیر کشته و چهار ژورنالیست هم مجروح شدند. شبکه تلویزیون محلی طلوع نیوز هم با نشر توئیت اتعلام کرد که یکی از کارکنانش به نام عزیز نوین کشته شد.

منپریت وهرا، سفیر هندوستان در افغانستان، به رسانه ها گفت که این بمب در فاصله حدود 100 متری سفارت هندوستان منفجر شد. او گفت که همه کارکنان در امنیت استند، هرچند این انفجار «خسارات بسیار زیادی» را به شمول کلکین های تخریب شده، به دنبال داشته است.

یک مقام وزارت خارجه در توکیو به خبرگزاری فرانسه گفت که این انفجار همچنان کلکین های سفارت جاپان را تخریب کرد و سیی مجروحیت جزئی دو کارکنان این سفارت شد.

فرانسه، ترکیه، امارات متحده عربی، و بلغاریا همچنان راپورهای مشابهی را از خسارت های وارده به سفارتخانه هایشان نشر داده اندت، و هندوستان و پاکستان هم همصدا با جامعه بین المللی این انفجار را محکوم کردند.

این حمله «نفاق دشمن» را نشان می دهد

ناتو با اعلام این که این بمب یک «وی بی آی ای دی»، یا موتر بمب گذاری شده، بود این حمله وحشیانه را محکوم کرد.

این نهاد اعلام کرد: «این ... نفاق دشمن را نشان می دهد، دشمنی که مدعی است آنها تنها قوای امنیتی افغانستان و قوای خارجی را هدف قرار می دهند، ولی همچنان سبب مرگ و درد و رنج افغان های بیگناه می شود.»

مأموریت حمایه قاطع ناتو در افغانستان طی بیانیه ای اعلام کرد: «هوشیاری و شهامت قوای امنیتی افغان اجازه نداد تا این موتر بمب گذاری شده به زون سبز وارد شود، چرا که اگر این اتفاق می افتد افراد بیشتری کشته می شدند و خسارت های زیادتری وارد می آمد، اما انفجار تلفات ملکی بسیاری برجای گذاشت.»

هوگو لیورنس، سفیر ایالات متحده در افغانستان، با صدور یک بیانیه با اظهار غمشریکی این حمله که آن را «بی اهمیتی کامل برای جان انسان ها» خواند، محکوم کرد و گفت که عوامل این حمله مستحق «تحقیر مطلق» استند.

یک اقدام غیرانسانی و غیراسلامی

اعضای پارلمان و سایر افغان ها قتل بیگناهان را محکوم کردند.

حاج محمد عبده، نماینده مردم ولایت بلخ در پارلمان افغانستان، به سلام تایمز گفت: «مردم افغانستان با یک دشمن رو به رو استند که به اسلام و حقوق بشر اعتقاد ندارد. این دشمن مردم بیگناه را در ماه رمضان به قتل رساند.»

او از قوای امنیتی و دفاعی و آژانس های استخباراتی افغانستان تقاضا کرد که عملیات های شان را علیه گروپ های تروریستی افزایش داده و از جان مردم ملکی محافظت نمایند.

عبده از دولت افغانستان تقاضا کرد تا همپیمانان بین المللی اش را تشویق کند تا کمک های زیادتری را در مبارزه با تروریسم ارائه دهند.

حمیرا ایوبی، نماینده مردم فراه در پارلمان افغانستان، گفت که هر کدام از گروپ های تروریستی که حمله چهارشنبه را اجرا کرده باشد دشمن اسلام و دشمن افغان ها است.

او به سلام تایمز گفت: «دشمن ما بیگناهان را می کشد و از آن بدتر این که کوشش دارد تا جامعه و صنایع و زیرساخت های عامه مان را نابود کند. امروز دشمن یک آفیس مخابراتی و هم یک ایستگاه تلوزیونی را منهدم کرد.»

ایوبی از همه سیاستمداران افغان تقاضا کرد تا با هم اجماع کنند و برای توقف کشتار افغان ها را حلی پیدا کنند.

محمد فهیم، یک فعال حقوق بشر در کابل، به سلام تایمز گفت: «اکثر قربانیان امروز مردم بیگناه و عادی بودند که خانه هایشان را ترک کرده بودند تا شام امروز قرص نانی برای فامیلشان به خانه ببرند، مگر تروریست ها آنها را به قتل رساندند.»

او گفت که باور کردن تروریست هایی که افغان ها و مسلمانان را زطی ماه مبارک رمضان می کشند و بعد مدعی می شوند که مصروف «جهاد» استند، قابل قبول نیست. «اکنون مردم می دانند [ادعاهای] شان دروغ استند.»

امین امینی، دانشجوی یک پوهنتون خصوصی در کابل، گفت: «قتل ده ها نفر و زخمی کردن بالغ بر 300 فرد ملکی [غیرنظامی] بدون کدام دلیل نشان دهنده بی رحمی تروریست ها است.»

یک رشته حملات مرگبار

انفجار چهارشنبه آخرین نمونه از موج حملات کابل در سال جاری بود که طی آنها مردم ملکی بیشترین لطمه را از این خشونت ها متحمل می شوند.

دو انفجار همزمان در نزدیکی پارلمان در تاریخ 21 جدی 38 نفر را کشته و 86 نفر را زخمی کرد.

در تاریخ 19 دلو یک بمب انتحاری جمعی از کارکنان ستر محکمه را هدف قرار داد و کم از کم 20 نفر را کشته و 41 نفر را مجروح کرد.

در حمله مورخ 11 حوت در حملات همزمان طالبان به دو مجتمع امنیتی در پایتخت 16 نفر کشته شدند.

یک هفته بعد در تاریخ 18 حوت مردان مسلح ملبس به اونیفرم داکتران به بزرگترین شفاخانه نظامی افغانستان حمله کردند که مسئولیت این حمله شش ساعته را داعش رسما به عهده گرفت. آمار رسمی کشتگان این حمله 50 نفر است، اما منابع امنیتی و نجات یافتگان آن را بالغ بر 100 نفر عنوان می کنند.

[نجیب الله از کابل در تهیه این راپور مشارکت کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500