تروریسم

شعارهای «مرگ بر طالبان» همزمان با اعمال اقدامات جدید امنیتی توسط مسئولین در کابل

خبرگزاری فرانسه و تحریریه

افغان ها در تاریخ 12 جوزا در کابل طی یک مظاهره علیه طالبان و دولت در پی انفجار دهشتناک یک لاری بمب گذاری شده در تاریخ 10 جوزا در پایتخت افغانستان نماز جمعه را اقامه می کنند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

افغان ها در تاریخ 12 جوزا در کابل طی یک مظاهره علیه طالبان و دولت در پی انفجار دهشتناک یک لاری بمب گذاری شده در تاریخ 10 جوزا در پایتخت افغانستان نماز جمعه را اقامه می کنند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- صدها مظاهره کننده در روز جمعه 12 جوزا در نزدیکی محلی که چهارشنبه (10جوزا) صحنه انفجار یک لاری بمب گذاری شده بود و به کشته شدن 90 نفر و مجروح شدن بالغ بر 400 نفر دیگر در مرگبارترین حمله در پایتخت افغانستان از سال 2001 بود شعار «مرگ بر طالبان» داده و از دولت جواب می خواستند، با پولیس درگیر شدند.

پولیس جهت متفرق کردن مظاهره کنندگان که مصروف سنگ اندازی بودند و قصد داشتند به ارگ ریاست جمهوری بروند، با گلوله های جنگی فیر کرد و کم از کم چهار نفر را کشت.

شهروندان کشور علیه تروریست ها ابراز خشم نموده و خواهان جوابگویی دولت در ارتباط با این شکست استخباراتی منجر به حمله شدند.

کابل از زمان وقوع انفجار در روز چهارشنبه که قابلیت و قدرت شبه نظامیان به اجرای حمله حتی در امن ترین محلات پایتخت را به نمایش گذاشت، ملتهب بوده است. در این محله ارگ ریاست جمهوری و همچنان سفارتخانه های خارجی قرار دارند و با مجموعه تو در تویی از دیوارهای ضد انفجار کانکریت محافظت می شوند.

عزداران افغان در تاریخ 11 جوزا تابوت یکی از 90 قربانی کشته شده در کابل از اثر انفجار عظیم لاری بمب گذاری شده در تاریخ 10 جوزا را حمل می کنند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

عزداران افغان در تاریخ 11 جوزا تابوت یکی از 90 قربانی کشته شده در کابل از اثر انفجار عظیم لاری بمب گذاری شده در تاریخ 10 جوزا را حمل می کنند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

طی این مظاهره، راحله جعفری، یک فعال جامعه مدنی، گفت: «ما عدالت می خواهیم؛ ما می خواهیم عاملان این حمله حلق آویز شوند.»

آژانس استخباراتی افغانستان شبکه حقانی همپیمان طالبان را از بابت این حمله متهم کرده است، مگر طالبان -- که مصروف اجرای «عملیات بهاری» سالانه شان استند -- دخالتشان را نفی کرده اند.

کدام گروپ دیگر مسئولیت این حمله را به دوش نگرفته است.

در حال که باشندگان داغدیده آئین های تدفین بسیار تأثرانگیزی را برگزار کرده اند، قوای امنیتی خرابه ها و شیشه های خرد شده را جمع آوری کرده و لاشه های سوخته موترهای منفجر شده را از محل تخلیه کردند.

اقدامات جدید امنیتی

حسن شاه فروغ، قوماندان امنیه کابل، گفت که قوای پولیس کوشش می کنند تا تمهیدات امنیتی تشدید شده را، به شمول نصب چهار دروازه امنیتی در پوسته های بازرسی ورودی به این شهر، اتخاذ کند.

او در کابل به ژورنالیست ها گفت: «ما اینجا استیم تا به میهن خود خدمت کنیم و مردم هم با ما استند.»

او گفت که این دروازه ها کمک خواهند کرد تا چهار ورودی اصلی به کابل که به حیث پوسته های بازرسی موترها و لاری های حامل حاصلات و اجناس از سایر ولایت ها استند، ایمن شوند.

او گفت: «این دروازه ها در مسیرهای ساحات شرق، شمال، غرب، و جنوب کابل خواهند بود که موترها و سایط نقلیه زیادتری از آن مسیرها از ولایت ها و از خارج کشور می آیند.» وی افزود که هر دروازه شامل منطقه بزرگی برای قوای امنیتی خواهد بود که در آن هر موتر یا لاری را قبل از ورود به شهر تفتیش کنند.

وی افزود که پولیس عملیات های تصفیوی را در ساحات مشکوک به فعالیت ستیزه جویان اجرا خواهند کرد.

عبدالقدیر زازی، یک نماینده پارلمان افغانستان، به سلام تایمز گفت: «حال وقت آن است که در کنار اردو و قوای امنیت ملی بایستیم و از میهنمان دفاع کنیم.»

او گفت: «ما در وضعیت بسیار بدی قرار داریم، اما می توانیم از این وضعیت خارج شویم و به مسیر ادامه دهیم. ما باید صدایمان را بالای رادیکالیسم و گروپ هایی که مردم مان را می کشند، بلند کنیم.»

عتیق الله امرخیل، جنرال (متقاعد) و تحلیلگر مسائل نظامی افغانستان، گفت که قوای امنیتی باید با یک هدف، یک ختم دادن ستیزه جویی در افغانستان، متحد شوند.

او به سلام تایمز گفت: «[حذف و نابودی تروریست ها] امکان پذیر است. قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان (اِی اِن دی اس اف) می توانند به حیث یک قوه متحد حرکت کرده و قدرت از بین بردن آنها را دارند.»

یک افسر پولیس کابل به نام راحت گل به سلام تایمز گفت که قوای پولیس با عزم و روحیه ای جدید جهت «مبارزه متقابل با دولت اسلامی (داعش) و طالبان که افغان های بیگناه را به قتل می رسانند» کوشش می کنند.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع، به سلام تایمز گفت: «دشمنان مردم افغانستان قادر به مقابله با اردوی دلیر کشور نیستند و از همین خاطر در ساحات مزدحم مخفی شده و مردم بیگناه را می کشند.»

او گفت: «حالا که ملت ما به کمک ما محتاج است، ما هم سخت خواهیم جنگید و به حمایه ملت جهت برقراری صلح و ثبات محتاج می باشیم.»

[عزازالله از کابل در تهیه این راپور مشارکت داشته است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خداوندا! در انتظار شهادت.

پاسخ