بردباری

روند کابل تعهد افغانستان را به صلح نشان می دهد

نوشته نجیب الله

فعالان جامعه مدنی پاکستان جهت ابراز همبستگی با افغانستان در جریان یک مظاهره علیه حملات اخیر در کابل در تاریخ 13 جوزا در پیشاور پلاکاردهایی را در دست دارند. دولت افغانستان در این هفته میزبان یک کنفرانس بین المللی با هدف آوردن صلح دوامدار به کشور است. [عبدالمجید/ خبرگزاری فرانسه]

فعالان جامعه مدنی پاکستان جهت ابراز همبستگی با افغانستان در جریان یک مظاهره علیه حملات اخیر در کابل در تاریخ 13 جوزا در پیشاور پلاکاردهایی را در دست دارند. دولت افغانستان در این هفته میزبان یک کنفرانس بین المللی با هدف آوردن صلح دوامدار به کشور است. [عبدالمجید/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- هدف از برگزاری کنفرانس روند کابل، همایش که کم از کم 28 کشور و سازمان را گرد هم می آورد، آوردن صلح به افغانستان با حمایه هم پیمانان منطقوی و بین المللی است.

این همایش در حالی قرار است سه شنبه (16 جوزا) برگزار شود که طی هفته گذشته حملات تروریستی مرگبار در کشور بلند رفته اند.

تعهد افغانستان به صلح

مظاهره ها علیه طالبان و وضعیت نامناسب امنیتی در روز شنبه (12 جوزا) موجب بروز درگیری های خشونتبار با پولیس شد که در نتیجه چهار نفر از مردم کشته شدند.

یک روز بعد در جریان مراسم تدفین پسر یک سیاستمدار که در درگیری ها کشته شده بود، سه انفجار همزمان موجب کشته شدن کم از کم هفت نفر و مجروح شدن ده ها نفر دیگر شد.

شرکت کنندگان می گویند که برگزاری روند کابل مطابق پلان قبلی تعهد افغانستان به ختم خشونت و یافتن راه حل برای صلح دوامدار را نشان می دهد.

رئیس جمهوری اشرف غنی در تاریخ 28 حمل میزبان تعدادی از سفرای خارجی در ارگ ریاست جمهوری بود تا در مورد این کنفرانس با آنها گفتگو کند.

او گفت که این کنفرانس نباید فقط در حد مراسم باشد. بلکه باید تعهد مشخصی نسبت به مقابله با تروریسم و حفظ صلح و ثبات داوم دار در دافغانستان داشته باشد.

غنی گفت: «افغانستان ریاست روند کابل را در بر عهده خواهد داشت و این روند سنگ بنای صلح با طالبان و دیگر مخالفان مسلح را بر زمین خواهد زد.»

او گفت در حال که دولت افغانستان ریاست این روند را بر عهده دارد، از هم پیمانان خود درخواست کمک خواهد کرد.

شورای عالی صلح افغانستان از این کنفرانس استقبال کرد و نسبت به نتایج آن ابراز امیدواری نمود.

محمداسماعیل قاسمیار، عضو شورای صلح افغانستان، نیز به این باور است که برگزاری این کنفرانس نتایج مثبتی در روند صلح و آشتی در افغانستان خواهد داشت.

امیدواری ها برای یک روند به رهبری افغانستان

او گفت که قبل از این خاطر کوشش های دولت و شورای عالی صلح گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، از جنگ دست کشید و به پروسه صلح ملحق شد.

ده ها نفر از اعضای سابق طالبان و شبه نظامیان «دولت اسلامی» (داعش) نیز اخیرا خشونت را کنار گذاشته و متعهد شدند که با دولت جهت رسیدن به صلح مشارکت نمایند.

عبیدالله بارکزی، یک عضو مجلس نمایندگان افغانستان، از ولایت ارزوگان از این که رهبری این روند را دولت افغانستان به عهده دارد استقبال نموده و به این باور است که «صلح بین الافغانی نتیجه خواهد داد.»

ساهره شریف، یک عضو مجلس نمایندگان افغانستان از ولایت خوست، هشدار داد که به دلیل آن که شبه نظامیان منشعب شده و یک رهبری واحد ندارند، روند صلح ممکن است دشوار باشد.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان به گروپ های مختلف تقسیم شده است ... و یک رهبری مستقل نیز ندارد تا با دولت مذاکره کرده و این مذاکره به نتیجه برسد.»

شهروندان افغان می گویند که آنها امیدوارند طرح های دولت موجب توقف جنگ شبه نظامیان و کشتار بی هدف مردم ملکی شود.

شبنم مرادی، کارمند یکی از نهادهای خیریه در کابل، گفت که او از اقدامات و تلاش های حکومت برای تامین امنیت و صلح در کشور قدردانی می کند.

«تروریستان قادر نخواهند بود تا افغانستان را شکست بدهند»

وی به سلام تایمز گفت: «من امیدوارم که گروپ های مخالف نیز از این جنگ بیهوده دست بردارند.»

او گفت: «رهبران تروریستان به خاطر منافع فردی شان از عدم آگاهی جوانان سوءاستفاده کرده ... و سبب جنایت در افغانستان می شوند.»

عبدالله یوسفی، یک فعال مدنی در کابل، گفت: «طالبان و دیگر گروپ های تروریستی استراتیژی مشخص ندارند. آنها به نام جهاد افراد بی گناه را قربانی می کنند و اکثر اقدامات آنان در تناقض با شعارهای شان می باشد.»

وی به سلام تایمز گفت: «ستیزه جویان دیگر در میان مردم جایگاه ندارند و شهروندان افغان یک صدا نیروهای امنیتی شان را حمایه کرده و از برنامه های صلح حکومت شان نیز استقبال می کنند.»

محمدنادر ایوبی، یک دانشجوی دانشگاه در کابل، به سلام تایمز گفت: «این واضح شده است که تروریستان نمی توانند حکومت افغانستان را که از مشروعیت داخلی و بین المللی برخوردار است شکست بدهد. پس بهتر آن است تا دیگر از کشتار مردم بیگناه دست بکشند.»

رحیم الله میرزایی، یک دانشجوی 24 ساله در کابل، از نیروهای امنیتی کشور خواست تا برای جلوگیری و توقف فعالیت تروریستان عملیات هایی را به انجام برسانند.

«مردم افغانستان هرگز تنها نمی باشند»

او به سلام تایمز گفت که تروریستان «به هیچ دین و آیین پابند نیستند و از روند صلح نیز حمایت نمی کنند.»

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، نیز با سپاسگزاری از همکاری مردم با نیروهای امنیتی افغانستان گفت که نیروهای امنیتی کشور متعهد اند تا آخرین قطره خون از مال و جان شهروندان افغان دفاع کنند.

در این کنفرانس نمایندگان کشورهای آسیای میانه و بعضی از کشورهای اروپایی، هند، پاکستان، عربستان سعودی، ناروی، و ایالات متحده امریکا دعوت شده اند.

هوگو لورنس، سفیر آمریکا در افغانستان، در پی حملات هفته گذشته طی بیانیه ای اظهار داشت: «دشمنان افغانستان پیروز شده نمی توانند. آنها پیروز نخواهند شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500