تروریسم

فراخوان ها جهت وحدت ملی بعد از انفجارهای مراسم تدفین در کابل

خبرگزاری فرانسه و تحریریه

به دنبال یک مجموعه انفجارها در مراسم تدفین پسر یک سیاستمدار که طی یک تظاهرات در تاریخ 12 جوزا در اعتراض به ناامنی کشته شده بود، قوم و خویش یک مرد مجروح در خارج یک شفاخانه در کابل در تاریخ 3 جوزا ویلچر او را حرکت می دهند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

به دنبال یک مجموعه انفجارها در مراسم تدفین پسر یک سیاستمدار که طی یک تظاهرات در تاریخ 12 جوزا در اعتراض به ناامنی کشته شده بود، قوم و خویش یک مرد مجروح در خارج یک شفاخانه در کابل در تاریخ 3 جوزا ویلچر او را حرکت می دهند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- روز شنبه 3 جوزا چندین انفجار مراسم تدفین پسر یک سیاستمدار افغان را در کابل هدف قرار داد و کم از کم هفت نفر را کشته ده ها نفر را مجروح کرد.

یک مظاهره در اعتراض به ناامنی در کابل که به درگیری با پولیس ختم شد، کشته شده بودند.

انفجارها در مراسم تدفین سلیم ایزدیار موجب گردیدند تا تنش ها در این شهر که قبلا از خاطر یک انفجار عظیم لاری بمب گذاری شده در محله دیپلوماتیک کابل در تاریخ 10 جوزا با کم از کم 90 کشته و صدها مجروح متشنج بود را افزایش دادند.

این گورستان که در تپه و منطقه ای بادگیر واقع شده از جنازه های خونین و قطعات جدا شده بدن انسان ها پوشیده شده بود.

وحید مجروح، سخنگوی وزارت صحت عامه، به خبرگزاری فرانسه گفت: «تاکنون هفت جنازه و 119 مجروح را به شفاخانه های کابل انتقال داده اند.»

در مراسم تدفین ایزدیار، که پسر یک سناتور افغان بود، چهره های ارشد دولت به شمول عبدالله عبدالله رئیس اجرایی، و صلاح الدین ربانی وزیر خارجه، که البته هر دو آسیبی ندیدند، حضور داشتند.

کدام گروپ مسئولیت این حمله را به دوش نگرفته و طالبان مجددا دخالت خود در این اقدام را تکذیب کرده است.

فراخوان ها از بابت وحدت ملی

دولت شبکه حقانی که همپیمان با طالبان استند را از بابت حمله 10 جوزا متهم کرده است، مگر تا اکنون کدام گروپ مسئولیت آن را نپذیرفته است.

رهبران سیاسی و علمای افغان این حمله ها را به شدت محکوم کرده و مخالف با اسلام و کالتور افغان خواندند.

رئیس جمهور اشرف غنی با ظاهر شدن در تلیویزیون بعد از بمب گذاری های مراسم تدفین خواستار وحدت ملی شد.

او گفت: «کشور تحت حمله است. اما باید قوی و متحد بمانیم.»

مولوی قیام الدین کشاف، رئیس شورای علمای افغانستان، ستیزه جویان را به بی اعتنایی به اصول اسلام که ادعای دفاع از آن را دارند، متهم کرد.

او به سلام تایمز گفت: «کالتور ما و اسلام به کدام کس اجازه قتل مردم بیگناه، خصوصا در اماکن متبرکه را نداده است.»

او گفت: «حملات اجرا شده توسط طالبان بالای مساجد، مراسم تدفین، و مکتب ها شرم آور استند.» وی افزود که ستیزه جویان ارزش های انسانی را زیر پا می گذارند.

کشاف از مسئولین خواست تا هر گونه اقدام ممکن را جهت کمک به قربانیان انفجار مورخ 10 جوزا به عمل رسانند.

«در اسلام جایی برای تروریسم وجود ندارد»

در همین حال، عبدالله، رئیس اجرایی دولت، هم این حمله را محکوم کرد و از ملت خواست تا متحد بایستند و خواستار تحقیقات و بررسی های دقیق در ارتباط با این بمب گذاری ها شوند.

به گزارش رسانه های محلی، عبدالرب رسول صیاف، یک نماینده سابق پچارلمان افغانستان، در مراسم تدفین ایزدیار گفت: «تروریست ها کدام مرز، نژاد، یا مذهب را نمی شناسند و دائما بر ضد انسان ها و اسلام رفتار می کنند.»

او گفت: «نه در اسلام و نه در جامعه افغان کدام جا برای تروریسم وجود ندارد.»

همچنان ارشاد امانی، یکی از شرکت کنندگان در این مراسم تدفین، به سلام تایمز گفت: «که او از اثر انفجار پیاپی سه بمب کم جراحت پیدا کرده است.»

او به سلام تایمز در رابطه با هر گروپ تروریستی که مسئول این حوادث است گفت: «من نمی دانم آنها چگونه ادعای جنگ برای اسلام را دارند. پس چگونه می توانند بالای مسلمانانی که مصروف نماز در زمان تدفین یک مسلمان استند، حمله کنند؟»

شهر در وضعیت تعطیلی

او گفت که افغان ها باید متحد شوند و به اتفاق علیه ستیزه جویان و تروریست ها در کشور مبارزه کنند.

پولیس روز شنبه اکثر ساحات کابل را مسدود کرد و پوسته های امنیتی مسلح و موترهای زره پوش در سرک ها گشتزنی می کنند تا از تکرار حوادث خشونتبار جمعه جلوگیری نمایند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500