دیپلماسی

اولتیماتوم غنی به طالبان: از صلح استقبال کنید یا «با عواقب آن مواجه خواهید شد»

خبرگزاری فرانسه و تحریریه

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان (نفر وسط) در تاریخ 16 جوزا در کنفرانس پروسه کابل، که یک کنفرانس بین المللی صلح است و در کابل برگزار شده، مصروف سخنرانی است. [شاه مراعی/خبرگزاری فرانسه]

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان (نفر وسط) در تاریخ 16 جوزا در کنفرانس پروسه کابل، که یک کنفرانس بین المللی صلح است و در کابل برگزار شده، مصروف سخنرانی است. [شاه مراعی/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، سه شنبه (16 جوزا) با صدور یک اولتیماتوم، به طالبان هشدار داد که از صلح استقبال کنید یا «با عواقب آن مواجه خواهید شد»

رئیس جمهوری این درخواست شدید برای صلح را در پروسه کابل، یک کنفرانس بین المللی درباره افغانستان با حضور نمایندگان بیست و چند کشور مطرح کرد.

غنی گفت: «ما یک چانس برای صلح پیشکش می کنیم، مرگ این یک پیشکش تمام نشدنی نمی باشد.»

«وقت دارد تمام می شود ... این آخرین چانس است؛ از آن استفاده کنید یا با عواقب آن مواجه شوید.»

رهبران در تاریخ 16 جوزا در کنفرانس بین المللی صلح در کابل حضور یافته اند. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان]

رهبران در تاریخ 16 جوزا در کنفرانس بین المللی صلح در کابل حضور یافته اند. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان]

غنی به طالبان فرصت افتتاح یک دفتر نمایندگی را داد و افزود که او درباره مکان مذاکرات آینده انعطاف پذیر خواهد بود.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان، نیز همچنان لحن شدیدی را در اظهارات خود داشت.

بنا بر حساب توئیتر او، وی گفت: «خطاب به آنها که از انتحار و هراس افگنی به حیث وسیله استفاده می کنند، می گویم که بدانید نهایتا شکست خواهید خورد.»

«ما ملت پابرجا استیم.»

این کنفرانس که با هدف ایجاد حمایه بین المللی جهت شیوه های احیای امنیت در افغانستان برگزار می گردد، فقط چند روز بعد از مرگبارترین حمله در کابل از سال 2001 تشکیل شده است.

کابل از زمان حمله عظیم لاری بمب گذاری شده در تاریخ 10 جوزا که محله به شدت مستحکم دیپلوماتیک شهر که در آن ارگ ریاست جمهوری و سفارتخانه های خارجی قرار دارند را هدف قرار داد، وضعیت متلاطمی داشته است.

غنی در این کنفرانس گفت: «بالغ بر 150 تن از پسران و دختران بیگناه افغانستان کشته و بالغ بر 300 زخمی با سوختگی ها و قطع عضو به شفاخانه های برده شدند.»

گفتنی است که مسئولین قبلا تعداد کشتگان را 90 نفر اعلام کرده بودند.

غنی گفت: «ما ملتی پابرجا استیم. تروریست ها خون ما را ریخته می توانند، مگر اراده ما را شکسته کرده نمی توانند.»

کدام گروپ تا هنوز مسئولیت این حمله را بر دوش نگرفته است، اما دولت افغانستان شبکه حقانی همپیمان طالبان را مقصر معرفی کرده است.

طالبان هر گونه مداخله رد کرده اند، مگر تحلیلگران می گویند که این گروپ معمولا مسئولیت حملاتی را که تعداد کثیری از مردم ملکی را می کشند، بر دوش نمی گیرد.

«افغان ها از جنگ خسته اند»

صفورا ایلخانی، نماینده مردم بامیان در پارلمان افغانستان، به سلام تایمز گفت: «افغان ها از جنگ خسته اند و آنها واقعا به صلح ضرورت دارند. این بر عهده دولت و رهبران افغانستان است تا مذاکرات صلح را با جدیت دنبال کرده و راه حلی را برای معضل افغانستان پیدا کنند.»

وی افزود که پیش بینی موفقیت کنفرانس پروسه کابل هنوز خیلی زود است.

او گفت: «مگر ما خوشبین استیم، زیرا این پروسه از حمایه بین المللی نیز برخوردار می باشد.»

امین الله امین 27 ساله که دانشجوی پوهنتون کابل است، گفت: «مردم افغانستان هر روز بهای گزاف جنگ علیه تروریست ها را می پردازند.»

او به سلام تایمز گفت: «حالا زمان آن است که دولت افغانستان و همپیمانان بین المللی آن حامیان گروپ های تروریستی در افغانستان [را متوقف کرده] و این جنگ را خاتمه دهند.»

یک قدم به سوی صلح

کوشش های بین المللی سابق جهت آوردن طالبان پای میز مذاکره ناکام مانده اند. مگر مقامات افغان و دیپلومات های خارجی در کابل از کنفرانس سه شنبه به حیث یک سنگ بنا به سمت صلح تقدیر کردند.

شاه حسین مرتضوی، سخنگوی ریاست جمهوری، دوشنبه (15 جوزا) گفت: «هدف از برگزاری پروسه کابل کسب یک اجماع با منطقه و جهان جهت صلح در افغانستان است.»

دومینیک جرمی، سفیر بریتانیا در افغانستان، نیز دوشنبه گفت که پروسه کابل «نقطه عطف مهمی برای یکایک کشورهای منطقه جهت به نمایش گذاشتن حمایه واقعی آن از تمایل افغانستان به صلح است.»

او گفت: «این شامل برداشتن قدم هایی جهت مقابله با چلنج های ایجاد شده توسط شبکه های تروریستی و ممانعت از دستیابی تروریست ها به حمایه چه از سوی کشورها و چه از سوی افراد دیگر می باشد.»

همچنان هوگو لورنس، سفیر ایالات متحده در افغانستان، شنبه (13 جوزا) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد»: «این کنفرانس یک یادآور مشخص جهت همه کسانی است که می خواهند به افغانستان لطمه بزنند می باشد تا بدانند افغان ها هرگز تنها نیستند.»

[نجیب الله از کابل در تهیه این راپور مشارکت نموده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500