امنیت

باشندگان کنر از ستم تروریست ها «به تنگ آمده اند»

نوشته نجیب الله

یک دوکان دار در ولایت کنر از داخل کلکین های شکسته دوکانش به محل انفجار انتحاری 9 حوت 2016 که کم از کم سبب مرگ 10 نفر شد نگاه می کند. باشندگان این ولایت از خشونت، اذیت و آزار، و اخاذی تروریست ها به تنگ آمده اند و از حکومت می خواهند هرچه عاجل مداخله کند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

یک دوکان دار در ولایت کنر از داخل کلکین های شکسته دوکانش به محل انفجار انتحاری 9 حوت 2016 که کم از کم سبب مرگ 10 نفر شد نگاه می کند. باشندگان این ولایت از خشونت، اذیت و آزار، و اخاذی تروریست ها به تنگ آمده اند و از حکومت می خواهند هرچه عاجل مداخله کند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- باشندگان ولایت کنر می گویند که آنها از اذیت و آزار و خشونت و اخاذی گروپ های تروریستی به تنگ آمده اند و حکومت افغانستان باید هرچه عاجل مداخله کند.

وحیدالله کلیمزی، والی کنر، حضور بیش از 15 گروپ تروریستی به شمول طالبان، «دولت اسلامی» (داعش)، القاعده، و دیگر گروپ های تروریستی همپیمان آنها در آن ولایت را تایید کرد.

وی به سلام تایمز گفت: «این گروپ های تروریستی در ولسوالی های چپه دره، مره وره، و غازی آباد حضور دارند.»

محمد نسیم 45 ساله که یک زارع و باشنده ولایت کنر است گفت که مردم محلی «از وضعیت موجود در مناطق تحت کنترول طالبان و داعش به تنگ آمده اند.»

او به سلام تایمز گفت باشندگان محل «در ساحات شان آزادانه گشت و گذار کرده نمی توانند.» وی افزود که گروپ های تروریستی از مردم اخاذی کرده و مردم را لت و کوب می کنند.

او از حکومت خواست تا همه گونه اقدام لازم را هر چه عاجل جهت آزادسازی منطقه از چنگ تروریست ها انجام دهد.

اما کلیمزی گفت که مردم کنر نگران نباشند و تأکید کرد که نیروهای امنیت و دفاع ملی افغانستان (اِی ان دی اس اف) بر وضعیت کشور کنترول دارند.

او گفت: «پلان های عملیاتی ترتیب داده شده اند و قوای امنیتی کشور آماده مقابله با تروریستان استند.»

مشارکت باشندگان با قوای امنیتی

وژمه صافی، یک نماینده ولایت کنر در پارلمان افغانستان، گفت: «گروپ های تروریستی در ولایت کنر زندگی را سخت ساخته اند.»

او گفت که این گروپ ها تلاش کردند تا مناطق بیشتر را در ولایت کنر تصرف کنند، مگر مردم به مشارکت قوای امنیتی نگذاشتند تا تروریستان بر آنان تسلط یابند.

او به سلام تایمز گفت که مردم ملکی «با قوای امنیتی شان همکار استند. همچنان پولیس محلی نیز که همگی مردمان وطن پرست استند، هرگز اجازه نمی دهند تروریستان مناطق شان را تصرف کنند.»

صافی دولت را تشویق کرد تا قدم های بیشتری را بردارد و این ولایت را از شر عناصر تروریستی خلاص کند.

محب الله 32 ساله که باشنده اصلی کنر است و در کابل به پوهنتون می رود، گفت: «برخورد ستیزه جویان با مردم غیرانسانی و غیراسلامی بوده و واقعا [مردم ملکی را] تحت فشار روانی و فزیکی قرار داده اند.»

او به سلام تایمز گفت: «مردم نمی توانند آزادانه مراسم عروسی برگزار کنند، نمی توانند در مناسبت ها مراسم خوشی داشته باشند، و حتی نمی توانند آزادانه در اراضی شان کار کنند.»

محب الله گفت که باشندگان کنر «از حکومت انتظار دارند تا هرچه عاجل عملیات نظامی را به راه انداخته و تروریستان را از آن ولایت بیرون کند.»

قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان مهیا و آماده است

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع، گفت که قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان همه روزه عملیات هایی را علیه تروریست ها انجام می دهند.

او به سلام تایمز گفت: «آنها عملیات هایی را علیه تروریست ها که امنیت را تهدید می کنند، در کدام جا که باشند، اجرا خواهند کرد.»

وزیری گفت: «قوای امنیتی کشور در زمستان آمادگی کامل گرفته اند.» وی افزد که قوای امنیت و دفاعی افغانستان به زودی عملیات نظامی را علیه تروریست ها در سرتاسر افغانستان، به شمول ولایت کنر، آغاز خواهند کرد تا بتوانند امنیت مردم را تامین کنند.

وی گفت: «قوای امنیتی اوضاع کشور را به دقت تحت نظر دارند و تروریست ها را در هر کجا که ظاهر شوند، سرکوب خواهند کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500