تروریسم

تردید کابل در پی عدم قبول مسئولیت مشارکت در حملات توسط طالبان

خبرگزاری فرانسه و تحریریه

پرسنل امنیتی افغانستان داخل یک تعمیر نزدیک محل انفجار لاری بمب گذاری شده در کابل در تاریخ 10 جوزا که به قتل کم از کم 150 نفر منجر شد، حضور دارد. شبکه حقانی همپیمان طالبان می گوید که در انفجارهای اخیر مشارکت نداشته است، اما مقامات و تحلیلگران افغان این رد اتهام را دروغ می دانند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

پرسنل امنیتی افغانستان داخل یک تعمیر نزدیک محل انفجار لاری بمب گذاری شده در کابل در تاریخ 10 جوزا که به قتل کم از کم 150 نفر منجر شد، حضور دارد. شبکه حقانی همپیمان طالبان می گوید که در انفجارهای اخیر مشارکت نداشته است، اما مقامات و تحلیلگران افغان این رد اتهام را دروغ می دانند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- رهبر شبکه حقانی همپیمان طالبان هر رقم مشارکت این شبکه در مجموعه انفجارهای مرگبار کابل را نفی کرد و بار دیگر با توجه به محکومیت های گسترده که این گروپ با آن مواجه است، این اتهامات را مردود دانست.

دولت افغانستان شبکه حقانی را در ارتباط با انفجار فاجعه بار یک لاری بمب گذاری شده در ربع دیپلوماتیک کابل در تاریخ (10 جوزا) که جان بالغ بر 150 نفر را گرفت، مسئول دانست.

طالبان اندکی بعد از این انفجار هر گونه مشارکت در آن را نفی کرد و سراج الدین حقانی، معین طالبان و رهبر شبکه حقانی، در یک پیغام رادیویی که یکشنبه (21 جوزا) در اینترنت نشر یافت، این انکار را تکرار نمود.

او گفت: «ما قبلا هم [این حملات] را محکوم کرده ایم. [طالبان] در این اقدامات مشارکت نداشته اند. دشمن می خواهد مجاهدین را بدنام کند و بین ملت و مجاهدین فاصله بیاندازد.»

این بمب گذاری ها موجب شدند مظاهره های در کابل در تاریخ (12 جوزا) برگزار شوند و مردم خشمگین شعار می دادند: «مرگ بر طالبان» و از دولت جواب می خواستند.

یک روز بعد مهاجمان انتحاری بالای صف سوگواران شرکت کننده در مراسم تدفین یکی از مظاهره کنندگان حمله کرده و کم از کم هفت نفر را قتل رساندند.

بی اعتبار خواندن انکارها

بیانیه های مبنی بر نفی مداخله طالبان در انفجارها با تردیدهای جدی در کابل رو به رو شد.

برهان عثمان، از شبکه تحلیلگران افغان، در یک ارزیابی اخیر از انفجار 10 جوزا نوشت: «علی رغم انکار کلی طالبان، این حمله دارای همه علائم مشخصه این جنبش بود.»

«در ظرفیت عملیاتی و دسترسی لجستیکی این جنبش در پلان ریزی و اجرای چنین انفجار کدام تردید وجود ندارد.»

حقانی همچنان مشارکت در انفجار 16 جوزا در نزدیکی مسجد جامع شهر هرات که به کشته شدن هفت نفر و مجروح شدن 16 نفر دیگر منجر شد را رد کرده است.

حقانی گفت: «حتی اگر چنین حوادثی ... سابقا حادث شده باشند، ما عذرخواهی کرده و تقاضای عفو کرده ایم.»

نجیب دانش، سخنگوی وزارت معلومات، انکار حقانی را بی اساس خوانده است.

به گزارش طلوع نیوز، وی گفت: «آنها می خواهند جامعه را فریب دهند، در حالی که بعد از این حملات جهان نفرت خود را از این گروپ و اقدامات تروریستی اش را ابراز کرده است.»

طالبان «مصروف یک بازی جدید می باشد»

دانش سه شنبه (23 جوزا) یک بار دیگر بر مواضع دولت تأکید ورزید.

او به سلام تایمز گفت: «همان طور که قبلا گفتیم، ما هنوز معتقدیم، شبکه حقانی حمله کابل را اجرا کرد.»

سید احمد احمدی، یک تحلیلگر امنیتی افغان، با اشاره به انتصاب اخیر حقانی، پسر جلال الدین حقانی که مدت ها رهبر شبکه حقانی بوده، توسط طالبان به حیث معین رهبر این گروپ گفت که کدام تفاوت بین طالبان و شبه نظامیان شبه حقانی وجود ندارد.

او به سلام تایمز گفت: «من معتقدم که شبه حقانی یا طالبان در قبال حمله کابل مسئول بودند، مگر هر گاه آنها عکس العمل ملی و بین المللی و [محکومیت گسترده] مواجه می گردند، از قبول مسئولیت خودداری می کنند.»

محب الله نسیمی، که 37 ساله و کارشناس غلوم سیاسی تحصیلکرده از پوهنتون کابل است، گفت که این تخنیک جدید طالبان است که یک حمله را اجرا کرده و سپس مسئولیت آن را رد می کنند.

او به سلام تایمز گفت: «با این بازی جدید طالبان می خواهند مردم را گمراه کنند.»

اصلاحات امنیتی

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، که از خاطر اجرای اصلاحات امنیتی تحت فشار عمومی قرار دارد، یک تحقیقات گسترده و دقیق این انفجارها را وعده داده است.

در جریان کنفرانس پروسه کابل در تاریخ 16 جوزا غنی یک اولتیماتوم را خطاب به طالبان صادر کرد و به آنها هشدار داد که یا از صلح استقبال کنند یا «با عواقب آن مواجه شوند.»

روز یکشنبه دولت دو مقام ارشد امنیتی به شمول ریاست پولیس کابل را در اقدامی آشکار در جهت اجرای اصلاحات برکنار نمود.

دانش از افغان ها خواست تا در حال که تحقیقات پیرامون این حملات جریان دارند، از قوای امنیتیشان حمایه کنند.

او به سلام تایمز گفت: «ما کوشش داریم تا شبکه ها و سرویس های استخباراتی مان را توسعه دهیم و همچنان عموم را تشویق می کنیم از قوای امنیتی و دفاعی ملی افغانستان حمایه کنند تا از وقوع این نوع حملات جلوگیری شود.»

[نجیب الله از کابل در تهیه این راپور مشارکت نموده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500