تروریسم

طالبان در ماه رمضان با اجرای یک حمله تروریستی دیگر 5 نفر را در گردیز به قتل رساندند

خبرگزاری فرانسه و تحریریه

افسران پولیس افغان در تاریخ 28 جوزا در محل حمله طالبان بالای مقر پولیس در گردیز، ولایت پکتیا، تجمع کرده اند. از اثر این انفجار انتحاری و درگیری مسلحانه طالبان کم از کم پنج پولیس کشته شدند. [فرید ظاهر/خبرگزاری فرانسه]

افسران پولیس افغان در تاریخ 28 جوزا در محل حمله طالبان بالای مقر پولیس در گردیز، ولایت پکتیا، تجمع کرده اند. از اثر این انفجار انتحاری و درگیری مسلحانه طالبان کم از کم پنج پولیس کشته شدند. [فرید ظاهر/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- شبه نظامیان طالبان یکشنبه (28 جوزا) با حمله بالای یک مقر محلی پولیس در گردیز، ولایت پکتیا، پنج افسر پولیس را کشته و 22 نفر را مجروح کردند. این حمله توسط یک بمب گذار انتحاری شروع شد.

دفتر والی ولایت پکتیا با انتشار بیانیه ای ضمن بیان خبر ختم درگیری، اعلام کرد که یک نفر از هفت فرد مهاجم خود را در موترش منفجر کرد تا راه را برای دیگر نفرات جهت حمله بالای این تعمیر باز کند.

در بیانیه آمده است قوای مخصوص چهار ستیزه جو را به هلاکت رساندند، اما دو مهاجم دیگر توانستند چندین ساعت دوام بیاورند. این بیانیه افزوده است که 9 پولیس و 13 تن از مردم ملکی مجروح شدند.

این مقر در مرکز شهر گردیز هم افسران پولیس عادی و هم قوای مخصوص پولیس را در خود جای داده است.

اسدالله شیرزاد، قوماندان پولیس منطقوی، به خبرگزاری فرانسه گفت: «یک [مهاجم] موترش را در دروازه ورودی این مقر انفجار داد تا راه را جهت ... سایرین که به طرف قوای امنیتی فیر کردند، باز کنند.»

داکتر شیر محمد، رئیس شفاخانه پولیس، مرگ این پنج نفر را تأیید کرد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفت.

فراخوان ها جهت توقف خشونت

طالبان از زمان شروع حملات بهاری خود در اوائل ثور حملات مرگبار خود بالای مقرهای اردو و پولیس را افزایش داده و ده ها نفر از قوای امنیتی را در هفته های اخیر به قتل رساندند -- و همچنان تلفات بسیاری را بر افراد ملکی وارد آوردند.

افغان ها مکررا از شبه نظامیان طالبان و «دولت اسلامی » (داعش) درخواست کرده اند که حملاتشان را، خصوصا در ماه رمضان، متوقف نمایند.

نورالله، یک دانشجوی 25 ساله پوهنتون از کابل، به سلام تایمز گفت: «من قبل از رمضان فکر می کردم شبه نظامیان ممکن است حملاتشان را متوقف کرده و بگذارند ما طی این ماه متبرک نماز بخوانیم و روزه بگیریم.»

او گفت: «اما بدبختانه حملات ستیزه جویان بلند رفته است ... و من یقین دارم که آنها به کدام اصول اسلامی یا حقوق بشر اعتقاد ندارند.»

او گفت: «جامعه حالا می داند که قوای امنیتی ما مقابل یک مهاجم انتحاری می ایستد [تا از جان افغان ها محافظت کند]. [ما] از آنها حمایه می کنیم و آنها باید بفهمند که در دل های ما جا دارند.»

مختار احمد که 35 ساله و باشنده کابل است، گفت که افغان ها به حمایه خود از قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان (اِی اِن دی اس اف) در مبارزه علیه تروریسم ادامه خواهند داد و اگر ضرورت باشد، به آنها ملحق خواهند شد.

او به سلام تایمز گفت: «شبه نظامیان طی این ماه متبرک صدها نفر از بیگناهان را کشته اند و حالا باید فهم کنند که مردم جامعه افغان هیچگاه آنها را عفو نخواهند کرد.»

یک سری حملات در ماه رمضان

احمد بهروز، یک تحلیلگر امنیتی باشنده کابل، گفت که افغان ها امید داشتند شبه نظامیان حملاتشان را طی رمضان متوقف کنند، مگر این امیدواری ها به سرعت از بین رفتند.

در تاریخ 6 جوزا و شروع ماه رمضان در خوست یک موتر بمب انتحاری طالبان 13 افغان را کشته و شش نفر، به شمول اطفال، را مجروح کرد.

همچنان پنج روز بعد در تاریخ 10 جوزا یک لاری بمب گذاری شده با انفجاری عظیم ربع دیپلوماتیک کابل را به لرزه درآورد و کم از کم 150 نفر را به قتل رساند و صدها نفر دیگر را مجروح کرد.

همچنان در تاریخ 13 جوزا مهاجمان انتحاری به صفوف سوگواران شرکت کننده در یک مراسم تدفین حمله کردند و کم از کم جان هفت نفر را گرفتند.

در تاریخ 16 جوزا یک موترسیکل بمب گذاری شده در نزدیکی مسجد جامع هرات منفجر شد و هفت نفر را به قتل رساند.

پنجشنبه قبل (25 جوزا) بمب گذاران انتحاری داعش بالای مسجد الزهرا در کابل حمله بردند و یک افسر پولیس و سه فرد ملکی را به قتل رسانده و هشت تن دیگر -- به شمول چهار پولیس و چهار فرد ملکی -- را مجروح کردند. قوای امنیتی از ورود بمب گذاران به صحن مملو از جمعیت مسجد ممانعت کردند و به این ترتیب از وقوع تلفات بیشتر جلوگیری نمودند.

بهروز به سلام تایمز گفت: «آنچه شبه نظامیان طی این ماه مرتکب شده اند، افغان ها را خشمگین تر کرده و نفرت آنان را از این گروپ ها بیشتر کرده است.»

واعظ زاده بهسودی، یک عالم دینی افغان، هم این حملات را محکوم کرد.

او به سلام تایمز گفت: «کدام از فعالیت های شبه نظامیان منطبق با اسلام نمی باشد و ما آنها را تماما محکوم می کنیم.»

[نجیب الله از کابل در تهیه این راپور مشارکت نموده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500