امنیت

قیام باشنده های ولسوالی ازره علیه طالبان

سلیمان

باشندگان ولسوالی ازره، ولایت لوگر، در تاریخ 24 ثور تجمع کرده اند تا خبر قیام مسلحانه اشان علیه طالبان را اعلام کنند. [سلیمان]

باشندگان ولسوالی ازره، ولایت لوگر، در تاریخ 24 ثور تجمع کرده اند تا خبر قیام مسلحانه اشان علیه طالبان را اعلام کنند. [سلیمان]

ولسوالی ازره، ولایت لوگر -- مقامات محلی و برخی اعضای قیام مردمی می گویند که باشنده گان ولسوالی ازره، ولایت لوگر، سلاح برداشته و علیه طالبان قیام کرده اند.

عبدالولی وکیل، عضو شورای ولایتی لوگر، به سلام تایمز گفت: «قریب به 300 نفر از باشنده گان ولسوالی ازره ولایت لوگر که از طالبان و اعمال شان ... به ستوه آمده بودند، دست به قیام زده اند تا صلح را در مناطق شان تامین کنند.»

این باشنده گان در تاریخ 24 ثور در یک تجمع با حضور نماینده های پارلمان افغانستان و اعضای شورای ولایتی لوگر، قوماندان امنیه ولایت، و معاون والی لوگر علیه طالبان اعلام قیام مسلحانه کردند.

آنها برای طالبان دو راه را پیشنهاد کردند: به پروسه صلح ملحق شوند یا با قیام مسلحانه مواجه گردند.

وکیل گفت: «آنها اول از طالبان تقاضا کردند که مانند گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، شرافتمندانه تروریسم را محکوم کنند، سلاح شان را بر زمین بگذارند، و به پروسه صلح ملحق شوند. اما گزینه دوم متوسل شدن مردم به جنگ علیه طالبان و گسترش قیام های مسلحانه برای سرکوب شبه نظامیان می باشد.»

افغان ها «تشنه صلح» استند

یکی از شرکت کنندگان تجمع 24 ثور که نخواست نامش را بگوید، به سلام تایمز گفت: «طالبان بزرگترین علت ناامنی، خشونت، و عقب مانی لوگر می باشد.»

وی گفت: «ما امروز این جا جمع شده ایم تا به طالبان بگوییم که دست از دهشت افگنی بردارند. ما می خواهیم با آنان بگوییم که صبر باشنده گان لوگر به آخر رسیده است و ما بیشتر از این شما را تحمل کرده نمی توانیم.»

خان محمد، یک تن دیگر از قیام کننده ها، همچنان به سلام تایمز گفت: «جنایت و ظلم طالبان را افغانستان فراموش نمی کند. اما مردم ما ... تشنه صلح استند.»

او گفت: «من به طالبان هشدار می دهم: اگر به پروسه صلح ملحق نشوید ما تا نابودی کاملتان ... به قیام خود ادامه می دهیم.»

برید جنرال عصمت الله علی زی، قومندان پولیس ولایت لوگر، به سلام تایمز گفت: «قیام کننده ها تعهد کردند که بعد از این به طالبان و هیچ گروه تروریستی دیگر هرگز اجازه نخواهند داد که بر ضد مردم و دولت افغانستان فعالیت های تروریستی کنند.»

او گفت: «در حال حکومت افغانستان، و مخصوصا من به نمایندگی از وزارت داخله، به قیام کننده ها تعهد می نماییم که تا آخرین لحظه از این قیام کننده ها حمایت کامل کنیم.»

وی اظهار داشت: «هر حرکت مردمی که سبب تامین امنیت و ثبات و سرکوب طالبان در ولایت لوگر شود، مورد استقبال و حمایه مقامات محلی این ولایت قرار خواهد گرفت.»

«بهترین گزینه ملحق شدن به پروسه صلح است»

سلیم صالح، سخنگوی دفتر والی لوگر، در تاریخ 8 جوزا به سلام تایمز گفت: «از وقتی که باشنده گان ازره سلاح برداشته و به طالبان هشدار دادند که دیگر به فعالیت های تروریستی شان ادامه نداده و به پروسه صلح ملحق شوند، اوضاع امنیتی این ولایت بهبود یافته است.»

صاحب خان، نماینده مردم لوگر در پارلمان افغانستان که در گردهمائی قیام کننده های ولسوالی ازره اشتراک نموده بود، به سلام تایمز گفت: «آرزوی قیام کننده ها فقط یک چیز است، و آن هم صلح و قطع جنگ می باشد. این خواست مشترک همه افغان ها است.»

وی به سلام تایمز گفت: «قیام های مسلحانه مردمی علیه طالبان و این که مردم به صراحت طالبان را به ختم جنگ هشدار می دهند، نشان می دهد که مردم در هیچ ساحه از افغانستان نه جنگ و نه هم طالبان را می خواهند.»

او گفت: «ملحق شدن طالبان به پروسه صلح بهترین گزینه برایشان می باشد. در غیر آن، رهبرانشان یا در غربت کشته می شوند و یا فوت می کنند، و خودشان هم در میدان های جنگ توسط نیروهای امنیتی افغان از بین برده می شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این وقت یک وقت خوب بود.

پاسخ