دیپلماسی

ابراز تمایل پاکستان و افغانستان جهت مشارکت امنیتی

نوشته امداد حسین

سرتاج عزیز (چپ)، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجه، و صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان، در تاریخ 18 قوس سال 2015 جهت شرکت در یک کنفرانس خبری مشترک در اسلام آباد وارد می شوند. مقامات پاکستان و افغانستان به مسیر خود به سمت روابط نزدیک تر، امنیتی، و مقابله با تروریسم ادامه داده اند. [خبرگزاری فرانسه/ عامر قریشی]

سرتاج عزیز (چپ)، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجه، و صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان، در تاریخ 18 قوس سال 2015 جهت شرکت در یک کنفرانس خبری مشترک در اسلام آباد وارد می شوند. مقامات پاکستان و افغانستان به مسیر خود به سمت روابط نزدیک تر، امنیتی، و مقابله با تروریسم ادامه داده اند. [خبرگزاری فرانسه/ عامر قریشی]

اسلام آباد -- پاکستان و افغانستان نشانه هایی از روابط بهبود یافته و مشارکت تقویت شده در زمینه های امنیت و مقابله با تروریسم را نشان داده اند.

اخیرترین قدم در این جهت بعد از مذاکره کشورهای پاکستان و افغانستان در 3 و 4 سرطان حاصل شد که طی آن دو طرف نسبت به حفظ صلح و ثبات منطقوی متعهد شدند.

در یک بیانیه مشترک آمده است: «هر دو افغانستان و پاکستان تمایل دارند تا روابط متقابلشان را بهبود بخشند، اعتماد متقبال سیاسی را تقویت کنند، همکاری در عرصه های مختلف، به شمول مبارزه با تروریسم و مبارزه مشترک با چالش های امنیتی را بلند ببرند.»

دو طرف همچنان توافق کردند تا یک «مکانیسم مدیریت بحران» به شمول اشتراک گذاری معلومات و استخبارات را تأسیس نمایند.

در این بیانیه آمده است: «این اقدام دو طرف را قادر خواهد ساخت تا ارتباطات به موقع و مؤثر را در موارد امرجنسی، به شمول حملات تروریستی، تبادل نمایند.»

آنها توافق کردند تا آشتی بدون خشونت راه حل بنیادی معضل افغاستان است. پاکستان حمایه خود را از یک پروسه آشتی «تحت رهبری افغان و به مالکیت افغان» اعلام کرد و از طالبان افغان خواست تا بدون تأخیر بیشتر به پروسه آشتی ملحق شود.

سرتاج عزیز، مشاور امور خارجه نخست وزیر پاکستان میان محمد نواز شریف، در یک بیانیه خبری در تاریخ 4 سرطان گفت: «پاکستان دائما تأکید کرده که صلح و ثبات در افغانستان به نفع ما است و یک افغانستان باثبات ما را کمک خواهد کرد تا اهداف مشترکمان در ارتباط با توسعه اقتصادی و ارتباط منطقوی ترویج دهیم.»

او گفت: «تجربه 15 سال گذشته به روشنی نشان داده که درگیری و جنگ در افغانستان فقط از طریق نظامی قابل حل نیست. صلح دوام دار در افغانستان نیازمند یک توافق مذاکره شده سیاسی توسط یک پروسه صلح به رهبری افغان ها و با مالکیت افغان ها می باشد.»

گرم شدن روابط اواخر ماه ثور در حاشیه یک اجلاس بین المللی در آستانه قزاقستان شروع شد. در آن رویداد شریف و اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در رابطه با مذاکرات زیادتر در چارچوب گروپ مشارکت چهارجانبه (کیو سی جی) توافق کردند.

مشارکت جهت صلح دوام دار ضرورت می باشد

مسئولین و ناظران نسبت به گرم شدن روابط و مشارکت ضدتروریسم بین دو کشور خوشبین استند.

عمر زاخیل وال، سفیر افغانستان در پاکستان، ضمن ابراز امیدواری نسبت به صلح و آینده منطقه به پاکستان فوروارد گفت: «مشارکت مابین پاکستان و افغانستان احتمالا در عرصه های مختلف، به شمول ضد تروریسم، صورت می پذیرد.»

نفیس زکریا، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، در پاسخ به پرسش های رسانه ها بعد از ملاقات موصوف در آستانه گفت: «ما دائما تأکید کرده ایم که یک توافق حاصله از مذاکرات سیاسی جهت مناقشه افغانستان ضروری می باشد. گروپ مشارکت چهارجانبه در این زمینه بستر مؤثری می باشد.»

تحلیلگران می گویند مشارکت دوجانیه در مدیریت مرزی، مبارزه با تروریسم، مشارکت استخباراتی، و فشار آوردن به طالبان جهت انتخاب ی توافق سیاسی در افغانستان بسیار ضروری می باشد.

جنرال (متقاعد) طلعت مسعود، یک تحلیلگر نظامی و دفاعی پاکستان، به پاکستان فوروارد گفت: «عملیات های هماهنگ شده در امتداد سرحدات بر علاوه اشتراک استخبارات و معلومات و همچنان مدیریت سرحدی در ارتباط با صلح در دو طرف سرحدات بسیار مؤثر می باشد.»

سامی یوسف زی، یک ژورنالیست افغان باشنده پاکستان، که تخصصش در رابطه با شبه نظامی گیری در منطقه است، گفت که پاکستان و افغانستان حدود 2,600 کلومتر مرز قابل نفوذ با یکدیگر دارند که این اوضاع امنیتی را بسیار غامض می کند.»

او به پاکستان فوروارد گفت: «با این وجود مشارکت و ثبات در روابط بین دو کشور می تواند دستیابی به اهداف دشوار را ممکن سازد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500