امنیت

افغانستان نگران دخالت های روسیه به سود طالبان است

نوشته سلیمان

بازرسان افغان در تاریخ 12 حوت، یک روز بعد از حمله انتحاری با موتر بمب، مصروف بررسی ویرانه های مقر پولیس در کابل استند. در حملات همزمان طالبان به دو مقر امنیتی در کابل در تاریخ 11 حوت شانزده نفر کشته شدند. مقامات افغانستان روسیه را به تسلیح و تمویل طالبان متهم می کنند. [شاه مراعی/خبرگزاری فرانسه]

بازرسان افغان در تاریخ 12 حوت، یک روز بعد از حمله انتحاری با موتر بمب، مصروف بررسی ویرانه های مقر پولیس در کابل استند. در حملات همزمان طالبان به دو مقر امنیتی در کابل در تاریخ 11 حوت شانزده نفر کشته شدند. مقامات افغانستان روسیه را به تسلیح و تمویل طالبان متهم می کنند. [شاه مراعی/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- علیرغم ادعای روسیه مبنی بر حمایه از جریان ستیزه جویی طالبان در افغانستان با هدف مبارزه با «دولت اسلامی» (داعش) مقامات افغانستان می گویند که کرملین مصروف تضعیف کوشش های امنیتی و ضدتروریستی افغانستان است.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، به سلام تایمز گفت: «مقامات روسی بارها گفته اند که با طالبان رابطه دارند، و این کاملا واضح است.»

وی گفت: «کمک به طالبان به معنای کمک به تروریسم و افراطیت می باشد. یگانه راه مبارزه موثر با تروریسم کمک به دولت افغانستان می باشد.»

وزیری گفت: «اگر کشوری می خواهد که در پروسه صلح افغانستان را یاری کند باید فقط با حکومت مشروع و قانونی افغانستان روابط برقرار نماید، و نه با گروپ های تروریستی.»

او اظهار داشت: «اگر کدام کشور طالبان و یا سایر گروپ های تروریستی را کمک می کند، این به معنای خصومت آشکار با مردم و هم با دولت افغانستان پنداشته می شود.» وی افزود که ماهیت دقیق ارتباط روسیه با طالبان نامشخص است.

وی گفت: «اسناد و مدارکی که نشان دهنده حمایه مالی و تسلیحاتی روسیه از طالبان باشد به دسترس ما نیست.»

شواهد حمایه تسلیحاتی

محمد عمر صافی، والی پیشین قندوز، به سلام تایمز گفت که روابط روسیه با طالبان در سال 2014 در کولاب، تاجیکستان، شروع شد. در آن جا بود که برای اولین بار ملا عبدالسلام آخوند، والی نام نهاد طالبان در ولایت قندوز، با روس ها ملاقات کرد.

صافی به سلام تایمز گفت: «حمایه روس ها از طالبان سبب شد تا ولایت قندوز دو بار به دست طالبان سقوط کند. در واقع از دو سال به این سو روسیه طالبان را حمایه و تسلیح می کند، که تا فعلا هم این حمایه ادامه دارد.»

صافی گفت که کابل اسناد و مدارک مفصل مبنی بر حمایه روس ها در تمویل و تجهیز از طالبان به دست دارد. وی ضمن مخالفت با سخنان وزیری افزود: «دولت افغانستان برای این که روابط افغانستان با روس ها خراب نشود و یک جبهه مخالف دیگر برای افغانستان ایجاد نشود نمی خواهد که این اسناد را همگانی بسازد.»

صافی گفت: «روسیه به طالبان سلاح های تک تیراندازی و راکت انداز داده است.» وی افزود: «تک تیراندازهای طالبان شمار کثیری از قوای امنیتی را در ولایت قندوز به قتل رسانده اند.»

او اظهار داشت که بر علاوه روسیه قادر به جاسوسی در داخل خاک افغانستان از طریق تاجیکستان است.

او گفت: «روسیه در مرز تاجیکستان با افغانستان سیستمی را فعال کرده که نه فقط توسط کمره هایش تا عمق 400 کیلومتر ساحات افغانستان را نظارت می کند، همچنان صداها را هم شنود می نماید.»

روابط با شبکه حقانی

سایر مقامات افغان هم از اتهامات صافی علیه روسیه حمایه کردند.

یک منبع امنیتی افغان به شرط فاش نشدن نامش به سلام تایمز گفت: «کرملین بر علاوه روابط با طالبان و شبکه حقانی، این گروپ های تروریستی را تجهیز و تسلیح می کند.»

وی اظهار داشت: «شش ماه پیش یک هیأت روسی با شبکه حقانی در وزیرستان شمالی دیدار کرد. در این دیدار روس ها با شبکه حقانی توافق کردند که هر ماه به شبکه حقانی سلاح و تجهیزات جنگی بدهند.»

این منبع امنیتی همچنان گفت: «در حال حاضر 15 مشاور نظامی روسی در ولایت های قندوز و بدخشان به طالبان مشوره های نظامی و جنگی می دهند. روس ها حتی به طالبان [انواع] اسلحه داده اند.»

مبارزه با داعش

زکریا زکریا، نماینده کابل در پارلمان، به سلام تایمز گفت: «حمایه روس ها از طالبان مداخله واضح در امور داخلی افغانستان محسوب می شود و این برای پارلمان غیر قابل تحمل است.»

او گفت: «حکومت [افغانستان] باید از مجراهای دیپلوماتیک این مسئله را با روس ها در میان بگذارد و نگرانی های افغانستان را ابراز کند.»

زکریا گفت: «روس ها گروه داعش را در افغانستان بهانه کرده اند و طالبان را پشتیبانی می کنند؛ [اما این فریبکاری] کوشش های دولت افغانستان و جامعه جهانی جهت مبارزه با تروریسم و برقراری صلح را ناکام می کند.»

اما الکساندر مانتیسکی، سفیر روسیه در افغانستان، گفت که مشارکت کرملین با شورشیان بی خطر است.

بنا بر خبرگزاری فرانسه، او در ماه قوس گذشته اظهار داشت: «ما با طالبان ارتباط برقرار می کنیم تا از امنیت دفاتر سیاسی، کنسولگری ها، و همچنان امنیت در آسیای میانه اطمینان حاصل نماییم.»

بنا بر طلوع نیوز، مانتیسکی در ماه قوس اظهار داشت: «نگرانی ما این است که [داعش] نه تنها افغانستان را تهدید می کند، بلکه تهدیدی قوی برای آسیای میانه، پاکستان ... هندوستان، و حتی روسیه است.»

به گزارش صدای آمریکا جنرال جان نیکولسون، قوماندان مأموریت عزم راسخ ناتو در افغانستان، در ماه قوس ضمن محکوم کردن «نفوذ مخرب» قوای خارجی، گفت: «این مشروعیت عام که روسیه به طالبان می دهد بر اساس واقعیات نیست، بلکه ... اساسا بر تضعیف دولت افغانستان و کوشش های ناتو و تقویت ستیزه جویان مبتنی می باشد.»

یک عمل خصمانه

سید مقدم امین، کارشناس امور نظامی افغانستان، به سلام تایمز گفت: «کمک و تجهیز طالبان از سوی روس ها خصومت با مردم و حکومت می باشد. همچنان ارتباط روس ها با طالبان به مفهوم روابط با هراس افگنی تلقی می شود.»

او گفت: «روابط روس ها با طالبان و همکاری با این گروپ باعث افزایش ناامنی در کشور می شود. این حتی سبب تضعیف قوای امنیتی افغان در مبارزه با تروریسم خواهد شد.»

با این وجود حمایه روسیه از طالبان باعث شده تا بعضی از شبه نظامیان از سر انزجار به جای این که بازیچه دست روسیه تلقی شوند، به پروسه صلح افغانستان ملحق شوند.

دو تن از قوماندانان طالبان به نام های خان محمد چریک و ملا سباوون، که در ماه حوت در ولایت بلخ به پروسه صلح پیوسته بودند گفتند که ملا هبت الله آخوندزاده، رهبر ارشد طالبان، مستقیما از سوی روس ها حمایه می شود.

آنها به سلام تایمز گفتند که یکی از دلایل عمده یکجا شدن شان با حکومت افغانستان رابطه طالبان با روسیه بوده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500