تروریسم

داعش در افغانستان «به طور قطع شکست خواهد خورد»

نوشته زیار

یک عضو قوای امنیتی افغانستان در تاریخ 8 جوزا افراد مظنون به عضویت در «دولت اسلامی» (داعش) را بعد از دستگیری شان در ولایت ننگرهار اسکورت می کنند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

یک عضو قوای امنیتی افغانستان در تاریخ 8 جوزا افراد مظنون به عضویت در «دولت اسلامی» (داعش) را بعد از دستگیری شان در ولایت ننگرهار اسکورت می کنند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- شهروندان افغان که مستقیما از خشونت گروپ «دولت اسلامی» (داعش) لطمه خورده اند، می گویند که ایدئولوژی داعش در کالتور و جامعه افغانستان جایی ندارد.

افغان ها طی مدت دو سال که داعش در شرق افغانستان فعال بوده، فعالیت های این گروپ را مردود دانسته اند. علی رغم آن که این گروپ هر کسی که با تقاضاهایش مخالفت می کرد را به قتل رسانده است.

خیبر سیاف، دانشجوی 25 ساله پوهنتون کابل، به حیث یکی از باشندگان ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار، بی رحمی های داعش را مستقیما تجربه کرده است.

او به سلام تایمز گفت: «وقتی که اعضای داعش به قریه جات ما می آیند، ما مجبوریم دستان مان را بر سینه هایشان بگذاریم و به پایین نگاه کنیم. اگر اطاعت نکنیم، مجازات های خودسرانه را بالای ما اجرا می کنند.»

او گفت که این مجازات ها به شمول اخاذی و باجگیری پول، حاصلات زراعی، و مال ها یا حتی بدتر از آن می باشد.

سیاف گفت: «آنها مرتبا مردمان ملکی بیگناه را کشته اند. آنها با بشریت و سنت های اسلامی خصومت دارند.»

وی گفت: «آنها ... آنچه را که خداوند در قرآن در رابطه با رحم و محبت فرموده، نمی دانند. آنها اسلام را بدنام کرده اند و فقط کوشش می کنند ... جان افغان های بیشتری را بگیرند.»

سیاف گفت که افغان ها از «ناامنی و هرج و مرج» که داعش ایجاد کرده خسته شده اند. وی افزود: «داعش و ایدئولوژی و جنگجویان آن به یک پدیده مخرب و فاجعه بار تعلق دارند که کدام وجه اشتراک با افغان ها ندارد.»

او گفت: «ما از دولت و جامعه بین المللی تقاضای کمک داریم تا در کنار ما در شکست دادن آنها بایستند.»

بلند رفتن تلفات داعشیان

از ماه جدی سال 2015 که داعش خبر تأسیس شعبه خراسانش را که در افغانستان و پاکستان فعالیت می کند، اعلام کرد، تا حال این گروپ متحمل تلفات بسیار سنگینی از طرف قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان (اِی اِن دی اس اف) و اردوهای ائتلاف گردیده است.

بنا بر دولت افغانستان، در ماه حمل اردوی ایالات متحده بزرگترین بمب غیرهسته ای خود را در ولایت دور دست ننگرهار بالای تونل های داعش انداخت و 90 عضو این گروپ را به هلاکت رساند.

چند روز بعد در یک حمله هدفمند توسط قوای مخصوص در ولایت ننگرهار عبدالحسیب، رهبر شعبه خراسان داعش، به هلاکت رسید.

تلفات داعش در ماه های اخیر همچنان افزایش یافته است که جدیدترین مورد آن در تورا بورا بود.

بنا بر وزارت دفاع افغانستان، طی عملیات های انجام شده در روزهای 27 و 28 جوزا قوای افغان داعش را از تورا بورا، واقع در ولایت ننگرهار بیرون راندند و به این ترتیب پلان های این گروپ جهت ایجاد مقر مرکزی شعبه خراسانش در آن محل را خنثی نمودند.

فرهاد صدیقی، نماینده کابل در پارلمان، به سلام تایمز گفت: «داعش امسال در افغانستان به دلایل مختلف متحمل لطمات و تلفات سنگینی شد، [مهمتر از همه به این خاطر که] داعش و ایدئولوژی اش با کالتور افغانستان همخوانی ندارد.»

او گفت: «طالبان، که خودشان افغان استند، اگر بخواهند به پروسه صلح ملحق شوند، می توانند در سیستم سیاسی افغانستان مشارکت نمایند. مگر جنگجویان داعش نه از افغانستان آمده اند و نه با افغان ها کدام وجه اشتراک دارند و هرگز بخشی از حکومت نخواهند بود.»

صدیقی گفت: «وقتی یک قوا با کالتور و آداب و رسوم یک منطقه همخوانی نداشته باشد، قطعا شکست خواهد خورد و این سرنوشت در افغانستان منتظر داعش است. افغانستان به قبرستان آنها تبدیل خواهد شد.»

نابودی داعش در افغانستان

جنرال محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع، به سلام تایمز گفت: «داعش در افغانستان در حال انهدام است.»

وی گفت که داعش اساسا با کالتور، مردم، ارزش های اجتماعی، و سنن و رسوم افغانستان همخوانی ندارد.

او گفت: «این کلان ترین نقطه ضعف آن گروپ است و به همین خاطر است که افغان ها به آن در استخدام و جذب جنگجویانش کمک نمی کند. افغان ها نفاق داعش نسبت به اسلام را در رابطه با قتل ها و خشونت های توجیه ناپذیری که مرتکب شده، شاهد بودند.»

رادمنش از همپیمانان افغانستان خواست تا به تعهدشان نسبت به قوای هوایی و زمینی قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان ادامه دهند و همچنان بر نیاز قوای هوایی افغانستان به «سیستم های رادار و طیاره های جت جنگنده» تأیید کرد.

وی گفت: «مردم شریف و دولت افغانستان و همپیمانانش متفقا تصمیم گرفته اند ریشه های این مصیبت را بخشکانند.»

حسیب الله امانی، دانشجوی یک پوهنتون خصوصی در کابل، با این نظر هم عقیده است.

او به سلام تایمز گفت: «داعش با این آب و خاک غریبه است. من تردید ندارم که با کمک حکومت و مؤتلفانش افغان ها که در طول تاریخ از قلمروی شان دفاع کرده اند، این گروپ را هم نابود خواهند کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من نظر نمی دهم، اما حقیقت را می گویم. آیا شما جرأت قبول آن را دارید!

پاسخ