جنایت و عدالت

یک قانون جدید در افغانستان هراس افگنی و افراطی گری آنلاین را هدف قرار می دهد

سلام تایمز

هدف از قانون مبارزه با جرائم سایبری افغانستان مسدود کردن فعالیت های آنلاین گروپ های شبه نظامی و تروریست و سایر جرائم است. در تصویر، یک پسر (نشسته) در تاریخ 21 جدی 2014 مصروف فروختن اپلیکیشن تلفون موبایل در کابل است. [خبرگزاری فرانسه/ ژوهانس ایزل]

هدف از قانون مبارزه با جرائم سایبری افغانستان مسدود کردن فعالیت های آنلاین گروپ های شبه نظامی و تروریست و سایر جرائم است. در تصویر، یک پسر (نشسته) در تاریخ 21 جدی 2014 مصروف فروختن اپلیکیشن تلفون موبایل در کابل است. [خبرگزاری فرانسه/ ژوهانس ایزل]

کابل -- افغانستان با یک قانون جدید که جرائم و شبه نظامی گری آنلاین توسط گروپ های مثل طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) را هدف قرار می دهد، جنایات سایبری را نشانه رفته است.

به گزارش صدای آمریکا، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، این قانون جدید را در تاریخ 9 سرطان توشیح کرد و وزارت مخابرات وتکنالوژی معلوماتی سریعا جمع آوری فهرست وبسایت های مرتبط با گروپ های تروریستی یا حامیانشان را شروع کرد.

این فهرست بر بنیاد معلومات دریافت شده از ریاست عمومی امنیت ملی و وزارت اطلاعات و فرهنگ تهیه می گردد.

بنا بر نجیب ننگیال، سخنگوی وزارت مخابرات، مسدود شدن وبسایت ها مطابق استراتژی ملی امنیت سایبری افغانستان و قانون جدید جرائم سایبری از تاریخ 18 سرطان آغاز شد.

این قانون یک مجموعه فعالیت های آنلاین به شمول هک کردن، نشر فتنه های قومی، نشر سخنان تحریک آمیز آنلاین، افشای اسرار حکومتی، و تروریسم سایبری را به حیث جرم تلقی کرده و در شمول مفاد قانون جدید جزا قرار می دهد.

ننگیال در تاریخ 20 سرطان به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما کوشش می کنیم یک تیم پولیس سایبری را تشکیل دهیم تا جنایتکاران را ردگیری کنیم. دولت هم جهت ردگیری، تهیه لیست، و مسدود کردن همه حساب های آنلاین شبه نظامیان فعالیت می کند.»

مقابله با تروریست های ماهر در کار با مدیا

بالغ بر 8.5 ملیون افغان در شهرهای کلان مثل کابل، هرات، و مزارشریف از اینترنت استفاده می کنند و اغلب در رسانه های اجتماعی مثل توئیتر و فیس بوک فعال استند.

جنگ های چریکی به راه افتاده توسط شبه نظامیان و ویدئوهای دلخراش تلفات جنگ، شکنجه، قربانیان اختطاف، و ویرانی ها هر روزه با اخبار مربوط به سلبریتی ها و جدیدترین اخبار ورزشی در محافل آنلاین افغانستان رقابت دارند.

طالبان که سابقا تمام مظاهر تکنالوژی مدرن را طرد می کرد، حالا یک تیم روابط عمومی اینترنتی بسیار ماهر در کار با رسانه ها را با استفاده از توئیتر، فیس بوک، و سایر وب سایت ها تشکیل داده و اقدام به نشر بیانیه ها، خبرهای فوری جدیدترین حملات، و قبول مسئولیت اجرای آنها کرده است. هر چند ادعاهای آنها غالبا با غلو فروان همراه می باشد.

با این حال، کوشش های آنها در عرصه جهانی در مقایسه با داعش بسیار کمرنگ است. داعش به صورت فعال از رسانه های اجتماعی جهت کشاندن هزاران جنگجوی خارجی به سوریه و عراق سوءاستفاده کرده و حالا کوشش دارد تا در افغانستان جای پایی برای خود بیابد.

ننگیال در تاریخ 20 سرطان به خبرگزاری فرانسه گفت: «این قانون 28 ماده دارد و همه انواع جرائم سایبری را شامل می شود. همه تبهکاران ردیابی و به محکمه های ذیربط معرفی خواهند شد.»

یک قانون مفید یا «مبهم»؟

با این حال، یک گروپ حمایت‌کننده رسانه‌های افغانستان موسوم به نی هشدار داد که قانون متذکره اثر مخربی بر دسترسی به معلومات در افغانستان خواهد گذاشت. افغانستان در ایندکس آزادی مطبوعات جهان در سال 2017 که توسط گزارشگران بدون مرز تهیه شده، از میان 180 کشور در جایگاه 120 ایستاد.

نی طی بیانیه ای ضمن انتقاد از متن «مبهم» این قانون، اظهار داشته است: «بعد از بررسی این قانون ما به این نتیجه رسیدیم که قانون موصوف آزادی بیان را محدود خواهد کرد.»

سخی احمدی، یک تحلیلگر سیاسی مقیم کابل، به همین شکل ابراز نگرانی کرد.

وی به سلام تایمز گفت: «حکومت قصد دارد با ایجاد این قانون که جهت مبارزه و ممنوع کردن فعالیت های کسانی که مخالف منافع ملی افغانستان استند و ... با وحدت افغانستان مخالفت می کنند پایگاه های اینترنتی تروریستان را هدف قرار دهند.»

او گفت: «اگر این مسئله به حیث هدف این قانون باقی بماند، در آن صورت افغانستان از آن منفعت خواهد برد. مگر من نگران هستم که دولت [با اجرای] چنین قانون آزادی بیان را محدود کرده بتواند.»

اما برخی دیگر می گویند این نگرانی ها بی اساس استند.

عین الدین بهادری، رئیس اتحادیه وکلای افغانستان، به سلام تایمز گفت: «قانون جرائم سایبری منافعی هم دارد، به شمول مسدود کردن وبسایت های گروپ های تروریستی مثل داعش و طالبان، و این قانون می تواند مبنای ایجاد نهادهای ضدتبهکاری و یک قوای پولیس مبارزه با جنایات سایبری و همچنان یک محکمه و یک آژانس انتظامی مختص جرائم سایبری را فراهم نماید.»

[سلیمان از کابل در تهیه این راپور مشارکت کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بسیار مقبول. این در واقع یک تحول کلان است. صفحات فیسبوک مثل هزاره اینترنشنال، مسعودیان، ترکستان یونیتی، و وبسایت هایی مثل خاوران، کابل پیریس، تاجک میدیا، اغلب به پشتون ها اهانت می کنند. وزارت مخابرات باید این وبسایت ها و صفحات را مسدود کند.

پاسخ