دیپلماسی

با بلند رفتن فشارها شورای عالی صلح افغانستان استراتیژی جدید فراگیر را امتحان می کند

سلام تایمز

شورای عالی صلح افغانستان (اچ پی سی) که با فشارهای فزاینده مواجه است در تاریخ 19 سرطان از اتخاذ یک استراتیژی جدید جهت آوردن طالبان پای میز مذاکره خبر داد. در این تصویر احلاس سالانه مجمع عمومی شورای عالی صلح که در ماه حمل برگزار گردید دیده می شود. [عکس تقدیمی از شورای عالی صلح]

شورای عالی صلح افغانستان (اچ پی سی) که با فشارهای فزاینده مواجه است در تاریخ 19 سرطان از اتخاذ یک استراتیژی جدید جهت آوردن طالبان پای میز مذاکره خبر داد. در این تصویر احلاس سالانه مجمع عمومی شورای عالی صلح که در ماه حمل برگزار گردید دیده می شود. [عکس تقدیمی از شورای عالی صلح]

کابل -- اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، این هفته در اقدامی به هدف تقویت تلاش های انجام شدن جهت حصول صلح، پیغام محکمی را که بیانگر تمایل مردم افغانستان به صلح و رو به اتمام بودن صبر و تحمل دولتش بود، برای طالبان ارسال کرد.

غنی سه شنبه (20 سرطان) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: «طالبان سابقا می گفتند که آنها وقت دارند و غربی ها ساعت دارند.... امروز من می‌گویم که طالبان دیگر وقت ندارند و باید یک ساعت بخرند.»

به گزارش طلوع نیوز اظهارات غنی بعد از آن بیان گردیده که محمد کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان (اچ پی سی)، از اتخاذ یک استراتیژی جدید جهت خاتمه دادن به بن بست مذاکرات حکومت با طالبان خبر داده بود.

وی گفت گه اگر طالبان به پروسه صلح ملحق شوند این نباید به حیث تسلیمی این گروپ تلقی گردد.

خلیلی گفت: «وقتی مسئله صلح وسط باشد ما این [اقدام] را به حیث تسلیم شدن طالبان تلقی نمی کنیم.»

اصلاح استراتیژی صلح

اسماعیل قاسمیار، عضو شورای عالی صلح، گفت که هدف این استراتیژی جدید ایجاد یک اجماع ملی سرتاسری جهت آوردن صلح است.

وی در تاریخ 21 سرطان به سلام تایمز گفت: «تمام مشکلات، نواقص، و اشتباهات که در استراتیژی قبلی شورای عالی صلح وجود داشت بررسی شد و بعد از آن شورای عالی صلح استراتیژی تازه اش را تدوین کرد.»

«این بار پروسه صلح با همکاری و حمایت همه افغان ها، به شمول شورا های قومی، احزاب سیاسی، گروپ های جهادی، بزرگان قومی، علما دینی، نهادهای جامعه مدنی، و رسانه ها پیش خواهد رفت.»

قاسمیار گفت که تحت استراتیژی جدید شورای عالی صلح همه عوامل جنگ و خشونت را در تمام ولایت های افغانستان بررسی خواهد کرد. «شوراهای صلح ولایتی ما عوامل جنگ را ارزیابی خواهند کرد و برای از بین بردن آنها اقدامات موثری را روی دست خواهند گرفت.»

او گفت که استراتیژی جدید شامل نقش فعال برای زنان است. وی افزود که شورای عالی صلح یک کمیته متشکل از زنان را برای دادن مشوره و نظارت بر پروسه صلح ایجاد خواهد کرد.

ابراز امیدواری و تردید قانون گذاران

فرهاد صدیقی، نماینده مردم کابل در پارلمان افغانستان، گفت که او امیدوار است استراتیژی جدید شورای عالی صلح طالبان را طالبان را به میز مذاکره بکشاند.

صدیقی به سلام تایمز گفت که با وجودی که در سال های اخیر هزاران تن از طالبان تسلیم حکومت افغانستان شده و به پروسه صلح ملحق شده اند، اما جنگ همچنان در افغانستان ادامه دارد.

صدیقی گفت: «من به طالبان می گویم: شما بیشتر از 20 سال در افغانستان جنگ کردید، اما جز ویرانی افغانستان کدام دستاورد دیگر نداشتید. حالا زمان آن است که از هراس افگنی دست بردارید و این فرصت را برای یکجا شدن شرافتمندانه با پروسه صلح از دست ندهید.»

در این حال سنای افغانستان در تاریخ 16 سرطان به هدف بلند بردن فشارها بالای طالبان، با لحن شدیدتر از غنی الغای کامل شورای عالی صلح را تقاضا کرد.

به گزارش طلوع نیوز، محمد آصف صدیقی، معاون رئیس مجلس سنا، گفت که هزینه کردن پول برای توسعه نیروهای امنیتی به جای حمایت از شورای عالی صلح منطقی تر است.

سناتور نثار حارس با اشاره به مشکلات مثل مداخله قدرت های خارجی گفت: «شورای عالی صلح می تواند که اقدامات جدی را برای صلح داشته باشد. ولی ظاهرا موضوعاتی در پس زمینه دارد که نمی گذارد شورای عالی صلح تصمیمات نهایی را برای تامین صلح در افغانستان اتخاذ کند.»

به گزارش طلوع نیوز صدیقی شورای عالی صلح را به فساد و اختلاس متهم کرد.

[سلیمان از کابل در تهیه این راپور مشارکت کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500