دیپلماسی

گفتمان افغانستان و آسیای میانه خواستار اعمار اعتماد متقابل شد

نوشته نجیب الله

اشتراک کنندگان در چهارمین کنفرانس «گفتمان افغانستان و آسیای میانه» که طی 23 و 24 سرطان در بامیان برگزار گردید دیده می شوند. [عکس تقدیمی از انستیتوت مطلاعات استراتیژیک افغانستان]

اشتراک کنندگان در چهارمین کنفرانس «گفتمان افغانستان و آسیای میانه» که طی 23 و 24 سرطان در بامیان برگزار گردید دیده می شوند. [عکس تقدیمی از انستیتوت مطلاعات استراتیژیک افغانستان]

کابل -- دور چهارم گفتمان افغانستان و آسیای میانه هفته قبل در بامیان به اتمام رسید و مشخص کرد که صلح منطقوی و بین المللی می تواند به طریق سهل تر از طریق شناخت همسایگان به جای ترس از آنها حاصل گردد.

این کنفرانس که توسط انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان (اِی آی اس اس) سازماندهی شده بود، در روزهای 23 و 24 سرطان برپا شد.

نمایندگان کم از کم 10 کشور و نهاد بین المللی -- به شمول قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، هندوستان، و پاکستان -- حول مسئله «رابطه جئوپولتیک و تروریسم» مذاکره کردند.

داکتر داوود مرادیان، رییس انستیتوت مطالعات افغانستان، گفت که کشورهای همسایه، به خصوص کشورهای آسیای میانه، به دلیل شناخت ناکافی از مسایل افغانستان، از این کشور هراس دارند.

وی به سلام تایمز گفت که اولین هدف از برگزاری این کنفرانس این بود که عرصه ای جهت شناخت بهتر بین کشورهای منطقه به وجود آید و سوءتفاهمات كشورهای آسیای میانه نسبت به افغانستان را رفع نماید.

مرادیان با اشاره به این که کشورهای منطقه در تامین امنیت و صلح در افغانستان می توانند نقش مثبت را ایفا کنند، افزود که شناخت دقیق این کشورها از یکدیگر موجب ایجاد اعتمادسازی و همکاری دوجانبه خواهد شد.

داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه افغانستان، در روز اول این کنفرانس گفت که تروریزم برای منطقه به حیث یک چالش عمده به شمار می رود.

وی گفت که تروریستان فعال در کشورهای آسیای میانه با اهداف تروریستان فعال در افغانستان هدف مشترک دارند -- که تضعیف امنیت و ضربه زدن به دولت و مردم افغانستان، و همچنان به دولت ها و مردم کشورهای خودشان می باشد.

عبدالله گفت: «افغان ها در مقابله با تروریسم در خط مقدم قرار دارند و رنج های بزرگی را متحمل شده اند. کشورهای آسیای میانه باید برای جلوگیری از تروریسم با یکدیگر مشارکت کنند.»

او از شرکت کنندگان خواست تا پیغام «مشارکت متعادل در جنگ» را به کشورهایشان برسانند. وی همچنان بر ارتباطات عمیق تاریخی، معنوی، و فرهنگی افغانستان با کشورهای آسیای میانه تأکید کرد.

تفاوتی بین شبه نظامیان نیست

عبدالله به شرکت کنندگان در این کنفرانس گفت که طالبان «دولت اسلامی» (داعش)، القاعده، و سایر گروپ های تروریستی همه دشمنان مردم استند.

او گفت: «فرق گذاشتن بین تروریست های خوب و بد ... صحیح نیست. از نقطه نظر ما کدام تفاوت بین تروریست ها وجود ندارد.»

بشری گوهر، معین ارشد رئیس حزب ملی عوامی پاکستان که در این کنفرانس شرکت کرده بود، نیز این مفکوره را تأیید کرد.

به گزارش طلوع نیوز، وی گفت: «اگر ما اجازه دهیم که خاک مان توسط گروپ های ستیزه جو که در بین شان (تروریست های) خوب و (تروریست های) بد وجود ندارد، آنها از سرزمین مان (جهت منفعت شان) استفاده خواهند کرد.»

محمد طاهر زهیر، والی بامیان، مشارکت های بیشتر منطقوی را تقاضا کرد.

به گزارش طلوع نیوز، او گفت: «ما به تنهایی امنیت را به دست آورده نمی توانیم. این دستاورد باید به اتفاق حاصل شود و فقدانش بر منطقه و بر جهان اثر خواهد کرد.»

بنا بر انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان هدف از گفتمان افغانستان و آسیای میانه ترویج درک متقابل و راه حل های علمی در موضوعات گفتمان سیاسی، هماهنگی امنیتی، مشارکت اقتصادی، و مبادلات فرهنگی است.

دور اول [این گفتمان] در ماه قوس 2013 در کابل برگزار شد و متعاقبا دور دوم در ماه قوس 2014 در کابل و دور سوم در ماه قوس 2015 در مزارشریف برگزار گردید.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500