تروریسم

قوای افغان در مقابل حمله گسترده طالبان به مقر نظامی قندهار «دلاورانه مقاومت» کردند

سلام تایمز

عساکر اردوی ملی افغانستان در تاریخ (2 جوزا) در ولسوالی شاه ولی کوت ولایت قندهار مصروف گشتزنی استند. حمله طالبان بالای یک مقر نظامی در ولایت قندهار در تاریه (3 اسد) به کشته شدن 26 عسکر منجر شد. [جاوید تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

عساکر اردوی ملی افغانستان در تاریخ (2 جوزا) در ولسوالی شاه ولی کوت ولایت قندهار مصروف گشتزنی استند. حمله طالبان بالای یک مقر نظامی در ولایت قندهار در تاریه (3 اسد) به کشته شدن 26 عسکر منجر شد. [جاوید تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

قندهار -- وزارت دفاع چهارشنبه (4 اسد) اعلام کرد که ده ها تن از شبه نظامیان طالبان و عساکر افغان طی یک حمله چند ساعته طالبان بالای یک مقر نظامی در ولایت قندهار کشته شدند.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع، به سلام تایمز گفت که شبه نظامیان طالبان شام گذشته [سه شنبه 3 اسد] بالای یک مقر اردو در ... ولسوالی خاکریز قندهار حمله بردند که طی آن 26 تن از عساکر اردوی ملی افغانستان کشته و 13 تن مجروح شدند.

وی با اعلام این که بالغ بر 80 ستیزه جو به هلاکت رسیدند، به خبرگزاری فرانسه گفت که عساکر افغان «دلاورانه مقاومات کردند.»

باشندگان ساحه متذکره یک حمله گسترده که توسط یک کاروان حامل صدها عضو طالبان که از چندین جهت مختلف آمده بودند را توصیف کردند.

یک منبع امنیتی در ولایت قندهار که نخواست نامش گرفته شود گفت: «ده ها طالب که در 20 موتر سوار بودند ساعت 11 بجه شب گذشته از سمت ولسوالی های نیش و میانشین قندهار [به ساحه] وارد شدند.»

او گفت که این درگیری سه ساعت ادامه داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنرال رازق شیرزی، قوماندان قوای هوایی این ولایت، گفت: «ما حملات هوایی متعددی را اجرا کردیم و ده ها نفر از [طالبان] را به هلاکت رساندیم. هلیکوپترهای ما عساکر مجروح را به شفاخانه های قندهار انتقال دادند.»

طالبان از طریق توئیتر مسئولیت این اقدام را به عهده گرفت.

یک منبع مطلع به سلام تایمز گفت که قوای امنیتی مستقر در این مقر تهدیدات مکرر طالبان را نادیده گرفته بودند.

او اظهار داشت: «طالبان به دفعات موسفیدان قبیله ای را به این مقر فرستاده بودند تا عساکر افغان را تشویق به ترک آن کنند. مگر عساگر اردوی ملی افغانستان قبول نکرده بودند. آنها گفته بودند که از این مقر و ساحه محافظت خواهند کرد.»

مجموعه ای از حملات مرگبار

ستیزه جویان طالبان به کمپاین خود علیه قوای حکومتی افغانستان شدت داده اند و موجب بلند رفتن ناامنی طی فصل تابستان زمانی که هوای گرم تر حملات شبه نظامیان شدت می بخشد، شدند.

بنا بر بازرس کل مخصوص بازسازی افغانستان (اس آی جی اِی آر) که یک سازمان نظارتی ایالات متحده است، در سال 2016 تلفات قوای امنیتی افغانستان به میزان 35 فیصد بلند رفته 6,800 عسکر و پولیس این کشور کشته شدند.

در همین حال، شبه نظامیان در سال 2017 تلفات سنگینی را طی چندین فقره حمله بالای تأسیسات نظامی و ملکی به بار آوردند.

طی روزهای آخر هفته طالبان 35 فرد ملکی را در یک شفاخانه در ولایت غور به قتل رساندند.

در ماه حمل در یکی از مرگبارترین حملات طالبان به یک مقر نظامی گمان می رود که کم از کم 135 عسکر در یک مقر در خارج از مزار شریق کشته شده باشند. بعضی منابع آگاه رقم تلفات را تا 200 نفر اعلام کردند.

در اواسط ماه حوت مردان مسلح که خود را به حیث داکتران جا زده بودند، با حمله به شفاخانه سردار داوود خان -- کلان ترین شفاخانه نظامی کشور -- در کابل ده ها نفر را به قتل رساندند.

طالبان در ولایت قندهار که دارای زراعت کوکنار است، حضور سنگینی دارند و حملات متعدد را بالای قوای امنیتی آنجا اجرا کرده اند، به شمول حملات متعدد بالای مقرهای نظامی در ماه حمل که به قتل ده ها عسکر منجر گردید.

یک گزارش اخیر سازمان ملل متحد نشان داده که قندهار، که در مرز پاکستان واقع است، همچنان یکی از خطرناک ترین مکان های کشور برای افراد ملکی می باشد.

به گفته مقامات ذیربط، در آخر هفته گذشته بالغ بر 70 تن از روستائیان قندهار توسط طالبان اختطاف شدند. از این تعداد هفت نفر کشته شدند و 30 نفر مراجعت کردند. در همین حال، پولیس افغان یک عملیات تفحص و نجات را جهت یافتن مابقی اختطاف شدگان شروع کرده است.

[سلیمان از کابل در تهیه این گزارش مشارکت کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حکومت افغانستان دروغ می گوید. حدودا بالغ بر 70 نفر از اعضای اردو در حمله به این مقر در ولسوالی خاکریز کشته شده اند. فقط 30 یا 35 نفر از آنها متعلق به زون شرق بودند.

پاسخ