حقوق زنان

تلوزیون زن افغانستان عرصه ای را برای زنان فراهم می کند

نوشته نجیب الله

در وقتی که ناظران از بلند رفتن 35 فیصدی خشونت علیه ژورنالیست ها خبر می دهند، میدیای افغانستان صدای جدید و شجاعی رابه دست آورده است. [تلوزیون خبرگزاری فرانسه]

کابل -- یک رسانه جدید به مسائل زنان در سال های مقاومت در برابر ستم و خشونت طالبان علیه ژورنالیست ها اختصاص یافته است.

تلویزیون زن از تاریخ 31 ثور کار خود را شروع کرد. این تلویزیون پروگرام های مختلف فرهنگی، هنری، تفریحی، سیاسی، و اجتماعی که همگی آنها بر موضع زنان تمرکز دارند، پخش می کند.

این کانال -- که یکی از صدها روزنامه، ایستگاه های رادیو تلویزیونی، و رسانه های اینترنتی که بعد از سال 2001 راه اندازی شدند، می باشد -- نقش منحصر به فرد را در جامعه افغان ایفا می کنند.

غلام جان میرگن، مدیر تلویزیون زن، به سلام تایمز گفت: «هدف از ایجاد این ایستگاه تلویزیون تلاش برای تامین حقوق زنان و بلند بردن سطح آگاهی از حقوق شان می باشد.»

مجریان شوی صبحگاهی تلویزیون زن (موسوم به بامشاد) قبل از شروع برنامه شان در روز 7 جوزا تمرین می کند. [نجیب الله]

مجریان شوی صبحگاهی تلویزیون زن (موسوم به بامشاد) قبل از شروع برنامه شان در روز 7 جوزا تمرین می کند. [نجیب الله]

به گفته میرگن این رسانه 70 کارمند دارد که 48 تن شان را خانم ها تشکیل می دهد. تمام کارمندان روی پرده این رسانه را زنان تشکیل می دهند، اما همکاران مرد نیز در بخش های لوژستیک و کمره حضور دارند.

او گفت: «در حالی که خبرنگاری در افغانستان برای مردان پر چالش است، برای زنان پرچالشتر است.» وی افزود که علی رغم این چالش ها این کوشش ها به خاطر تحقق دموکراسی و تامین حقوق زنان نباید توقف کند.

خشونت علیه روزنامه نگاران

کمیته ایمنی روزنامه نگاران افغان (اِی جی اس سی) در یک گزارش نشر شده در روز سه شنبه (4 سرطان) گفت که در نیمه اول سال 2017 کم از کم 10 خبرنگار در افغانستان کشته شدند، که بخشی از افزایش 35 درصدی حملات به روزنامه نگاران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته می باشد.

در این گزارش آمده است که ستیزه جویان طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) در بیشتر حملات «مستقیم و غیرمستقیم» بالای پرسنل رسانه در افغانستان نقش داشتند.

نجیب شریفی، مدیر کمیته ایمنی روزنامه نگاران افغان، گفت: «گروپ های ستیزه جو در ولایت ها ژورنالیست ها را مجبور به خودسانسوری می کنند و به آنها می گویند که یا چیزی که آنها می خواهند را پخش کنند و یا شبکه هایشان را تعطیل نمایند.»

بنا بر اعلان کمیته ایمنی روزنامه نگاران افغان، سال 2016 مرگبارترین سال برای ژورنالیست ها در افغانستان بود که طی آن کم از کم 13 نفر از اصحاب رسانه کشته شدند.

اگر خشونت ها بر همین منوال ادامه یابد، سال روان نیز رکورد حملات مرگبار بالای ژورنالیست ها در افغانستان را به خودش اختصاص خواهد داد.

یک صدا برای زنان

در کنار ناامنی هایی که همه روزنامه نگاران در افغانستان با آن روبرو هستند، روزنامه نگاران زن با چالش های فرهنگی و سنتی نیز مواجه استند.

مهریه افضلی، مدیر بخش سیاسی تلویزیون زن، به سلام تایمز گفت: «در کنار نگرانی امنیتی، وقتی یک زن در جامعه کار می کند اولین مبارزه وی در مقابل خانواده و اقاربش، بعد با دیگران در جامعه است. با این حال، ما همچنان به کار با عزم و اراده ادامه دهیم.»

افضلی قبل از پیوستن به تلویزیون زن به مدت دو سال با رسانه‌های مختلف کار می کرد.

او گفت: «به محض این که خبردار شدم یک کانال تلویزیون مخصوص برای زنان ایجاد شده است، کارم را با این رسانه شروع کردم. من همیشه می خواستم که به زنان افغان خدمت کنم ... من می خواستم که صدای زنان باشم.»

افضلی گفت که هدف از پروگرام هایش در تلویزیون اطلاع رسانی به زنان از حقوق شان، و جلب حمایه مردان فامیل از زنان تشکیل می دهد.

فریال احمدی، دانشجوی 26 ساله یک دانشگاه خصوصی در کابل، گفت: «زنان افغان برای شناخت بهتر حقوق و مسئولیت های شان نیاز به آگاهی بیشتر دارند.»

وی به سلام تایمز گفت که رسانه ها، به خصوص رادیو و تلویزیون، در آگاهی دهی به زنان می توانند نقش موثر داشته باشند.

او گفت: «از این که یک رسانه اختصاصی برای بانوان ایجاد شده است، استقبال می کنیم؛ زیرا زنان خبرنگار دقیق تر مشکلات زنان را بازتاب می دهند و به مسایل مورد نیاز آنها توجه می کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تلویزیون های بسیار به فعالیت شروع کرده است که این تمام تلویزیون پروگرام های را نشر می کند که اکثریت پروگرام های از تلویزیون های دیگر کشورهای خارجی است که هیج نوع روابط به فرهنگ و گلتورما ندارد . وزارات اطلاعات ‌فرهنگ باید برای شبکه های تلویزیون پروگرام های را اجازه بدهید که بالای زنده گی مردم افغانستان باشد بالای کلتور دهات و قریه جات افغانستان باشد پروگرام های اموزشی باشد که مردم یک چیز از تلویزیون بیاموزد . پروگرام های که تلویزیون های افغانستان نشر می کند اکثریت شان غیر اخلاقی است هیچ نوع روابط به کلتورو فرهنگ وعنانات مردم افغانستان ندارد . تلویزیون های افغانستان با ید سر مسایل و زنده گی نامه خود افغانان فلم های کوچک بسازند .

پاسخ

این بسیار جالب است، اما زمانیکه من بالای لینک که در پراگراف ذیل داده شده کلیک می کنم، (کمیته مصئونیت خبرنگاران افغان در یک گزارش ایکه به روز سه شنبه (۳ اسد) منتشر شد گفته است که در نیمه اول سال ۲۰۱۷ دست کم ۱۰ خبرنگار در افغانستان کشته شدند که ۳۵ در صد افزایش در حملات بالای خبرنگاران را در مقایسه با عین دوره سال گذشته نشان میدهد. به عوض گزارش من این گونه پیام را دریافت کردم، ۴۰۴ اشتباه: صفحه یافت نشد. متاسف هستیم، صفحه ای را که شما جستجو می کنید یافت نشد. شما ممکن آدرس را غلط تایپ کرده باشید و یا هم ممکن صفحه حذف شده باشد.)

پاسخ