آموزش

سهولت عبور شاگردان مکاتب افغان از معبر مرزی تورخم

نوشته محمد شکیل

پسران محصل افغان در تاریخ 28 سرطان جهت دریافت تأیید هویتشان در پوسته امنیتی مرزی تورخم در صف منتظر استند. [محمد شکیل]

پسران محصل افغان در تاریخ 28 سرطان جهت دریافت تأیید هویتشان در پوسته امنیتی مرزی تورخم در صف منتظر استند. [محمد شکیل]

پیشاور -- پاکستان در اقدامی نیکوکارانه صدور مجوزهای مخصوص ورود به شاگردان افغان باشنده ساحات مرزی در افغانستان جهت کمک به آنان در ادامه تحصیلات شان در مکاتب پاکستان در آن نزدیکی را شروع کرده اند.

این کارت های شناسایی فرکانس های رادیویی (آر اف آی دی) برای شاگردان مدارس که در نزدیک مرز پاکستان با افغانستان زندگی می کنند و هر روز جهت حضور در صنف هایشان از معبر مرزی تورخم وارد پاکستان می شوند، صادر خواهد شد.

این شاگردان مکاتب به دو مکتب می روند: مکتب عامه آکسفورد و مکتب عامه بین المللی پاک در لندی کوتل ایجنسی خیبر.

هزاران افغان روزانه از معبر تورخم جهت مراقبت های صحی تعلیم و تعلم، یا فعالیت های تجاری وارد پاکستان می شوند. آنها طی دوره هایی که روابط دوجانبه مناسب نبود، با بسته بودن مرزها مواجه گردیده و در بهترین شرایط صف های طولانی را متحمل شده اند.

بنا بر رسانه های محلی، عمر فاروق، قوماندان اردوی پاکستان، در تاریخ 29 سرطان گفت: «این طرح اقدام نیکوکارانه از سوی ما بود ... و هدف آن ترویج و تقویه روابط بین دو کشور همسایه بود.»

او گفت که این کارت های شناسایی فرکانس رادیویی اطلاعات کدگذاری شده ای را برای هر صاحب کارت دارد که فقط می تواند در یک کیاسک مخصوص در مرز قرائت شود که این امر احتمال سوءاستفاده از آن توسط متقلبان را از بین می برد.

سهولت در تحصیل، تقلیل تنش

شمس السلام، نائب تحصیلدار تورخم، به پاکستان فوروارد گفت که این شاگردان مهمان در فاصله 20 کیلومتری مرز زندگی می کنند، مگر در واقع از مسافت های دور مانند ننگرهار، لغمان، و کابل می آیند.

او گفت که این اقدام با هدف کمک به این شاگردان جهت سهولت در ادامه تحصیلاتشان اجرا گردید.

وی اظهار داشت که این اطفال مجهز به کارت های متذکره می توانند به سرعت و با استفاده از یک کلکین مخصوص از مرز عبور کنند.

او گفت: «این تصمیم بر علاوه تسهیل تعلیم و تعلم شاگردان افغان موجب اعتمادسازی و ترویج روابط برادرانه بین دو کشور خواهد گردید.»

خاکسار، یک شاگرد صنف چهارم و باشنده اصلی ولسوالی مهمند دره ولایت ننگرهار، گفت که او به خاطر تنش های مرزی بین دو کشور شش ماه از سال تحصیلی را از دست داد.

او به پاکستان فوروارد گفت: «من قبلا فقط ظرف 30 دقیقه به مکتب در پاکستان می رسیدم، در حالی که نزدیک ترین مکتب در منطقه محل زندگی ام، یک ساعت با موتر فاصله داشت.»

زرخان، یک شاگرد صنف ششم که او هم از ممهند دره است، به پاکستان فوروارد گفت: «ما می دانیم اگر می خواهیم جایگاه محترمی در جامعه پیدا کنیم، تحصیل چه قدر مهم است.»

او اظهار داشت: «شاگردان باشنده ساحات سرحدی به شمول گاردی، مارکو، و داکا در مکاتب [پاکستانی] مصروف تعلیم استند و می خواهند تحت هر شرایطی به تحصیل ادامه دهند.»

توسعه مشارکت پاکستان و افغانستان

شهاب الدین، مدیر مکتب عامه آکسفورد، گفت که کوشش های پاکستان جهت تسهیل امر تحصیل اطفال افغان قابل تقدیر است.

او به پاکستان فوروارد گفت: «این اقدام تنها موجب تقویت روابط بین دو کشور نشده، بلکه به حیث به وجود آورنده مهر و محبت بین مردم ما در آینده نیز عمل خواهد کرد.»

او گفت: «اطفال سرمایه های مشترک یک جامعه استند و مهیا سازی آنان از طریق ... تحصیل نتایج چشمگیری را به دست خواهد داد.»

وی گفت: «ارائه دسترسی آسان و بی مانع به تحصیل برای شاگردان افغان مفکوره آنها را تغییر خواهد داد ... و راه را جهت مشارکت مشترک آنها [با پاکستانی ها] در آینده هموار خواهد کرد.»

رستم شاه مهمند، یک تحلیلگر امنیتی مستقر در پیشاور و دیپلمات سابق پاکستان در افغانستان، گفت: «اطفال سرمایه های با ارزش بشری استند و سرمایه گذاری بالای [آنان] اثرات ماندگاری خواهد داشت.»

وی به پاکستان فوروارد گفت: «برخورد مهرآمیر با اطفال افغان و تأمین تمام گم های مورد ضرورت آنان جهت تحصیل در پاکستان چشم انداز فرصت های مشارکت ... بین دو کشور همسایه را روشن تر خواهد کرد.»

وی اظهار داشت که احترام و پذیرش متقابل می تواند در صورتی حاصل گردد که مقامات پاکستانی به شاگردان افغان متقاضی تحصیلات عالیه در پاکستان زیادتر کمک کنند.

او پیشنهاد کرد: «ارائه بورسیه های تحصیلی به شاگردان افغان باید بلندتر رفته و چوکی های زیادتر در انستیتوت های آموزش تخنیکی و مسلکی پاکستان به آنان اختصاص داده شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500