تروریسم

گروگان های آزاد شده ترس و وحشتی را که در حمام خون ایجاد شده توسط طالبان و داعش در میرزاولنگ مشاهده کردند بازگو می کنند

خبرگزاری فرانسه

فامیل های زجر دیده بعد از خلاص شدن توسط شورشیان می گویند که جنگجویان طالبان و دولت اسلامی بعد از تصرف یک قریه دوردست، در شمال افغانستان، مردم ملکی را هدف قرار داده و قتل عام کردند. [--/طلوع نیوز/ خبرگزاری فرانسه]

مزارشریف -- بعد از آن که جنگجویان طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) دست به قتل عام مردم ملکی در یک قریه دوردست در ولایت سر پل در روزهای آخر هفته کردند، این ستیزه جویان صدها تن از باشندگان را گروگان گرفتند.

فامیل های زجردیده چهارشنبه (18 اسد) بعد از خلاصی گفتند که طالبان شامل سه شنبه بعد از این که ریش سپیدان و مقامات حکومتی با این گروه توافق کردند، آنها 235 گروگان را رها کردند، مگر هنوز احتمال می رود دیگران در اسارت آنها باشند.

مسئولین گفتند که شبه نظامیان در تاریخ (14 اسد) و بعد از غلبه بر یک گروپ میلیشیای مردمی مورد حمایه دولت، آنها 50 نفر از باشندگان قریه میرزاولنگ -- که یک قریه غالبا شیعه در ولسوالی صیاد ولایت سر پل است -- به شمول زنان و اطفال را به قتل رساندند.

نجات یافتگانی که از این صحنه خشونت آمیز گریخته اند، صحنه های کابوس وار را توصیف کرده و شرح داده اند که شبه نظامیان چگونه از یک خانه به خانه دیگر رفته و به سمت قریه نشینان فیر می کردند.

روستائیان افغان در تاریخ 18 اسد بعد از خلاص شدن توسط شورشیان در ولایت سرپل بالای یک موتر سوار استند. فامیل های زجر کشیده بعد از این توسط شورشیان خلاص شدند، گفتند که شبه نظامیان طالبان و داعش بعد از تصرف قریه میرزاولنگ در ولسوالی صیاد در تاریخ 14 اسد شبه نظامیان را قتل عام کردند. [استرینگر/ خبرگزاری فرانسه]

روستائیان افغان در تاریخ 18 اسد بعد از خلاص شدن توسط شورشیان در ولایت سرپل بالای یک موتر سوار استند. فامیل های زجر کشیده بعد از این توسط شورشیان خلاص شدند، گفتند که شبه نظامیان طالبان و داعش بعد از تصرف قریه میرزاولنگ در ولسوالی صیاد در تاریخ 14 اسد شبه نظامیان را قتل عام کردند. [استرینگر/ خبرگزاری فرانسه]

علیداد ظفری، یک باشنده میرزاولنگ، به خبرگزاری فرانسه گفت: «وقتی جنگ شروع شد، قریه نشینان سعی کردند فرار کنند. اما جنگجویان داعش آنها را متوقف می کردند. آنها یک گروپ از مردان، زنان، و اطفال را پشت یک تپه بردند و به سوی شان فیر کردند.»

او گفت: «از آنجایی که مادرم بسیار سالخورده بود، پشت سر جا ماند و من نمی دانم که بر سر او چه بلایی آمده است.»

یکی دیگر از باشندگان قریه به نام یاسین ابوذر گفت که جنگجویان داعش و طالبان قبل از شروع این قتل عام سرک اصلی به این ساحه را مسدود کردند.

تیراندازی بی هدف

وی با بیان این مطلب که صدها نفر همچنان مفقود می باشند، گفت: «من فقط توانستم اطفالم را نجات دهم. آنها وقتی وارد قریه ما شدند، به سمت همه بدون کدام تفاوتی فیر کردند. آنها حتی به زنان و اطفال هم رحم نکردند.»

او گفت: «من 10 نفر را در یک قبر دفن کردم. ما نمی خواهیم حکومت به ما تابوت بدهد؛ ما می خواهیم که به ما امنیت بدهد.»

همزمان با ورود صدها آواره به مرکز این ولایت، مقامات محلی درخواست کمک های امدادی بیشتر کردند.

ذبیح الله امانی، سخنگوی حکومت این ولایت، به خبرگزاری فرانسه گفت: «فامیل هایی که به شهر سر پل آمده اند، سرپناه و خوراکه ضرورت دارند. آنها در مساجد و مکاتب زندگی می کنند. بعضی از آنها با اقارب شان استند و بعض دیگر حتی در سرک ها ساکن شده اند.»

او گفت: «اگر نهادهای امدادی کمک نکنند، ما با یک بحران بشری مواجه خواهیم گردید.»

باشندگان این قریه کفتند اکثریت مقتولان، شیعیان و هزاره ها بودند که آماج گلوله قرار گرفتند یا سرشان بریده شد.

طالبان ضمن تأیید تصرف میرزاولنگ گفتند که این کار را خودشان به تنهایی انجام دادند. آنها اتهامات مربوط به کشتار مردم ملکی را رد کردند.

وعده انتقام حکومت

نصرت الله جمشیدی، سخنگوی اردوی افغانستان، گفت که قوای حکومتی افغان چهارشنبه یک عملیات را جهت بازپس گیری این ولسوالی شروع کردند.

محمد ظاهر وحدت، والی این ولایت، به خبرنگاران گفت: «ما انتقام خون مردم بیگناه مان را خواهیم گرفت.»

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع، با اشاره به ساحات اطراف میرزاولنگ گفت: «قوای کماندو به به این ساحه اعزام شده اند. حملات هوایی اکنون که با هم گپ می زنیم در حال اجرا استند و قوماندانان روی زمین مصروف پلان گذاری جهت باز پس گیری این دره می باشند.»

وی افزود: «عملیات استرداد این دره به زودی اجرا خواهد شد و تروریست ها بهای جنایات شان را خواهند پرداخت.»

صدیق صدیقی، سخنگوی حکومت افغانستان، گفت که تعیین رقم مردم ملکی متأثر از این واقعه دشوار می باشد. وی افزود: «رئیس جمهوری اشرف غنی به همه دستور داده برای محافظت از این مردم هر کاری می توانند بکنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500