امنیت

پاکستان بالغ بر 400 پوسته امنیتی را در مرز با افغانستان اعمار می کند

نوشته جاوید محمود

قوای سرحدی پاکستان در شام 16 ثور آماده می شوند تا به یک کمپ در سرحدات افغانستان در نزدیکی چمان اعزام شوند. پاکستان قصد دارد تا سال 2019 بالغ بر 400 پوسته امنیتی و مقر را جهت محافظت از سرحدات خود در مقابل ستیزه جویی احداث نماید. [بنارس خان/خبرگزاری فرانسه]

قوای سرحدی پاکستان در شام 16 ثور آماده می شوند تا به یک کمپ در سرحدات افغانستان در نزدیکی چمان اعزام شوند. پاکستان قصد دارد تا سال 2019 بالغ بر 400 پوسته امنیتی و مقر را جهت محافظت از سرحدات خود در مقابل ستیزه جویی احداث نماید. [بنارس خان/خبرگزاری فرانسه]

اسلام آباد -- پاکستان قصد دارد تا سال 2019 بالغ بر 400 پوسته امنیتی و مقر را در داخل خاک خود در مرز پاکستان با افغانستان احداث نماید تا بتواند تحرکات غیرقانونی مرزی را محدود کرده و از ستیزه جویی جلوگیری کند.

بنا بر گزارش ماه سرطان یک اتاق فکر امنیتی به نام انستیتوت مطالعات استراتیژیک اسلام آباد (آی اس اس آی) پاکستان تصمیم گرفته است تا 443 مقر امنیتی خرد و کلان را در ساحات قبیله ای فدرال (فتا)، 35 مقر را در ولسوالی ملکند خیبر پختونخوا، 54 مقر را در ایجنسی باجور، و 55 مقر را در وزیرستان شمالی احداث نماید.

بنا بر این گزارش از این تعداد 77 مقر در نقاط مختلف هفت ایجنسی در دست احداث می باشند.

اکنون حدود 205 پوسته امنیتی در طرف پاکستان مرز وجود دارند و 133 پوسته هم در افغانستان استند.

این پوسته های امنیتی بر علاوه حصارکشی مرز پاکستان با افغانستان است. خط دیورند 2,430 کیلومتر امتداد دارد.

در این گزارش آمده است: «نظارت هوایی و سیستم های خاص اداری نیز نصب شده اند.»

مرز پاکستان و افغانستان سال ها شاهد جا به جایی بودن نظارت روزانه حدود 50,000 تا 60,000 نفر بوده است و بالغ بر 90 فیصد از این جریان اتباع افغان استند که وارد پاکستان می شوند.

این گزارش می افزاید که پاکستان در ماه جوزا سال 2016 از طرح های جدید مدیریت سرحدی جهت تسهیل عبور و مرور مرزی قانومند و همچنین کنترل عبور و مرور خلاف قانون و سازمان نیافته مرزی خبر داد.

این اقدامات شامل احداث یک دروازه در معبر مرزی تورخم بود که همه اتباع افغان که وارد پاکستان می شدند را ملزم به همراه داشتن اوراق مسافرتی معتبر می کرد و همچنان یک کارت شناسایی و یک دروازه مخصوص شاگرد مکتب های افغان که روزانه جهت تعلم وارد پاکستان می شوند، می باشد.

ایمن کردن مرزها جهت به وحشت انداختن تروریسم

امتیازگل، مدیر اجرایی مرکز تحقیق و مطالعات امنیتی در اسلام آباد، به پاکستان فوروارد گفت این اقدام عناصر تروریست را که از مقرهای شان در افغانستان جهت اجرای حملات به پاکستان استفاده می کنند را دلسرد خواهد کرد.

وی گفت: «نصب حصار در مرز یک راه حل سیاسی نیست؛ پاکستان و افغانستان باید دست در دست هم شبه نظامی گری را از بین ببرند.» او اضافه کرد که هر دو کشور باید یک مکانیزم مشترک را علیه تروریست ها تهیه کنند تا به ستیزه جویی در دو طرف مرزها خاتمه دهند.

دگَروال (متقاعد) محمد صباح الدین چودری، تحلیلگر سیاسی باشنده کراچی، به پاکستان فوروارد گفت که حراست از ساحات کوهستانی بسیار دشوار است و قوای امنیتی باید از طیاره های بی پیلوت و چرخ بال ها جهت ایمن سازی ساحات که قوای زمینی به آنها دسترسی یافته نمی توانند، استفاده کنند.

او گفت: «چندین مسیر باریک، بسیار عمیق، و پر پیچ و خم در ساحات سرحدی با پاکستان وجود دارند که شبه نظامیان می توانند از آنها استفاده کنند.» او افزود که «شبه نظامیان مصمم با پرداخت پیسه به افراد محلی از آنها جهت انتقال تروریست ها و اسلحه استفاده می کنند.»

او گفت: «اردوی پاکستان همچنان باید به این موضوع توجه کرده و به عامه مردم هشدار دهد تا آنها از این نوع مشارکت بین شبه نظامیان و باشندگان محلی پرهیز کنند.»

علاوه بر این، چودهری توصیه کرد که محافظان سرحدی احکام «فیر به محض مشاهده» دریافت کند.

او گفت: «این یک عامل بازدارنده کلان برای شبه نظامیان خواهد بود و می تواند این عناصر را از سرحدات ما دور کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

برای فوج پاکستان راه های که از آن مردم افغانستان به خاک پاکستان می‌رود واز پاکستان به خاک افغانستان می رود بیسیار خوب معلوم است حتا به مشهور فوج پاکستان این تروررستان از مرز میانه افغانستان و ‌پاکستان تیر می شوند . در ۴۰ سال جنگ پاکستان از گروهی پشتیبانی کرده است که آن گروه افغانستان را به ویرانه بدل کرده است . فوج پاکستان خود شان این گروهی های تروریستی را تر بیه می‌کند وبه افغانستان به خاطر ویران کردن افغانستان روان شان می کند .امنیت راه های که گروه های تروریستی از آن عبور می کند خود فوج پاکستان تامین نموده است و هیچ کسی این راه های چیریکی را بدون مشهوره فوج پاکستان بند کرده نمی تواند . پاکستان از هر آن اتفاق که در مرز افغانستان ‌و پاکستان می شود با خبر است . این پوسته هارابه خاطر تاسیس می کند که خودرا از انتقاد جامع بین المللی نجات بدهید . پاکستان خود خانه امن گروهی تروریستی است که به پشتیبانی فوج پاکستان حمایت می شود .

پاسخ