تروریسم

عملیات های امنیتی توانایی داعش را در افغانستان تقلیل داده است

نوشته سلیمان

قوای افغان در تاریخ 11 جوزا در کنار یک شبه نظامی مظنون «دولت اسلامی» (داعش) در جلال آباد ایستاده اند. مسئولین می گویند عملیات های روان نظامی توانایی داعش را جهت اجرای حملات در افغانستان تقلیل داده است. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

قوای افغان در تاریخ 11 جوزا در کنار یک شبه نظامی مظنون «دولت اسلامی» (داعش) در جلال آباد ایستاده اند. مسئولین می گویند عملیات های روان نظامی توانایی داعش را جهت اجرای حملات در افغانستان تقلیل داده است. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- به رغم ادامه جنایات «دولت اسلامی» (داعش) علیه مردم افغانستان، عملیات های روان قوای حکومتی این کشور توانایی این گروپ را به شدت تقلیل داده است.

وزرات دفاع ملی افغانستان شاخه خراسان داعش در ولایت های فراه، هلمند، زابل، ارزگان، و نورستان کاملا نابود شده اند.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی، به سلام تایمز گفت: «زمانی که شاخه خراسان داعش در این 5 ولایت نابود شدند 3,000 تا 4,000 داعشی حتی شماری شان با خانواده هایشان ولایت ننگرهار را به حیث مرکز و پایگاه جدیدشان انتخاب کردند.»

او اظهار داشت: «آنها آرزو داشتند که از این ولایت دوباره فعالیت هایشان را در ساحات دیگر افغانستان گسترش دهند، اما قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان [اِی اِن دی اس اف] توانستند در حدود 3,000 داعشی را از بین ببرند، مراکز آنها را از بین برده، و آرزوی شاخه خراسان داعش را نابود نمایند.»

وزیری گفت: «در پنج ماه اخیر در حدود 1,100 شبه نظامی داعش در ننگرهار، کنر، و جوزجان کشته شده اند.» وی افزود که شمار اندک از داعشی های که زنده مانده اند به کوه های ولسوالی های شینوار فرار نموده اند.

در میان کشته شدگان رهبر این گروه ابو سید، سومین رهبر شاخه خراسان که در یک سال کشته شده اند، نیز قرار داشت.

وزیری گفت که تنها 400 تا 600 تن از شبه نظامیان داعش در افغانستان باقی مانده اند.

او گفت: «داعش با توجه به ضربات جبران ناپذیری که خورده قطعا قادر به اجرای عملیات های بزرگ و تهاجمی نیست و دیگر تهدید برای مردم افغانستان حساب نمی شود.»

افغان ها جنایات داعش را رد می کنند

غفور جاوید، تحلیلگر سیاسی و باشنده ولایت ننگرهار، به سلام تایمز گفت: «داعش از همان اول ظهور در افغانستان دست به بزرگترین جنایت ها و ظلم زد، بزرگان قومی را با بمب انفجار داد، متنفذین قومی و علمای دینی را ترور کرد، خانه ها، مساجد، زیارتگاه ها را تخریب کرد، طفل 6 ماهه را در ننگرهار دو نصف کرد، زنان را اختطاف کردند، با زن های بیوه به جبر نکاح کرد، و ده ها عمل به شدت افراطی و تروریستی دیگر را [مرتکب] شد.»

او اظهار داشت: «تمام این جنایت ها سبب شد که افغان ها در مناطق شان نه تنها داعش را جا ندادند ... بلکه در مشارکت با قوای امنیتی سلاح گرفتند.»

امین الله شارق، اگاه امور سیاسی و والی سابق پکتیکا، به سلام تایمز گفت: «دو مورد باعث شکست داعش در افغانستان شد؛ یکی اراده جدی حکومت افغانستان و جامعه جهانی، دوم هم در تضاد بودن عقیده و فرهنگ داعش با عقیده و فرهنگ مردم افغان.»

وی گفت که دومین دلیل باعث شد که «داعش هرگز نتواند در بین افغان ها جایگاه برای خود پیدا کند.»

شارق گفت که تا جایی که باشندگان ولسوالی خوگیانی ننگرهار گفته بودند که هر گاه کسی با داعش مشارکت کند، خانه اش تخریب می شود و خودش هم از منطقه اخراج می گردد.

وی گفت: «این نشان می دهد که نفرت از این گروه در میان افغان ها به این پیمانه بود. بنا به همین دلایل شاخه خراسان داعش در افغانستان عمر کوتاه داشت.»

«داعش قدرت رزمی اش را از دست داده است»

عطا الله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار، به سلام تایمز گفت: «نود و هشت فیصد جنگجویان داعش کشته شده اند و داعش فعلا در ننگرهار آخرین روزهای شان را سپری می کنند. موجودیت این گروه برای حکومت و مردم ننگرهار دیگر قابل نگرانی نیست.»

خوگیانی گفت: «شاخه خراسان داعش در ننگرهار توانایی جنگی شان را کاملا از دست داده اند. این گروپ بعد از شکست سنگین در تورا بورا دیگر نتوانسته اند که اقدام به حملات تروریستی کنند.»

خوگیانی گفت: «مردم در شکست داعش نقش مهم و ارزشمند را داشتند. باشندگان ننگرهار اولین کسانی بودند که علیه داعشیان خیزش کردند. در پاکسازی ولسوالی های کوت، اچین، پچیراگام، و شینوار از وجود داعشیان، مردم در کنار قوای امنیتی سهم بزرگ داشتند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دستان خداوند یاور همه شما باد که برای افغانستان و جهان عدالت و صلح را طلب می کنید. شما با کمک به امحاء «افراد شرور» شریف ترین کار را انجام می دهید. تا زمانی که آخرین نفرشان نمرده، دست نکشید؛ زیرا اگر شما یکی از آنها را هم زنده بگذارید، برخواهد گشت و به شما صدمه خواهد زد. همه آنها را بکشید و هیچ کدام را باقی نگذارید. علیجاه

پاسخ