تروریسم

کشف گورهای دسته جمعی بعد از بیرون راندن طالبان و داعش از میرزاولنگ

سلام تایمز

روستائیان شیعه افغان در تاریخ 18 اسد بعد از رها شدن توسط شبه نظامیان در ولایت سرپل بالای یک موتر نشسته اند. جنگجویان طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) در قریه میرزاولنگ شبه نظامیان را قتل عام کردند. به گفته مقامات مسئول، قوای افغان این قریه را در تاریخ 24 اسد آزاد کرده و سه گور جمعی مشتمل بر اجساد بالغ بر 40 نفر از روستائیان را پیدا کردند. [خبرنگار/ خبرگزاری فرانسه]

روستائیان شیعه افغان در تاریخ 18 اسد بعد از رها شدن توسط شبه نظامیان در ولایت سرپل بالای یک موتر نشسته اند. جنگجویان طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) در قریه میرزاولنگ شبه نظامیان را قتل عام کردند. به گفته مقامات مسئول، قوای افغان این قریه را در تاریخ 24 اسد آزاد کرده و سه گور جمعی مشتمل بر اجساد بالغ بر 40 نفر از روستائیان را پیدا کردند. [خبرنگار/ خبرگزاری فرانسه]

مزارشریف -- مسئولین اعلام کردند که بعد از بازپس گیری یک قریه توسط قوای افغان چند گور دسته جمعی حاوی اجساد بالغ بر 40 فرد ملکی که گفته می شود توسط شبه نظامیان طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) قتل عام شده اند در روز سه شنبه (24 اسد) در قریه محل قتل آنها کشف شد.

بنا بر اظهارات مقامات حکومتی و باشندگان محلی، ستیزه جویان در یک مشارکت کم سابقه بین شبه نظامیان رقیب در تاریخ 14 اسد و بعد از غلبه بر میلیشیای مورد حمایه حکومت، ده ها مرد، زن، و طفل را در میرزاولنگ، که یک قریه اکثرا شیعه نشین در ولسوالی صیاد ولایت سرپل است، قتل عام کردند.

ذبیح الله امانی، سخنگوی والی سرپل، به سلام تایمز گفت: «میرزاولنگ روز گذشته از وجود طالبان پاکسازی شد.»

او گفت: «تا اکنون اجساد 42 باشنده این ساحه را که طالبان بسیار بی رحمانه سر بریده بودند، پیدا کردیم. در گور اول دسته جمعی 23 نفر به شمول سه طفل 8 ساله،12 ساله، و 15 ساله بودند که طالبان آنها را ابتدا تیرباران و بعدا سربریده بود.»

او گفت که 11 جسد در گور دوم و 8 جسد در گور سوم یافت شدند. وی افزود که «جستجو برای یافتن اجساد دیگر همچنان ادامه دارد.»

امانی گفت: «در عملیات دوباره گیری میرزاولنگ بیشتر از 55 هراس افگن، به شمول چند قوماندان شان کشته شدند. افزون بر این، 25 هراس افگن دیگر به شمول برادر قاری شیر محمد غضنفر فرمانده داعش زخمی شده اند.»

کشف دهشتناک

سید حسن شریفی بلخابی، نماینده مردم سرپل در پارلمان، به سلام تایمز گفت: «همه کسانی که جسدهایشان از گورهای دسته جمعی امروز پیدا شد، افراد ملکی به شمول اطفال، زنان، و کهنسالان بودند.»

او به سلام تایمز گفت: «طالبان و داعشیان در زمان حضورشان در قریه میرزاولنگ، اموال و دارایی های در حدود 500 فامیل را به غارت برده اند و اکثر خانه های باشندگان این ساحه را به آتش کشیده اند.»

این کشف پس از آن روی داد که نصرت الله جمشیدی، سخنگوی قول اردوی شمال اردوی ملی افغانستان، گفت که قوای حکومتی بعد از چندین روز نبرد شدید کنترل این قریه را مجددا به دست گرفته اند.

جمشیدی به خبرگزاری فرانسه گفت: «قوای ما کنترل کامل این قریه را در دست دارند و مصروف جست و جو جهت کشف ماین ها و تله های انفجاری طالبان استند.»

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع، گفت که «قوای افغان شام دوشنبه (23 اسد) شبه نظامیان را از این قریه بیرون رانده» بودند و شبه نظامیان متحمل «تلفات شدید» شده اند.

هیچ اظهارنظر در رابطه با تلفات قوای افغان نشده است.

نجات یافتگان این جنایت خشونتبار صحنه های کابوس وار را تشریح کردند که طی آن شبه نظامیان از یک خانه به خانه دیگر رفته و ساکنان را به ضرب گلوله به قتل می رساندند.

طالبان همچنان یک تعداد از باشندگان را اسیر کردند، اما مدتی بعد و پس از آن که بزرگان قومی و مسئولین ولایت با این گروپ به توافق رسیدند، آنها 235 گروگان را رها کردند.

داعش شام دوشنبه با نشر یک بیانیه در رسانه پروپاگند خود، موسوم به اعماق، مسئولیت قتل 54 شیعه را در سرپل بر دوش گرفت.

طالبان قبل تر مدعی تصرف این قریه شده بودند، مگر گفته بودند این کار را به تنهایی انجام داده اند. آنها اتهامات مربوط به قتل غیرنظامیان را منکر شدند.

از زمانی که داعش در سال 2015 در کشور جای پا پیدا کرد، جنگجویان طالبان و داعش مرتبا با یکدیگر درگیر شده اند، مگر منابع امنیتی گفتند که آنها در موارد انگشت شمار با یکدیگر متحد شدند تا بالای قوای افغان حمله برند.

[سلیمان از کابل در تهیه این گزارش همکاری نموده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500