تروریسم

مقامات می گویند هدف اصلی ایران ایجاد ناامنی در افغانستان است

نوشته زیار

جنگجویان طالبان افغان در تاریخ 12 عقرب سال 2015 در ولایت فراه به سخنان ملا محمد رسول آخوند (در عکس دیده نمی شود) رهبر یک گروپ انشعابی طالبان، گوش می کنند. مسئولین در ولایت غور، واقع در همسایگی ولایت فراه، می گویند ایران در کوشش جهت بی ثبات کردن غرب افغانستان طالبان را حمایه مالی و لجستیکی می کند. [جاوید تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

جنگجویان طالبان افغان در تاریخ 12 عقرب سال 2015 در ولایت فراه به سخنان ملا محمد رسول آخوند (در عکس دیده نمی شود) رهبر یک گروپ انشعابی طالبان، گوش می کنند. مسئولین در ولایت غور، واقع در همسایگی ولایت فراه، می گویند ایران در کوشش جهت بی ثبات کردن غرب افغانستان طالبان را حمایه مالی و لجستیکی می کند. [جاوید تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- به دنبال سقوط ولسوالی تیوره ولایت غور به دست طالبان در ماه سرطان شماری از مقامات افغان مستقیما ایران را به حیث همدست اقدامات شبه نظامیان متهم کردند.

طالبان تیوره را در تاریخ 1 اسد تصرف کرد.

اما سه روز بعد، قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان (اِی اِن دی اس اف) یک عملیات را بالای طالبان شروع کردند و این ولسوالی در تاریخ 5 اسد مجددا تحت کنترول قوای حکومتی درآمد.

طالبان طی مدت کوتاه کنترول شان بر تیوره بنا بر گزارش ها شفاخانه این ولسوالی را به آتش کشیده و ده ها داکتر و مریض را به قتل رساندند.

تصرف کوتاه مدت و در عین حال خشونت بار این ولسوالی تبعات جدی منطقوی را به همراه داشته است، به طوری که چندین مقام افغان مدعی شده اند که سقوط تیوره تا حدی به حمایه ایران از طالبان مرتبط بوده است.

ایران امنیت را تضعیف می کند

فضل الحق احسان، رئیس شورای ولایتی غور، گفت که طالبان فعالیت هایشان را به همکاری مستقیم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (آی آر جی سی) انجام می دهند.

او به سلام تایمز گفت: «ایران هزینه و اکمال این جنگ را ترتیب می دهد. بدون کمک ایران طالبان قادر به سقوط دادن تیوره نبودند.»

وی اظهار داشت: «اولین هدف ایران ایجاد نا امنی حوزه غرب افغانستان است. هدف دوم آن هم آب هایی است که از غور به آنجا جریان دارد.»

احسان گفت که ایران می خواهد با ایجاد نا امنی در حوزه غرب افغانستان از اعمار بندهای آب در افغانستان جلوگیری کند. ایران مدعی است این بندها جریان آب به ایران را تقلیل داده اند.

بنا بر رادیو افغانستان آزاد، احسان گفت که ایران از کوشش های طالبان در تخریب بند سلما در ولایت هرات و بند برق آبی در دست اعمار پوزه لیچ در غور، حمایه می کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، اعمار بندها در افغانستان را برای «ایران مشکل آفرین» دانست و هشدار داد که تهران علیه آن اقدام خواهد کرد.

انیسه غیور، یک عضو دیگر شوارای ولایتی غور، به سلام تایمز گفت که طالبان در غرب افغانستان «توسط ایران حمایه مالی و تسلیحاتی می شوند» تا امنیت «پروژه های که منافع ایران را به خطر رو به رو می کند» را تضعیف کنند.

او گفت: «حکومت افغانستان باید در مقابل این تحرکات واکنش جدی نشان بدهد.» وی هشدار داد که در غیر آن، امنیت غرب افغانستان «با تهدید جدی» مواجه خواهد شد.

ایران اتهامات مقامات ولایت غور را انکار می کند.

طالبان بدون پشتیبانی خارجی «نمی تواند مبارزه کند»

غلام فاروق مجروح، نماینده مردم هرات در ولسی جرگه افغانستان، گفت که طالبان برای ادامه فعالیت های خود به حمایه دوامدار خارجی ضرورت دارد. وی افزود که طالبان بدون حمایه آنان «یک روز هم جنگ شان را به پیش برده نمی توانند.»

او بدون این که از کدام کشور خاص نام ببرد، به سلام تایمز گفت: «فعالیت شورشیان در غرب افغانستان توسط حلقات منطقوی حمایت می شوند.»

جنرال محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، دخالت شماری از کشورهای منطقه را در سقوط ولسوالی تیوره رد نکرد.

او بدون این که از کشورهایی که در این امر مشارکت دارند نام ببرد، به سلام تایمز گفت: «شماری از کشورهای منطقه و همسایه در کوشش اخلال امنیت افغانستان، به ویژه در غرب کشور استند.»

وی گفت: «تحقیقات وزارت دفاع در رابطه به دخالت احتمالی ایران در سقوط ولسوالی تیوره و نا امن سازی غرب افغانستان، جریان دارد.»

رادمنش گفت: «اگر ثابت شود که ایران در این فعالیت ها مستقیماً مداخله کرده باشد آنگاه حکومت افغانستان نیز دست زیر علاشه نخواهد نشست.»

کمال شاه سادات 26 ساله، یکی از اعضای سازمان جامعۀ مدنی جوانان هرات، گفت که این که امروز ایران در ناامن سازی افغانستان دست دارد، یک مسئله «آشکار» است.

وی از حامیان افغانستان به ویژه آمریکا خواست تا بر «کوتاه کردن مداخله کننده ها، به خصوص ایران و روسیه» تمرکز کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500