سلامتی

حمایه عمومی از کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان

نوشته زیار

یک کارمند صحی افغانستان در تاریخ 28 حمل پس از واکسینه کردن یک طفل، انگشت او را علامت می زند. [زکریا هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

یک کارمند صحی افغانستان در تاریخ 28 حمل پس از واکسینه کردن یک طفل، انگشت او را علامت می زند. [زکریا هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- مقامات وزارت صحت عامه افغانستان اظهار داشتند که در یک کمپاین سه روزه در ماه اسد، بالغ بر 9.9 میلیون طفل افغان زیر پنج سال در برابر ابتلا به فلج اطفال (پولیو) واکسین شدند.

کمپاین واکسیناسیون در تمام 34 ولایات در روزهای 21-23 اسد با موفقیت انجام شد.

وحید مجروح، سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان، به سلام تایمز گفت: «حدود 10 میلیون طفل افغان موفقانه واکسین شدند. امیدواری ما این است که با راه اندازی همچنین کمپاین ها، پولیو را تا سه سال آینده از افغانستان ریشه کن کنیم.»

به گفته سازمان صحی جهانی (دبلیو اچ اُ) افغانستان یکی از سه کشور است که مرض فلج اطفال بومی در آن شایع است. دو کشور دیگر عبارت استند از پاکستان و نیجریا.

مجروح گفت: «هنگام تطبیق واکسین پولیو برای تمامی اطفال واجد شرایط، ویتامین آ برای تقویت بدن شان نیز تطبیق شد.» وی افزود که سازمان صحی جهانی در راه اندازی این کمپاین افغانستان را کمک می کند.

او اظهار داشت که امنیت، مشکل عمده فراروی پروژه های ملی و بین المللی در افغانستان قلمداد می شود. اما به گفته وزارت صحت عامه در کمپاین محو پولیو آنان از تمام بزرگان قومی در ساحات دوردست افغانستان کمک خواسته بودند و این اقدام در پیشبرد این کمپاین «بسیار مفید» تمام شده است.

تقلیل یافتن موارد ابتلا به پولیو

بنا بر وزارت صحت عامه، در سال روان مجموع شش واقعه مثبت در ولایات کندهار، زابل، و هلمند ثبت شده است.

مجروح گفت: «این آمار نسبت به پنج سال قبل به مراتب کاهش یافته است.» وی افزود که «به یاری خداوند، به صفر کاهش خواهد یافت.»

افغانستان در سال 2016 برابر با 13 مورد فلج اطفال داشت.

افغان ها به کوشش های ریشه کنی پولیو این وزارتخانه پاسخ مثبت می دهند.

مولودین 47 ساله که باشنده قریه بهزاتی ولسوالی شکردره ولایت کابل است، گفت: «ما از هر نوع همکاری با واکسیناتوران در مناطق خود دریغ نخواهیم کرد.»

او در تاریخ 23 اسد، یعنی همان روز که تیم واکسین فلج اطفال به قریه شان آمد، به سلام تایمز گفت: «ما از زحمات این ها تشکر کرده به آنها نان و چای می دهیم. ما می خواهیم که آنان تشویق شوند و احساس امیت کنند تا کارشان به درستی به پیش برده شود.»

او گفت: «ما نمی خواهیم که کدام طفل ما بدون واکسین بماند.»

خوانی 38 ساله یک زارع باشنده قریه بهزاتی که صاحب شش فرزند است گفت که سه طفلش که کمتر از پنج سال عمر دارند، واکسین شدند.

وی به سلام تایمز گفت: «احساس خوشی دارم؛ زیرا به ما داکتران می گویند که اطفال تان را واکسین کنید که از انواع امراض نجات یابند. من نیز از این کار حمایه می کنم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500