آموزش

کوشش ها جهت تسهیل امر تعلیم برای افغان های مصروف به تحصیل در پاکستان

نوشته دانش یوسف زی

یک شاگرد مکتب افغان 9 ساله به نام عادل خان و همشاگردی هایش در تاریخ 30 اسد در پیشاور مصروف تحصیل استند. عادل امید دارد معلم شود و یک مکتب را در محل خود گشایش دهد. [دانش یوسف زی]

یک شاگرد مکتب افغان 9 ساله به نام عادل خان و همشاگردی هایش در تاریخ 30 اسد در پیشاور مصروف تحصیل استند. عادل امید دارد معلم شود و یک مکتب را در محل خود گشایش دهد. [دانش یوسف زی]

پیشاور -- در بحبوحه عودت آوارگان افغان از پاکستان، شاگردان افغان مصروف تحصیل در پاکستان در ادامه تحصیلات خود با مشکل مواجه شده اند.

در سال 2016 تعداد 370 هزار مهاجر افغان، به شمول اطفال و نواسه های متولد در پاکستان، به افغانستان عودت کردند.

با این حال، اکنون اقدامات جهت کمک به محصلان افغان برای ادامه تحصیل شان در پاکستان در دست انجام است.

در این حال وزارت امور خارجه افغانستان و وزارت تحصیلات عالیه پاکستان (اچ ای سی) مصروف مذاکرات جهت مرتفع کردن متباقی موانع در مسیر مشارکت تحصیلی بین دو کشور می باشند.

یک زن افغان میزبان یک پروگرام آموزشی برای شاگردان افغان در پیشاور در تاریخ 28 اسد است. [دانش یوسف زی]

یک زن افغان میزبان یک پروگرام آموزشی برای شاگردان افغان در پیشاور در تاریخ 28 اسد است. [دانش یوسف زی]

از مسائل یکی این است که محصلان افغان فقط با یک ویزه ویزیت که تنها یک ماه معتبر است به پاکستان آمده می توانند.

حکومت پاکستان با مشارکت حکومت خیبر پختونخوا همچنان مصروف اتخاذ برخی تدابیر است.

عبدالحمید جلیلی، مدیر وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغان، گفت که حکومت پاکستان چوکی های را برای شاگردان افغان در انستیتوت های پاکستان رزرو کرده و به آنها اسکالرشیب اختصاص داده است.

او به پاکستان فوروارد گفت: «باید تسهیلات زیادتر برای دانشجویان افغان در سطح دانشگاه و کالج تضمین شود؛ زیرا آنها اینده افغانستان استند.»

وی در رابطه با یک توافق بالقوه بین وزارت تحصیلات عالیه پاکستان و وزارت امور خارجه افغانستان گفت: «پروسه دشوار خواهد بود، مگر قطعا فواید و منافع طویل المدت خواهد داشت.»

کوشش ها در ماه دلو زمانی که پاکستان تصمیم گرفت به اتباع افغانستان ویزه های را در چهار طبقه بندی: تحصیلی، کارگر ماهر، تشبثات، و افراد دارای پیوندهای زناشویی در دو طرف مرز صادر کند، شروع شد.

پاکستان همچنان یک پروگرام را جهت ظرفیت سازی در دانشگاه ها در افغانستان و همچنان ارائه بالغ بر 3,000 اسکالرشیب به دانشجویان افغان در اوائل سال روان، شروع کرد.

ممنون حسین، رئیس جمهوری وقت پاکستان، در آن زمان گفت که این اسکالرشیب ها با هدف ارائه فرصت های تحصیلی مشابه با دانشجویان پاکستانی به دانشجویان افغان در نظر گرفته شده اند.

موفقانه بودن تسهیل

داوود جبرخیل، شهروند 48 ساله افغان باشنده پیشاور، گفت که شاگردان مکاتب ابتدایی فقط باید کارت های شناسایی والدین شان را ارائه دهند.

او به پاکستان فوروارد گفت: «اطفال ما به سهولت در هر مکتب دولتی و هم خصوصی ثبت نام کرده می توانند.»

وی گفت که شاگردان افغان جهت ثبت نام در مکاتب ابتدایی فقط باید کارت های شناسایی والدین شان را ارائه دهند.

او به پاکستان فوروارد گفت که این کوشش ها «آینده روشن برای جوانان و هموطنان مان» را تضمین خواهد کرد.

وی افزود: «در بازسازی یک کشور که از اثر دهه ها جنگ مرگبار و ویرانگر فروپاشیده است و برای برقراری صلح در منطقه اهمیت مسیرها و دسترسی به تحصیلات باکیفیت برای شاگردان افغان نباید نادیده گرفته شود.»

نصرالله، یک دانشجوی افغان انجنیری نرم افزار، در دانشگاه اینجنیرینگ و تکنالوژی پیشاور، گفت که اسکالرشیب ها و چوکی های تخصیص یافته به اتباع افغانستان نقش حیاتی را در تضمین انکشاف آینده افغانستان ایفا می کنند.

نصرالله به پاکستان فوروارد گفت: «مکاتب، کالج ها، و دانشگاه ها در پاکستان به خاطر سهولت دسترسی به آنها بهترین انتخاب برای دانشجویان افغان استند. دانشجویان ما در افغانستان از چانس های تحصیلی محدودی برخوردار می باشند.»

وضعیت دشوار برای بعضی ها

با این حال، در پی کوشش های انجام شده جهت عودت آوارگان افغان، بسیاری از دانشجویان انستیتوت های آموزشی در پاکستان را ترک کرده و به افغانستان عودت کرده اند.

فیاض خلیل، صاحب یک مکتب خصوصی در پیشاور، گفت که در سال 2015 تعداد 52 شاگرد افغان در مکتب او مصروف تحصیل بودند.

او به پاکستان فوروارد گفت: «اما اکنون فقط دو شاگرد افغان باقی مانده اند. تعدادشان به دلیل مراجعت فامیل های شان به افغانستان شدیداً تقلیل پیدا کرده است.»

وی افزود: «بسیاری از آنها علیرغم میل شان اینجا را ترک کردند. چشم انداز ادامه تحصیل شان در افغانستان مبهم است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

افغان ها خود شان ملک دارد کی در آن تحصیل کند هیچ نیاز به پاکستان نیست پاکستان تنها یک خوبی را در حق دانشجو های افغانستان کند کی در وطن شان جنایات کثیفانه خود را متوقف کند و افغانستان را آرام باند تا مردم و دانشجو ها همه شان به میل خود زندگی کند و آرام از شر کثافت پاکستان شود شکر افغانستان اینقدر هم پسرفته نیست کی دانشگاه و مکتب نداشته باشد و محتاج تحصیلات پاکستانی باشد نه پاکستانی ها قابل اعتماد است و نه دولت شان چی خبر کی این یک فریب باشد لطفا بالای کثافت پاکستان باور نکند .

پاسخ

بگذارید به شما چیزی بگویم. شاید بهتر آن باشد که افغان ها به خران، سگان، و خوکان اعتماد کنند، اما به پاکستان اعتماد نکنند و این حرف بی پایه و اساس نیست. ببینید یک خر لگد می زند و بعد دیگر کاری ندارد. یک سگ کسی را گاز می گیرد و دیگر کاری به او ندارد. یک خوک یک حیوان کثیف است اما من فکر نمی کنم که به اندازه اردو و استخبارات پاکستان کثیف باشد؛ چون آژانس های پاکستانی طی 40 سال گذشته مصروف تعلیم قاتلان، جنایتکاران، و تروریستان بر ضد افغانستان بوده اند. این افراد تعلیم دیده افغان ها را می کشند، مکاتب، پل ها، و پلچک ها را ویران می کنند، بر صورت دختران اسید می پاشند، معلمین، خصوصا معلمین زن را می کشند ... و می دانید، از همه بدتر این که کارها را به نام اسلام می کنند. آنها کشورمان را ویران و نام اسلام را مخدوش می نمایند. پاکستان این را کار فقط در کشور ما نمی کند، بلکه در کشمیر، بنگلادش، و سایر کشورها نیز انجام می دهد. خدا آنها را رسوا کند. من نظر ارائه شده توسط جمال خان را تأیید می کنم. ما به مکاتب پاکستانی و هم به دانشگاه های شان ضرورت نداریم. آنها فقط از حمایه تروریستان دست بکشند تا مکاتب و دانشگاه های خودمان از شر در امان بمانند.

پاسخ

ما نه به مکاتب و نه به دانشگاه های پاکستان ضرورت نداریم. پاکستان بهتر است حمایه اش از تروریست ها را متوقف کند تا به این ترتیب مکتب ها و دانشگاه های ما امن بماند. شما می دانید پلان گذاری و اداره حمله بالای دانشگاه آمریکایی افغانستان در کجا انجام شده بود؟ آیا این حمله توسط شبکه حقانی که مستقر در پاکستان است، اجرا نشده بود؟ لعنت بر پاکستان و در اردوی پاکستان و بر استخبارات آن که از تروریست ها حمایه می کند. برای خدا این مطلب در مورد یک حمله است که توسط یکی از کشورهای همسایه مسلمان ما پلان ریزی ریزی و اجرا شده بود. یک انسان که هیچ، قلب یک حیوان وحشی هم با شنیدن این ماجرا خون خواهد شد.

پاسخ