پناهندگان

تسریع ثبت نام افغان های مقیم پاکستان

نوشته جاوید خان

یک فامیل افغان در تاریخ 31 اسد جهت ثبت نام وارد یک مرکز در پیشاور می شوند. پاکستان در تاریخ 25 اسد یک کمپاین شش ماهه را جهت ثبت نام 600 هزار تا 1 ملیون افغان ثبت نشده در سرتاسر کشور را شروغ کرد. [جاوید خان]

یک فامیل افغان در تاریخ 31 اسد جهت ثبت نام وارد یک مرکز در پیشاور می شوند. پاکستان در تاریخ 25 اسد یک کمپاین شش ماهه را جهت ثبت نام 600 هزار تا 1 ملیون افغان ثبت نشده در سرتاسر کشور را شروغ کرد. [جاوید خان]

پیشاور -- مقامات پاکستانی در سرتاسر جهت ثبت نام جمعیت بزرگ بیجاشدگان افغان فعالیت می کنند.

با بلند رفتن تعداد فامیل های مراجعه کننده به مراکز برپا شده در خیبر پختونخوا و در سراسر کشور، کمپاین شش ماهه جهت ثبت نام اتباع افغان ثبت نشده مقیم پاکستان شتاب یافته است.

نصف از 20 مرکز سرتاسر کشور در خیبر پختونخوا تأسیس شده اند؛ زیرا اکثر مهاجرین ثبت شده، و هم افغان های ثبت نشده، حالا حدود 40 سال است که در این ولایت زندگانی کرده اند.

وقار معروف، مدیر کل بیجاشدگان خیبر پختونخوا، به پاکستان فوروارد گفت: «این کمپاین رسما از تاریخ 25 اسد در سرتاسر این ولایت [و کشور] شروع شد. تحت این کمپاین افغان هایی که هیچ نوع مدرک ندارند، ثبت نام خواهند شد و به آنها کارت های تبعه افغان (ای سی) داده خواهد شد.»

وی گفت که در پیشاور و نوشهره دو مرکز برپا شده اند و افزود که مراکز دیگر هم در مردان، منسهره، دیر، هنگو، کوهات، و هاریپور برقرار می باشند.

معروف گفت: «تا حالا استقابل خوب بوده و روزانه به طور متوسط حدود 2,200 نفر در 10 مرکز سرتاسر این ولایت ثبت نام می گردند.»

معروف افزود: «تا تاریخ 4 سنبله قریب به 14 هزار نفر در خیبر پختونخوا و حدود 11 هزار افغان دیگر در ولایت های دیگر کشور ثبت نام شده اند.»

وی اظهار داشت که فقط مسئولین خیبر پختونخوا در 4 سنبله 2,213 افغان ثبت نشده را ثبت نام کردند.

وزارت ولایات و ساحات سرحدی پاکستان (سفران)، اداره ملی معلومات و ثبت (اِن اِی دی آر اِی) و وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان با حمایه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان (یو اِن اچ سی آر) و سازمان بین المللی مهاجرت (آی اُ ام) بر اجرای این پروژه نظارت دارد.

پروژه آزمایشی پروگرام ثبت نام شش ماهه در تاریخ 29 سرطان فقط در پیشاور و در اسلام آباد شروع شد، مگر کمپاین سرتاسری رسما از 25 اسد اجرا گردید.

کارت های جدید و نگرانی های امنیتی

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان از پروژه ثبت نام افغان های ثبت نشده در پاکستان که رقم تقریبی شان 600 هزار تا 1 ملیون نفر است، استقبال کرد.

دنیا اسلم خان، سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان در جنوب آسیا، به پاکستان فوروارد گفت: «این اقدام عمده است و به قانونمند کردن اقامت هزاران افغان که به بازگشت به کشورشان قادر نیستند، کمک خواهد کرد.»

کارت های تابعیت افغان که قرار است افغان ها دریافت کنند، آنها را در مقابل اخراج از کشور و در موارد بازداشت شدن به حیث قانونی محافظت خواهد کرد. وی افزود که کارت های متذکره افغان ها را قادر خواهند ساخت که تا زمان دریافت یک پاسپورت افغانستانی و یا سایر مدارک مسافرتی در پاکستان بمانند.

وی در ماه سرطان طی یک بیانیه رسمی اعلام کرد: «این پروسه بعد از سه سال مشوره بین دولت های افغانستان و پاکستان و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان شروع شد.»

صدور این کارت ها یک پاسخ رسمی به معضل امنیتی است که پاکستان برای چندین دهه با آن دست و پنجه نرم کرده بود. مجریان قانون خصوصا در خیبر پختونخوا از حضور صدها هزار مهمان خارجی ثبت نشده در زحمت بودند.

ردگیری و یافتن بیجاشدگان افغان که نزد هیچ سازمان دولتی یا بین المللی ثبت نشده باشند، در صورتی که در جرم تا تروریسم مشارکت کنند، مشکل خواهد بود.

وقار احمد، یکی از افراد مرکزی پولیس خیبر پختونخوا، به پاکستان فوروارد گفت: «ثبت نام به آژانس های دولتی کمک خواهد کرد تا معلومات همه آنها که مقیم پاکستان استند را کسب نماید. کارت های صادر شده برای آنها به آنها کمک خواهد کرد تا اقامت شان در پاکستان را قانونی کنند.»

احمد افزود: «این به بهبود نظم و قانون کمک خواهد کرد. حالا دیگر هیچکس بی سند و ثبت نشده نخواهد بود.»

فرصت ها برای افغان ها

بسیاری از افغان ها که از دستگیری و اخراج از کشور می ترسیدند، از خاطر این پروسه خرسند استند.

حبیب الله، یک تبعه افغان که در پیشاور تولد شده بود، مگر هیچ وقت کدام نوع کارت شناسایی جهت قانونی کردن حضورش در پاکستان دریافت نکرده بود، گفت: «این پروسه کم از کم به ما یک مدرک جهت قانونی کردن اقامت مان در پاکستان و محافظت از ما در برابر دستگیری و اخراج از کشور می دهد.»

او گفت که وی و فرزندانش می خواهند بمانند. وی به پاکستان فوروارد گفت: «فرزندان من می خواهند تحصیل کنند و زندگی بهتر داشته باشند.» او گفت که تعداد کثیر از اقوامش که اخراج شده بودند، با دریافت پاسپورت و ویزه اکنون به پیشاور عودت کرده اند.

سعدخان، یک دانشجوی دانشگاه پیشاور، گفت: «پروسه ثبت نام می بایست خیلی قبل تر اجرا می شد. بودن مدارک معتبر کسی نمی تواند هیچ کجا زندگی کند.»

پاکستان طی یک اصلاحات کوچک تر کارت های مخصوص عبور از مرزها را برای شاگردان افغان که به مکاتب خصوصی در ایجنسی خیبر پاکستان می روند، صادر کرده است.

بعد از آن که پاکستان در سال روان کنترول های شدیدتر بر مرز افغانستان اعمال کرد و حضور آن اطفال در صنف های مکاتب شان غیرممکن شد، این کارت ها ضرورت پیدا کردند. اکنون اکثریت آنها مجدداً حضور مرتبشان در مکتب را از سر گرفتند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تا وقتی افغان ها در پاکستان بمانند، آژانس های استخباراتی پاکستانی جوانان را تعلیم می دهند و آنها را به افغانستان می فرستند تا افغان ها و همپیمانان بین المللی افغانستان را به قتل برسانند. دولت افغانستان همراه با آمریکا و اتحادیه اروپا باید افغان ها را از پاکستان و ایران به هر قیمتی به کشورشان عودت دهند. آنها باید به این مردم بین شش ماه تا یک سال فرصت مراجعت دهند و در صورت امکان شاید بهتر باشد که به آنها مزایایی اختصاص دهند، اما این را باید از پاکستان لعنتی بگیرند؛ چون کشور ما طی 40 سال گذشته توسط سازمان های استخباراتی پاکستان به نام اسلام ویران شده است.

پاسخ