تروریسم

مقامات می گویند: طالبان به کلان ترین مافیای مواد مخدر افغانستان تبدیل شده اند

نوشته سلیمان

یک افسر امنیتی افغان در روز 27 ثور کوکنار غیرقانونی را در خارج بدخشان منهدم می کند. [شریف شایق/ خبرگزاری فرانسه]

یک افسر امنیتی افغان در روز 27 ثور کوکنار غیرقانونی را در خارج بدخشان منهدم می کند. [شریف شایق/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- طالبان که در زمان حکومت خود بر افغانستان زراعت کوکنار را منع کرده بودند، حالا به نظر می رسد کنترل کلان بر تولیدات هروئین این کشور داشته باشند که این موجب ورود مبالغ هنگفت وجوه نقد جهت تمویل فعالیت های شان می گردد.

طالبان مدت ها است که از زارعین کوکنار مالیه دریافت کرده اند تا ستیزه جویی چندین ساله شان را تمویل کنند. اما مقامات حالا نگران استند که طالبان اکنون فابریکه های خودشان را جهت تبدیل محصول کوکنار به مورفین و هروئین برای صادرات اداره می کنند.

سید مهدی کاظمی، سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر، به خبرگزاری فرانسه گفت: «طالبان برای این که ماشین جنگی خود را فعال نگه دارند و اسلحه بخرند، به پول بیشتر ضرورت دارند؛ به همین دلیل، آنها کنترول فابریکه های مواد مخدر را در اختیار گرفته اند.»

یک تحلیلگر که به آن وزارتخانه مشوره می دهد، خواست نامش گرفته نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت که بلند رفتن مقدار مواد کیمیاوی مصادره شده اسید انهیدرید که جهت تبدیل تریاک به مورفین، یعنی اولین قدم قبل از تبدیل آن به هروئین، مورد نیاز است، بیانگر بلند رفتن فعالیت های طالبان در رابطه با مواد مخدر است.

معتادین مواد مخدر در تاریخ 27 سرطان در جلال آباد مصروف استعمال هروئین استند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

معتادین مواد مخدر در تاریخ 27 سرطان در جلال آباد مصروف استعمال هروئین استند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

یک پولیس افغان در تاریخ 20 سرطان در خارج از هرات بر روی قوطی های اسید استیک ضبط شده تیل می ریزد تا آنها را آتش بکشد. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

یک پولیس افغان در تاریخ 20 سرطان در خارج از هرات بر روی قوطی های اسید استیک ضبط شده تیل می ریزد تا آنها را آتش بکشد. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

یک کارشناس گفت که در طی سال 2016 شصت و شش تن مواد کیمیاوی ضبط شدند، در حالی که فقط طی شش ماه اول سال روان 50 تن از این مواد مصادره گردیده اند.

وی گفت که در اوائل ماه سرطان در غرب افغانستان در نزدیکی مرز ایران که نقطه شروع یک مسیر پر استعمال مواد مخدر به سمت اروپا از طریق ترکیه است، 15 تن مواد مخدر مصادره گردید.

مصادره مورفین هم بلند رفته است. به گفته یک تحلیلگر در نیمسال اول سال 2017 برابر 57 تن کشف و ضبط گردید. در حالی که این مقدار در سرتاسر سال 2016 برابر با 43 تن بود. وی افزود که فقط حدود 10 فیصد از مواد تولید شده کشف می شوند.

معکوس کردن جریان

حکومت افغانستان و همپیمانان بین المللی آن که در صدد معکوس کردن این روند خطرناک استند، اقدام به تهیه و اجرای پلان اقدام ملی مبارزه با مواد مخدر افغانستان (اِن دی اِی پی) کردند.

دانشیار گفت: «پس از اجرای این طرح ما می توانیم با پدیده مواد مخدر به طور جدی مبارزه نمائیم.»

دانشیار گفت: «این اهداف [طرح متذکره] مشتمل بر کاهش کشت کوکنار، کاهش تولید و قاچاق مواد مخدر، کاهش تقاضا به مواد مخدر، تقویت پولیس مبارزوی علیه مواد مخدر، تنفیذ قانون، تحکیم امنیتی سرحدات افغانستان، ممانعت ورود مواد کیمیاوی که در تولید هیروئین استفاده می شود، افزایش ظرفیت مراکز تداوی معتادین مواد مخدر، افزایش آگاهی عامه، حمایت دهاقین و زمین داران و دادن معیشت و کشت بدیل کوکنار به آنان می باشد.»

او گفت: «به محض این که کشت خشخاش ناپدید شود ... وزارت مبارزه با مواد مخدر برنامه دارد که در آن ولایات دهاقین را در کشت و کار قانونی شان کمک و حمایه کند. این وزارت مشکل کم آبی زمین های زراعتی شان را رفع خواهد نمود و سرک ها و جاده ها، و همچنان مراکز صحی و مکاتب را برای شان اعنمار خواهد کرد.»

تروریست ها منفعت می کنند؛ کشاورزان رنج می کشند

کارشناسان می گویند که جنگ، تروریسم، و مواد مخدر روابط مستقیم با هم دارند.

محمد حنیف دانشیار، سخنگوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان، به سلام تایمز گفت: «پس از اجرای این طرح ما می توانیم با پدیده مواد مخدر به طور جدی مبارزه نمائیم.»

او با اشاره به آماری که قبلا وزارت مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است، گفت: «ارزش مواد مخدر افغانستان سالانه تا 70 ملیارد دالر [4.8 هزار ملیارد] تخمین شده که 99 فیصد این مبلغ به دست گروپ های تروریستی و قاچاقبران مواد مخدر می رسد.»

حکمت گفت: «اگر عایدات ناشی از مواد مخدر نباشد طالبان توانایی جنگ حتی برای یک ماه را هم ندارند.»

او گفت: «آگاهی دادن مردم از ضررهای مواد مخدر و پیامدهای منفی آن یکی از راه های مبارزه با این پدیده کشنده می باشد.» وی افزود که آگاهی عامه زیادتر موجب تقلیل زراعت، تولید، و استعمال مواد مخدر خواهد شد.

وی اظهار داشت: «اگر مواد مخدر کاهش یابد، منبع مالی تروریستان ضربه می خورد. زمانی که این تروریستان حمایه مالی نداشته باشند، جنگ کرده نمی توانند.»

مواد مخدر، بی ثباتی و ناامنی

عبدالجبار قهرمان، نماینده مردم هلمند در پارلمان، گفت که مواد مخدر با بی ثباتی و فقدان امنیت ارتباط مستقیم دارد.

وی گفت: «آن ساحات افغانستان که از امنیت بسیار ناچیز برخوردار است بیشترین کشت و تولید مواد مخدر را داشته است. برای مثال، ولایت هلمند یکی از ناامن ترین ولایات است. حدود نیمی از مواد مخدر افغانستان [در هلمند] کشت و تولید می شود.»

او اظهار داشت: «بزرگترین منبع مالی طالبان در هلمند را مواد مخدر تشکیل می دهد. در واقع مواد مخدر توانسته است که ماشین جنگی طالبان را در این ولایت فعال نگه دارد.»

قهرمان گفت: «بیشترین اراضی کشت کوکنار در ساحاتی است که در آن جا طالبان کنترول و نفوذ دارند.»

جنرال خدایداد، وزیر سابق مبارزه علیه مواد مخدر، به سلام تایمز گفت: «مواد مخدر نه تنها برای افغانستان بلکه برای کشورهای منطقه و فرامنطقه تهدید جدی می باشد. بنا لازم است که تمامی کشورهای منطقه و جهان با پدیده های مواد مخدر، قاچاقبران، و تروریستان مبارزه نمایند.»

او گفت: «یکی از راه های مبارزه با مواد مخدر مشارکت، هماهنگی، و بسیج عمومی می باشد. باید به مردم در سراسر افغانستان فهمانده شود که دشمنی خطرناکتر از تروریزم وجود دارد، و آن مواد مخدر است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلام تایمز یک پروگرام خوب برای آگاهی [نامفهوم]ّ و نیز یک پروگرام خوب برای بادگیری مطالب انگلیسی برای همه است.

پاسخ

طالبان و داعش جاسوسان پاکستان و انگلستان (بریتانیا) می باشند. آمریکائیان هم در رابطه با طالبان صادق نیستند. اگر آمریکائیان در پیوند با طالبان با افغان ها صادق می بودند، می توانستند رهبران طالبان را در مقرهای نظامی پاکستان در کویته، پیشاور، و پندی هدف قرار داده و نابود کنند. در واقع، وجوه جمع آوری شده از جیب مردم آمریکا که به پاکستان داده می شود، همان پیسه ها توسط اردو و استخبارات پاکستان صرف تحریم طالبان و سایر تروریست ها می گردد. همین تروریست های تعلیم دیده سپس به افغانستان می آیند و هر از گاه حملات را بالای تأسیسات و مقرهای قوای بین المللی و افغان اجرا می کنند و به این ترتیب پرسنل اردو و هم مردم ملکی را کشته، مکاتب را منهدم کرده، و زنان و اطفال را به قتل می رسانند. برای از بین بردن زراعت کوکنار اول حکومت آمریکا باید تروریسم را نابود کند و برای نابود کردن تروریسم در منطقه آنها باید حلقوم جنرال های پاکستانی را فشار دهند و به آنها بگویند که باید آدم شوند و در غیر آن باید آنها را بلافاصله به بازداشتگاه گوانتانامو بفرستند.

پاسخ