امنیت

تجمع هزاران نفر در قندهار به حمایت از استراتیژی جدید ایالات متحده

نوشته نجیب الله

هزاران نفر در تاریخ 4 سنبله در قندهار در حمایه از تعهد جدید ایالات متحده جهت ماندن در افغانستان تجمع کردند. [عکس از قوای ایالات متحده در افغانستان]

هزاران نفر در تاریخ 4 سنبله در قندهار در حمایه از تعهد جدید ایالات متحده جهت ماندن در افغانستان تجمع کردند. [عکس از قوای ایالات متحده در افغانستان]

کابل -- در یک تجمع که با حضور بالغ بر 2,000 نفر از مردم افغانستان برگزار شد، اشتراک کنندگان در سخنان خود از استراتیژی جدید ایالات متحده در افغانستان مبنی بر حضور نظامی دوامدار ایالات متحده حمایه کردند.

بزرگان قومی، بزرگان قریه ای، رهبران محلی، نمایندگان پارلمان، اعضای شوراهای ولایتی، مشاورین رییس جمهور افغانستان، عبدالله عبدالله رییس اجراییه افغانستان، و نمایندگان قبایل مختلف ولایت های قندهار، هلمند، و زابل در تاریخ 4 سنبله در این شهر جنوبی کشور تجمع کردند تا حمایه شان را از تعهد جدید آمریکا اعلام نمایند.

اشتراک کنندگان بر ضرورت ادامه مبارزه با تروریسم در منطقه تأکید کردند.

لالی حمیدزی، نماینده قندهار در پارلمان، در این تجمع با حمایه از استراتیژی جدید ایالات متحده گفت که مخالفان این استراتیژی حامیان تروریستان اند.

تعداد از سران محلی و ولایتی در این رویداد سخنرانی کردند. [عکس از قوای ایالات متحده در افغانستان]

تعداد از سران محلی و ولایتی در این رویداد سخنرانی کردند. [عکس از قوای ایالات متحده در افغانستان]

سید جان خاکریزوال، رئیس شورای ولایتی قندهار، نیز از استراتیژی جدید آمریکا استقبال کرد.

خاکریزوال گفت: «ما متحد و آماده مبارزه با افرادی استیم که می آیند و عساکر و مردم ملکی ما را می کشند.» وی افزود: «صبرمان تمام شده است.»

یک هفته قبل در تاریخ 31 اسد افغان ها از سخنرانی دونالد ترمپ، رئیس چمهور ایالات متحده، مبنی بر تعهد او در باقی گذاشتن قوای آمریکایی در این کشور تا شکست ستیزه جویی، که سال ها در افغانستان ویرانی و تخریب کرده، استقبال کردند.

ترمپ گفت: «عواقب خروج سریع قابل پیشبینی و هم غیرقابل قبول است.» وی افزود که چنین خروج خالی‌گاه به وجود خواهد آورد که تروریست ها «بلافاصله آن را پر خواهند کرد.»

داوود گلزار، مشاور غنی و از بزرگان قومی زابل، نیز با ابراز حمایه از استراتیژی جدید آمریکا تقاضا کرد که آمریکا بعضی احزاب مذهبی منطقوی را که با گروپ های مثل شبکه حقانی‌ هم صدایی دارند وارد لیست سیاهش کند.

شبکه حقانی‌ طی سال ها مسئولیت تعداد کثیر از حوادث تروریستی در افغانستان بر عهده گرفته است.

تعهد به افغانستان

شهروندان افغانستان نیز که از حملات شبه نظامیان به تأسیسات عامه و قتل مردم ملکی خسته شده اند مطالب و دیدگاه های تجمع قندهار را منعکس کردند.

احمد بهروز یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل به سلام تایمز گفت، «اتخاذ شدن یک استراتیژی جدید از سوی ایالات متحده نشان می دهد که این کشور به افغانستان متعهد است. این اقدام به خودی خود یک امید و منبع امیدواری برای مردم افغانستان است.

امین الله که 23 ساله و دانشجوی دانشگاه کابل است، به نیاز کشور به کمک جامعه بین المللی اشاره کرد.

او گفت: «به دلیل حمایه برخی از کشورهای منطقه از تروریستان در افغانستان، کابل نیازمند همکاری متعهدانش، به خصوص آمریکا، است.»

امین الله به سلام تایمز گفت: «مردم افغانستان حالا امید دارند که عساکر افغان در نبرد علیه تروریستان تنها نیستند. [این اعلان] پیام به ستیزه جویان است که آنها در برابر افغانستان و متعهدان بین المللی اش کامیاب شده نمی توانند.»

زلیخا 26 ساله یک دانشجوی دانشگاه کابل از عدم تعیین یک تاریخ مشخص جهت خروج عساکر آمریکایی استقبال کرد.

وی گفت: «حالا ستیزه جویان طالب باید به پروسه صلح بپیوندند و در بازسازی افغانستان سهم بگیرند، در غیر آن نابود می‌شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500