امنیت

مقامات سابق طالبان زندگی صلح آمیز در جنوب افغانستان را انتخاب کرده اند

نوشته سلیمان

پسران افغان در تاریخ 3 حوت 2016 در ولسوالی ژری ولایت قندهار با یک تایر بازی می کنند. [جاوید تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

پسران افغان در تاریخ 3 حوت 2016 در ولسوالی ژری ولایت قندهار با یک تایر بازی می کنند. [جاوید تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- تعداد از مقامات سابق طالبان که برخی از آنان از دستیاران نزدیک ملا عمر، رهبر متوفی طالبان بودند، به ولایت های جنوبی افغانستان، به شمول قندهار و هلمند، عودت کرده اند.

ملا عمر در سال 2013 فوت کرد، مگر طالبان تا سال 2015 خبر مرگ او را اعلام نکردند.

جنرال رازق، قوماندان امنیه ولایت قندهار، در تاریخ 4 سنبله تأیید کرد که ملا لطف الله آغا، خسر برادر ملا عمر (ملامنان آخند) در میان مقامات پیشین طالبان استند که اخیرا با فامیل هایشان به ولایت های جنوبی برای زندگی صلح آمیز برگشته اند.

رازق در یک نشست خبری در قندهار گفت: «در میان مقامات پیشین طالبان که به تازه گی در نتیجه تلاش نیروهای امنیتی و بزرگان قومی در ولایت های جنوبی برگشته اند، 17 تن آنها در وزارت های دفاع و خارجه و به حیث والی در زمان زمامداری طالبان [1996-2001] اجرای وظیفه می کردند.»

او گفت که این مقامات پیشین طالبان فعلا با فامیل هایشان زندگی صلح آمیز را پیش می برند و دیگر نمی خواهند که سلاح به دست بگیرند.

یک منبع در ولایت قندهار که از گرفتن نامش خودداری کرد، به سلام تایمز گفت که در میان این 17 مقام سابق رژیم طالبان «ملا عبدالرئوف، عضو کمیسیون اقتصادی شورای کویته؛ معلم فدا، عضو ارشد سابق کمیسیون نظامی طالبان و از نزدیکان ملا شیرین رئیس استخبارات فعلی گروه طالبان؛ و محمد الله خان، از فرماندهان نظامی طالبان، نیز شامل استند.»

این منبع همچنان گفت که معلم فدا در زمامداری طالبان مسئول امنیت ملا عمر بود. این منبع افزود که معلم فدا سه ماه پیش همراه فامیل اش به ولایت قندهار آمده است.

تقاضا از سایر طالبان جهت عمل مشابه

بسیار از افغان ها از پیوستن طالبان به روند صلح استقبال کردند.

عبیدالله بارکزی، نماینده مردم ولایت اروزگان در پارلمان و یک تن از اعضای حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، به سلام تایمز گفت: «طالبان بخش از جامعه افغانی می باشند. من از برگشت این مقامات طالبان و خانواده هایشان استقبال می کنم. این یک گام دیگر به سوی صلح و ثبات در کشور ما دانسته می شود.»

بارکزی گفت: «من از سایر اعضای طالبان می خواهم که مانند این 17 مقام پیشین طالبان که تازه از جنگ دست کشیده اند، عمل کنند. دیگر کشورتان را ویران نکنید. زندگی مسالمت آمیز را انتخاب نمائید و به پروسه صلح یکجا شوید.»

ملا عبدالسلام ضعیف، سفیر رژیم طالبان در اسلام آباد، به رادیو آشنا صدای آمریکا گفت که بازگشت خانواده های طالبان به ساحات جنوبی افغانستان به پروسه صلح کمک می کند.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی، گفت: «آرزوی ما ختم جنگ در افغانستان و آوردن صلح می باشد. هر فردی که از گروپ طالبان از جنگ دست می کشد و سلاح خود را بر زمین می گذارد، برادر ما است. حکومت و قوای امنیتی ما آغوش شان را برای آنها باز می کنند.»

وزیری به سلام تایمز گفت: «من به نمایندگی از قوای امنیتی و دفاعی برایشان وعده می دهم که ما از جان، مال، و خانواده های شان در هر نقطه از افغانستان که زندگی می کنند محافظت می نمائیم.»

اراده جهت موفقیت

وزیری افزود: «اما هر کسی که با ما می جنگد دشمن ما است. ما تا زمانی که یک قطره خون در بدن مان باشد آنها را نابود می کنیم.»

نجیب الله آزاد، معاون سخنگوی اشرف غنی، گفت: «صلح و سعادت در افغانستان فقط از طریق گفتگوی بین الافغانی به وجود می آید.»

وی افزود: «جنگ 16 ساله طالبان علیه حکومت و مردم ... هیچ دستاورد به جز از ویرانی افغانستان، کشته شدن ده ها هزار افغان بیگناه، و بیوه شدن هزاران زن افغان و یتیم شدن ده ها هزار طفل افغان نداشته است.»

آزاد گفت: «اگر طالبان به جنگ شان ادامه بدهند، هم آینده خود و فرزندان شان و هم آینده سایر افغان ها خراب خواهد شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500