اقتصاد

ایران از طریق ترویج بی ثباتی به دنبال تضعیف اقتصاد افغانستان است

نوشته سلیمان

یک شبه نظامی طالبان افغان در تاریخ 12 عقرب 2015 در ولسوالی بکواه ولایت فراه به سخنان محمد رسول آخند (در عکس نیست)، رهبر یک گروپ انشعابی طالبان، گوش می کند. مقامات افغان می گویند که ایران به هدف بی ثبات کردن افغانستان به حمایه اش از طالبان ادامه می دهد. [جاوید تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

یک شبه نظامی طالبان افغان در تاریخ 12 عقرب 2015 در ولسوالی بکواه ولایت فراه به سخنان محمد رسول آخند (در عکس نیست)، رهبر یک گروپ انشعابی طالبان، گوش می کند. مقامات افغان می گویند که ایران به هدف بی ثبات کردن افغانستان به حمایه اش از طالبان ادامه می دهد. [جاوید تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- مقامات و تحلیلگران افغان می گویند که ایران از طریق حمایه از طالبان و توسعه گستره جنگ کوشش می کند تا افغانستان را از لحاظ واردات به ایران وابسته کند و پلان های همسایه اش جهت انکشاف اقتصادی را ناکام نماید.

میر محمد امین فرهنگ، وزیر سابق تجارت و کارشناس امور اقتصادی، به سلام تایمز گفت: «ایران با بی ثبات ساختن افغانستان می خواهد که اقتصاد، تجارت، و تولیدات داخلی افغانستان را از بین ببرد و کشور ما را برای همیشه به بازار مصرفی اش مبدل کند.»

وی گفت: «افغانستان از نظر واردات متکی و وابسته به کالاها و تولیدات ایران می باشد و این تلاش ایران تا اکنون نتیجه هم داده است.» وی افزود که 10 سال پیش میزان واردات افغانستان از ایران 200 ملیون دالر (13.6 ملیارد افغانی) بود.

وی گفت: «اکنون واردات ما از ایران در یک سال به بیشتر از 1.5 ملیارد دالر (102 ملیارد افغانی) رسیده است.»

صرافان افغان در تاریخ 10 حوت در کابل مصروف شمارش بانک نوت ها استند. ناظران می گویند ایران کوشش می کند اقتصاد افغانستان را بی ثبات نماید و این کشور را به واردات ایران وابسته کند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

صرافان افغان در تاریخ 10 حوت در کابل مصروف شمارش بانک نوت ها استند. ناظران می گویند ایران کوشش می کند اقتصاد افغانستان را بی ثبات نماید و این کشور را به واردات ایران وابسته کند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

فرهنگ گفت که حکومت پلان های دارد تا افغانستان را به مرکز و چهار راه اقتصادی و ترانزیتی در منطقه تبدیل کند. وی به پروژه تحت اعمار خط لوله گاز طبیعی ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هندوستان (تاپی) و پروژه جدید راه ابریشم اشاره کرد که هدف آن ادغام مارکیت های تجارت، ترابری، و انرژی در سراسر آسیای میانه و افغانستان است.

وی گفت: «افغانستان از حیث جغرافیای سیاسی و اقتصادی در منطقه با اهمیت است.»

فرهنگ گفت: «اما ایران این برنامه های کلان اقتصادی افغانستان را هرگز تحمل کرده نمی تواند. بنابراین از هر راه ممکن مانند حمایه از طالبان و یا ده ها پلان تخریبی دیگر، نهایت تلاش را می کند که افغانستان را از لحاظ امنیتی، سیاسی، و اقتصادی بی ثبات بسازد.»

ایجاد بحران در اقتصاد افغانستان

ظریف امینیار، یک کارشناس امور اقتصادی در دانشگاه دنیا در کایل افغانستان، گفت: «ایران با بحرانی کردن اوضاع افغانستان منافع اقتصادی اش را دنبال می کند.»

او به سلام تایمز گفت: «ایران با حمایه طالبان و پلان های تخریبکارانه اش مانع رشد اقتصادی، تولیدات داخلی، و ضعیف شدن بخش تولید افغانستان شده است.»

امینیار گفت که زعفران، قالین، و میوه های تازه و خشک افغانستان از بهترین ها در سطح کشورهای منطقه است.

او گفت: «کشور ما ظرفیت و پتانسیل خوبی برای تجارت، سرمایه گذاری، و تولیدات داخلی دارد. اما ایران درصدد از بین بردن این ظرفیت ها می باشد.»

وی گفت که ایران همچنان خواهان این است که تولیدات، کالاها، و صنایع افغانستان در بازار های خارجی نتوانند با کالای تجارت ایران رقابت کنند. او افزود: «به همین منظور ایرانی ها با استفاده از طالبان و حتی افراد و گروپ های دیگر کوشش می کنند که افغانستان را ناامن بسازند.»

او گفت: «اگر در افغانستان صلح و امنیت پایدار برقرار شود، افغانستان از وابستگی اموال و کالاهای تجارتی ایران رهایی پیدا کرده و از حیث اقتصادی روی پای خود ایستاده خواهد شد.»

ناامن کردن ساحات سرحدی و زیرساخت ها

ناصر مهری، سخنگوی والی ولایت فراه، گفت که کوشش افغانستان جهت انکشاف زیرساخت هایش سبب بلند رفتن مداخله های ایران شده است.

او به سلام تایمز گفت: «از زمانی که کار بند بخش آباد [در اوایل سال 2017 در ولایت فراه] آغاز شد ایران تسهیلات و حمایه های فراوان مالی و جنگی را به طالبان داده است تا این گروپ به سهولت بتوانند پروژه های کلان اقتصادی ... را تخریب نماید و به این ترتیب ایران بتواند آب بیشتر افغانستان را به سودش استفاده نماید.»

مقامات این ولایت گفتند که ایران بر علاوه کوشش جهت تضعیف اقتصاد افغانستان حتی هزینه اسکان شبه نظامیان در ایران را هم تأمین می کند.

یک منبع امنیتی که نخواست نام و موقف اش گرفته شود به سلام تایمز گفت: «ایران به شماری از مقامات و فرماندهان جنگی طالبان در زاهدان، مشهد، و کرمان امکانات خوب زندگی را مهیا کرده است.»

این مقام امنیتی گفت: «ملا داود مزمل والی خود خوانده طالبان برای فراه، ملا باری جان، صوفی بهادر، ملا صمد قوماندان قطعه خاص طالبان، و ملا نعمت الله کسانی اند که در ایران با فامیل هایشان زندگی عالی دارند.»

وی گفت: «آنها جنگ را از آن جا در ولایت فراه، بادغیس، نیمروز، و هرات هدایت می کنند. همچنان هر از گاهی وارد خاک افغانستان می شوند، اما با شروع عملیات از طرف قوای امنیتی افغان دوباره به ایران فرار می کنند.»

جمیله امینی، رئیس شورای ولایتی فراه، به سلام تایمز گفت: «ایران در صدد تاسیس مراکز و پایگاه های مستحکم برای طالبان در نقاط مرزی اش با ولایت فراه می باشد تا هر زمان که بخواهد بتواند پلان های تخریبی اش را در ولایت های فراه، هرات، و غور توسط طالبان عملی کند.»

امینی گفت: «آب های زیادی از ولایت فراه به ولایت سیستان ایران جریان دارند. اگر کار اعمار [بند آب بخش آباد] تکمیل گردد ایران دیگر نمی تواند مانند سابق به شکل بی رویه از آب های که از طریق فراه به آن کشور می ریزد استفاده نماید. بنابراین یکی از اهداف ایران از حمایه طالبان، تخریب بند بخش آباد می باشد.»

دمیدن بر شعله های جنگ

عبدالجبار قهرمان، نماینده مردم هلمند در پارلمان و فرمانده عملیاتی پیشین قوای امنیتی در جنوب افغانستان، گفت که ایران عامل بی ثباتی و افزایش جنگ در ساحات جنوب و غرب افغانستان است.

وی به سلام تایمز گفت: «ایران برای حصول اهداف اش، یعنی افزایش جنگ و بی ثبات ساختن افغانستان، صدها باشنده ولایت های هلمند، هرات، فراه، و غور را در خاک اش تعلیمات نظامی داده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500