ترابری

امیدواری ازبکستان به احداث خط آهن مزارشریف به هرات

نوشته ماکسیم یانیسیف

یک ترن خط آهن ازبکستان در سال 2012 در افغانستان در مسیر حیرتان به مزارشریف در حرکت است. [بانک انکشاف آسیایی]

یک ترن خط آهن ازبکستان در سال 2012 در افغانستان در مسیر حیرتان به مزارشریف در حرکت است. [بانک انکشاف آسیایی]

تاشکند -- ناظرین می گویند یک خط آهن احداث شده توسط ازبکستان که هم اکنون فعال است، رفاه زیادتر و یکپارچگی ترابری را به نیمه شمالی این کشور جنگزده آورده می تواند.

خط آهن حیرتان به مزارشریف به طول 75 کیلومتر که در سال 2011 افتتاح گردید، به حیث اولین خط آهن عمومی با مسیر طولانی در تاریخ افغانستان متمایز می باشد.

با این وجود، از آن زمان دیگر عملیات ساختمانی اجرا نگردیده و ازبکستان امیدوار است که جهت احداث یک خط آهن از مزارشریف تا هرات موفق به عقد قرارداد شود.

این دو شهر حدود 730 کیلومتر فاصله دارند.

کارگران خط آهن ازبکستان در سال 2010 در افغانستان مصروف احداث خط آهن حیرتان به مزارشریف استند. [بانک انکشاف آسیایی]

کارگران خط آهن ازبکستان در سال 2010 در افغانستان مصروف احداث خط آهن حیرتان به مزارشریف استند. [بانک انکشاف آسیایی]

پیش بینی می شود که طی سفر آینده اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، به کشور ازبکستان او و شوکت میرزایویف، همتای ازبکستانی اش، مسئله اتصال احداث خطوط آهن بیشتر جهت اتصال کلیه ولایت های شمالی افغانستان به شبکه خط آهن جهانی را مورد مذاکره قرار دهند.

والری خان، یک تحلیلگر سیاسی مقیم تاشکند، به کاروانسرای گفت: «تاریخ [این نشست] و دستور جلسه آن تا هنوز معلوم نمی باشد. مگر مسئله ترابری تبعا در صدر آن قرار دارد. ازبکستان امیدوار است جهت احداث خط آهن مزارشریف به هرات انتخاب گردد. »

خان گفت که غنی و میرزایویف پیشتر در 19 جوزا در آستانه و در حاشیه یک همایش چندملیتی با یکدیگر مذاکره کردند و از آن زمان تاشکند در انتظار بازدید غنی بوده است.

غنی طی یک توئیت در تاریخ 20 سرطان قصد خود مبنی بر سفر به ازبکستان در آینده نزدیک جهت مذاکره پیرامون مشارکت در این پروژه خط آهن را تأیید کرد.

پروژه خط آهن حیرتان به مزارشریف که ازبکستان عمدتا با پول بانک توسعه آسیایی (اِی دی بی) احداث کرد، از سال 2008 در دست اعمار بود و سه سال بعد از آن افتتاح شد.

این پروژه به تقویت اقتصاد ولایت بلخ کمک کرد و فرصت های شغلی زیادی را ایجاد نمود.

با این وجود، از آن زمان به بعد کدام عملیات احداث خطوط آهن زیادتر اجرا نشده است؛ زیرا مسائل امنیتی، مالی، و انتخاب مقاطعه کار این پروسه را کند کرده است.

ازبکستان «آماده» ادامه کار است

اوی بک ممدعلیف، سخنگوی خط آهن ازبکستان، به کاروانسرای گفت: «ما همیشه آماده بودیم تا عملیات احداثی را ادامه دهیم. کارگران خط آهن ازبکستان از لحاظ تخنیکی کدام مشکل جهت اجرای این پروژه ندارند.»

او گفت: «ما در امتداد مسیرهای صعب العبور کوهستان ها، صحراها، و دشت ها ریل گذاری کرده ایم. حالا ادامه این کار به مسئله مالی و توانایی شرکای افغان مان در محافظت از عملیات احداث بستگی دارد.»

مقامات خط آهن ازبکستان گفتند که مذاکرات با افغانستان اجرا شده است و دو طرف به برخی توافق ها دست یافته اند.

آنها می گویند ازبکستان در کمک به احداث خطوط آهن بیشتر در شمال افغانستان ذینفع است.

دوران دخکانوف، معین ریاست بورد خط آهن ازبکستان، در تاریخ 18 اسد به Podrobno.uz گفت که ادامه عملیات احداث [خط آهن] فرصت را جهت دسترسی به دریا از طریق افغانستان و پاکستان مهیا می سازد.

ازبکستان یکی از تنها دو کشور افزون محاط در خشکی جهان است. به این معنا که تمام کشورهای همسایه آن نیز محصور به خشکی (بی دریا) استند.

مقامات خط آهن ازبکستان گفتند که هر دو طرف آماده اند تا عملیات اعمار خط آهن را به محض تأمین منابع مالی شروع کنند.

این طرح بلندپروازانه درصدد احداث «بالغ بر 5,000 کیلومتر خط آهن و چندین مرکز چند مدله» به شمول یک خط آهن از هرات به قندوز می باشد.

هزینه اجرای این پلان کلان 11.2 ملیارد دالر (750 ملیارد افغانی) تخمین زده می شود.

افغان ها انتظار دارند فرصت های شغلی جدید ایجاد شده و زیرساخت های شان بهبود یابند.

همچنان انتظار می رود که احداث خطوط آهن زیادتر مزایای اقتصادی فراوانی را برای افغانستان در پی داشته باشد. این کشور تا قبل از افتتاح خط حیرتان به مزارشریف عملا فاقد خط آهن بود.

بنا بر یک مطالعه انجام شده توسط بانک توسعه آسیایی در ماه ثور سال 2014 این خط آهن 1,200 شغل ایجاد کرد. از یافته های دیگر این مطالعه این بود که از سال 2010 سالانه بالغ بر 10 فیصد افزایش اشتغال در «محیط اجرای پروژه به وقوع پیوسته؛ زمان مورد نیاز جهت انتقال بار از حیرتان به مزارشریف به نصف تقلیل یافته؛ و تجارت دو جانبه از 140 ملیون دالر (9.3 ملیارد افغانی) در سال 2008 به 732 ملیون دالر (49 ملیارد افغانی) طی سال های 2011 تا 2012 بلند رفته است. همچنان بالغ بر 7 ملیون افغانی از این خط آهن بهره مند شده اند.

احداث خط آهن در افغانستان در راستای سیاست ازبکستان مبنی بر دستیابی به صلح از طریق سرمایه گذاری در انکشاف اقتصاد افغانستان می باشد. عبدالعزیر کاملوف، وزیر خارجه ازبکستان، هدف این کشور در ادامه این سیاست را تأیید کرد.

کاملوف در سخنانی در کنفرانس «آسیای میانه -- اولویت اصلی سیاست خارجی ازبکستان» در تاریخ 20 اسد در تاشکند گفت: «یک افغانستان با ثبات و مرفه کلید امنیت منطقوی در آسیای میانه است. طرف ازبکستانی به مشارکت خود در انکشاف اقتصادی افغانستان و انتقال سریع آن به مسیر انکشاف صلح آمیز ادامه خواهد داد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خوب

پاسخ

تشکر فراوان که این معلومات را به ما ارائه کردید.

پاسخ