دیپلماسی

غنی: مشارکت و گفتمان منطقوی یگانه راه جنگ با افراط گرایی است

پاکستان فوروارد

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در تاریخ 28 سنبله در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می کند. غنی از شرکای افغانستان خواست تا به مبارزه با افراط گرایی کمک کنند. [جوئل صمد/ خبرگزاری فرانسه]

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در تاریخ 28 سنبله در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می کند. غنی از شرکای افغانستان خواست تا به مبارزه با افراط گرایی کمک کنند. [جوئل صمد/ خبرگزاری فرانسه]

سازمان ملل متحد -- اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، مجدداً از طالبان خواست تا در یک گفتمان بین الافغانی مشارکت نمایند و بر ضرورت مشارکت منطقوی و بین المللی در مبارزه با تروریسم تأکید نمود.

غنی در سخنرانی اش در هفتاد و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک سه شنبه (28 سنبله) گفت که طالبان و باداران شان از لحاظ نظامی پیروز شده نمی توانند.

وی گفت: «فقط از طریق توافق و تفاهم سیاسی ما به صلح دوامدار دست یافته می توانیم و من از همه افراد در صفوف طالبان می خواهم که به یک گفتمان بین الافغانی بپیوندند.»

غنی با اشاره به یک توافق صلح که حکومت افغانستان در ماه سنبله گذشته با حزب اسلامی که یک گروپ مسلح تحت رهبری گلبدین حکمتیار است، گفت که حکومت وی ثابت کرده است که نسبت به حصول صلح از طریق پروسه های داخلی متغهد می باشد.

وی با اشاره به پاکستان به حیث یک شریک منطقوی گفت: «اکنون ما از همه همسایگان دور و نزدیک مان می خواهیم که از طریق پروسه کابل در کوشش همه جانبه ما جهت حصول صلح و ثبات منطقوی به ما ملحق شوند.»

او گفت: «اکنون ما همچنان یک فرصت جهت گفت و گو با همسایگان مان در رابطه با کوشش مشترک صادقانه جهت نابودی تروریسم و مهار افراط گرایی داریم. من از پاکستان می خواهم در یک گفت و گوی همه جانبه حکومت با حکومت در رابطه با صلح، امنیت، و مشارکت منطقوی که منجر به رفاه می گردد، وارد شود.»

غنی از استراتیژی جدید ایالات متحده برای افغانستان و منطقه که شامل بلند رفتن تعداد قوای ایالات متحده بر روی زمین است، استقبال کرد.

وی گفت: «این استراتیژی تمامی ابزارهای قدرت آمریکایی را تحکیم کرده و این پیام را دربر دارد که طالبان و حامیان شان از لحاظ نظامی پیروز شده نمی توانند.» وی افزود که این استراتیژی جدید افغانستان را «در مسیر قطعیت و اطمینان قرار داده است.»

غنی گفت: «با این حال تنها یک تعهد قدرتمندانه و دوامدار از سوی شرکای بین المللی مان به تنهایی موفقیت جمعی مان در افغانستان را تضمین کرده نمی تواند – ریشه های موفقیت در واقع در درون ما افغان ها وجود دارد.»

اظهارات روز سه شنبه رئیس جمهوری افغانستان به دنبال موضع سختگیرانه علیه طالبان ایراد شده است.

غنی در ماه اسد و پس از آن که دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، متعهد شد تا زمان شکست ستیزه جویی قوای ایالات متحده را در افغانستان حفظ کند، خطاب به طالبان گفت: «شما این جنگ را پیروز شده نمی توانید.»

در حالی که ترمپ جزئیات مربوط به رقم این قوا را در اعلان خود بیان نکرد، مقامات ارشد قصر سفید گفتند که او از قبل اعزام 3,900 نفر قوای نظامی زیادتر به افغانستان را تأیید کرده بود.

پاکستان غیر از مبارزه با تروریسم «چاره دیگری ندارد»

نصیر احمد تارکی، یک تحلیلگر سیاسی مقیم کابل، به پاکستان فوروارد گفت: «کشورهای منطقه چاره های جز مبارزه با تروریسم و آوردن صلح به افغانستان ندارند.»

او گفت که پاکستان باید نسبت به درخواست های غنی جهت گفتمان و بلند رفتن مشارکت ها در مبارزه با تروریسم خصوصاً بعد از اعزام قوای زیادتر توسط ایالات متحده به افغانستان خود را متعهد احساس کند.

تارکی گفت: «کشورهای منطقه باید خطر تروریسم را درک کنند و از ایالات متحده و افغانستان در این کمپین پیروی کنند. در غیر این صورت آنها خودشان قربانی [تروریسم] خواهند شد.»

میاگل وثیق، یک تحلیلگر سیاسی دیگر مقیم کابل، گفت: «اگر افغان ها امروز قربانیان تروریسم استند، فردا [تروریسم] دیگر کشورهای منطقه را دچار مشکل خواهد کرد.»

وی گفت: «بنا بر این، کشورهای منطقه باید همراه با ایالات متحده و افغانستان علیه این پدیده مبارزه کنند.» او افزود که پاکستان یکی از کشورهای منطقوی است که می تواند با تروریسم مبارزه کند و به افغانستان در کسب صلح و ثبات کمک نماید.

وثیق به پاکستان فوروارد گفت: «پاکستان باید برای داشتن یک رابطه خوب با افغانستان و دریافت کمک از ایالات متحده نقش مثبت را در آوردن صلح به منطقه، خصوصاً به افغانستان، ایفا کند.»

[سلیمان از کابل در تهیه این گزارش مشارکت نموده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500