امنیت

شدت یافتن عملیات های ضد ستیزه جویی توسط قوای نظامی افغانستان

نوشته زیار

یک عسکر افغان در تاریخ 28 دلو در خلال عملیات علیه شبه نظامیان «دولت اسلامی» (داعش) در ولایت کوت، ولایت ننگرهار یک راکت انداز آر پی جی را فیر می کند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

یک عسکر افغان در تاریخ 28 دلو در خلال عملیات علیه شبه نظامیان «دولت اسلامی» (داعش) در ولایت کوت، ولایت ننگرهار یک راکت انداز آر پی جی را فیر می کند. [نورالله شیرزاده/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- از اوایل سنبله و در پی اعلان ایالات متحده مبنی بر اتخاذ یک استراتیژی جدید نسبت به افغانستان و منطقه عملیات های نظامی افغانستان علیه ستیزه جویان شدت یافته است.

مقامات افغانستان می گویند که هماهنگی میان قوای زمینی و هوایی و همچنان قوای حمایت قاطع باعث تلفات سنگین مالی و جانی شورشیان شده است.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع،‌ گفت که عملیات قوای افغان از حالت دفاعی به حالت تعرضی در آمده اند.

او به سلام تایمز گفت: «روحیه سربازان افغان بلند رفته است، اما برعکس دشمن روحیه اش را از دست داده است و این یکی از علت های بلند رفتن تلفات آنان [شورشیان] است.»

وزیری گفت که حملات هوایی قوای هوایی افغانستان هم در برابر شورشیان ازدیاد یافته است. وی اشاره کرد که تنها طی یک هفته از 13-19 سنبله «609 پرواز حمایوی و 107 پرواز هدفمندانه مستقل صورت گرفته است.»

او گفت که در جریان یک هفته قوای افغان توانستند که 307 شورشی را در سرتاسر افغانستان از بین ببرند که 31 تن از آنان شامل جنجگویان «دولت اسلامی» (داعش) بودند.

با این حال قول اردوی 209 شاهین اردوی ملی افغانستان که مسئولیت تامین امنیت زون شمال افغانستان را به دوش دارد، می گوید که از آغاز ماه سنبله قوای افغان توانسته اند تلفات سنگینی را به شورشان طالب وارد کنند.

این قول اردو طی اعلامیه ای گفت که در عملیات های هوایی و زمینی اردوی ملی افغانستان 90 شورشی طالب کشته شدند.

نصرت الله جمشیدی، سخنگوی قول اردو 209، به سلام تایمز گفت که 11 قوماندان مهم طالبان نیز شامل کشته شدگان عملیات های اردوی ملی در این مدت بوده اند.

او اظهار داشت: «در این عملیات مقداری از جنگ افزارهای سبک و ثقیل طالبان نیز بدست قوای افغان افتاده است.»

جمشیدی گفت که این عملیات ها در ولایات قندوز، تخار، فاریاب، جوزجان، بلخ، و بدخشان راه اندازی شده اند و هنوز هم ادامه دارند. وی افزود که شش عسکر اردوی ملی در این عملیات ها مجروح شده اند.

جنرال حمید حمیدی، قوماندان امنیه قندوز، تأیید کرد که علت های عمده وارد شدن تلفات بیشتر به طالبان بلند رفتن سطح اظهارات محاربوی، هماهنگی میان قوای امنیتی افغان، و تشدید عملیات های این قوا علیه شورشیان می باشد.

وی به سلام تایمز گفت: «از آغاز ماه سنبله تا اکنون در عملیات های مختلف پولیس در کندز بیش از 90 شورشی، به شمول 10 قوماندان مهم طالبان، کشته شده اند.» او افزود که مشارکت مردم در این راستا حیاتی است.

خوشبینی و تقدیر

فرهاد صدیقی، یک عضو ولسی جرگه افغانستان، از عملکرد قوای دفاع و امنیت ملی افغانستان خوشبین به نظر می رسد.

وی به سلام تایمز گفت: «قوای امنیتی افغانستان قهرمانان اصلی این خاک استند. این قوا باید از هر بُعد تقویت شوند. ... به این وسیله شورشیان مسلح که دشمن ... صلح در افغانستان استند از بین برده شوند.»

کارشناسان امور نظامی افغان نیز از شدت فعالیت های محاربوی قوای افغان برای زدودن ریشه های شورشگری در این کشور قدردانی می کنند.

عتیق الله امرخیل، یک جنرال (متقاعد) اردوی ملی افغانستان، به سلام تایمز گفت: «عملیات و قربانی های قوای افغان قابل قدر است. این فعالیت ها باید علیه لانه های شورشیان دقیق و هدفمندانه صوت گیرد تا از تلفات ملکی جلوگیری شود.»

وزیری گفت که قوای افغان احتیاط را کار می گیرند تا از صدمه دیدن افراد ملکی جلوگیری شود.

وی به سلام تایمز گفت: «ما در عملیات مختلف روزانه و شبانه زمینی و هوایی از احتیاط کار می گیریم. در جای که ما به مناطق مسکونی مواجه می شویم. کوشش ما بر این است تا از قوه توپچی استفاده نکنیم. اگر استفاده کنیم بسیار به دقت مطابق اطلاعات دقیق استخباراتی استفاده می کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500