اقتصاد

افزایش تولید زعفران در افغانستان همزمان با افزایش تقاضاها

نوشتۀ زیار

کارگران افغان در تاریخ 27 عقرب 2014 در ولسوالی غوریان ولایت هرات مصروف چیدن گل زعفران استند. بنا بر اعلان حکومت، زراعت زعفران در افغانستان به 31 ولایت این کشور توسعه یافته است و انتظار می رود در سال 2018 حاصلات آن به هشت تن برسد. [عارف کریمی/ خبرگزاری فرانسه]

کارگران افغان در تاریخ 27 عقرب 2014 در ولسوالی غوریان ولایت هرات مصروف چیدن گل زعفران استند. بنا بر اعلان حکومت، زراعت زعفران در افغانستان به 31 ولایت این کشور توسعه یافته است و انتظار می رود در سال 2018 حاصلات آن به هشت تن برسد. [عارف کریمی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- در حال که زارعین افغان از بلند رفتن حاصلات زعفران در سال روان خبر می دهند وزارت زراعت، آبیاری، و مالداری پلان های را جهت سرمایه گذاری منابع زیادتر در این مصالح قیمت بها و طلایی اعلام کرد.

حسب آمارهای وزارت زراعت، آبیاری، و مالداری در سال روان قریب به 6.5 تن زعفران در افغانستان برداشت شده است. در 31 ولایت از مجموع 34 ولایت این کشور زعفران کشت می شود.

برآورد می شود که سال آینده محصول زعفران افغانستان به حدود 8 تن برسد. حکومت در تاریخ 26 سنبله اعلام کرد که پلان دارد تا زراعت زعفران را تا سال 2018 به بالغ بر 3 هزار هکتار از اراضی توسعه دهد.

لطف الله راشد، سخنگوی وزارت زراعت افغانستان، به سلام تایمز گفت: «زعفران یکی از اولویت های کلان زراعت افغانستان است.»

کارگران افغان در تاریخ 28 عقرب 2014 گل های زعفران را در یک مرکز پاک کاری در ولسوالی غوریان ولایت هرات پاک و دسته می کنند. [عارف کریمی/ خبرگزاری فرانسه]

کارگران افغان در تاریخ 28 عقرب 2014 گل های زعفران را در یک مرکز پاک کاری در ولسوالی غوریان ولایت هرات پاک و دسته می کنند. [عارف کریمی/ خبرگزاری فرانسه]

وی گفت: «کشت آن عاری از خطر و برای دهقانان عزت نفس بخشنده است. فلهذا این حاصل تا اکنون توانسته به حیث بدیل مناسب زراعت کوکنار برای شماری زیادی از دهاقین محسوب شود.»

راشد گفت که حکومت از کدام کوشش جهت حصول به هدف جانشینی کامل زراعت کوکنار با زعفران دریغ نمی ورزد؛ زیرا زراعت کوکنار طالبان و سایر گروپ های ستیزه جو را تمویل می کند.

وی گفت: «در حال که حکومت افغانستان و دوستان بین المللی ما مخالف زراعت و قاچاق مواد مخدر استند، زراعت و صادرات زعفران را حمایت می کنند.»

او اظهار داشت: «زعفران افغانستان نقطه قوت زارعت افغانستان است و کیفیت و شهرت جهانی این محصول قیمت آن را بلند برده است.» وی ابراز امیدواری کرد که صادران زعفران موجب تقویت اقتصاد افغانستان شود.

زعفران افغانستان «رقیب جدی» برای ایران است

رقبای منطقوی تولید زعفران مثل ایران متوجه این موضوع شده اند.

فرهاد سحرخیز، یک عضو هیأت مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران ایران، گفت که بلند رفتن تولید زعفران افغان «افغانستان را به یک رقیب جدی برای زعفران ایران» تبدیل کرده است.

سحرخیز در یک کنفرانس خبری در تاریخ 26 سنبله نگرانی اش را نسبت به آینده زعفران ایرانی ابراز داشت.

وی گفت که اداره متبوع او به دولت ایران هشدار داده بود که از ارسال محموله های پیاز زعفران به افغانستان جلوگیری کند، اما دولت به این هشدارها توجه نکرده و جواب داده بود که «زراعت زعفران بهتر از زراعت کوکنار است.»

وی گفت: «با این که در دولت رئیس جمهور حسن روحانی محدودیت هایی بر صادرات پیاز زعفران اعمال گردیده، اما به نظر می رسد که افغانستان دیگر به واردات زیادتر پیاز زعفران ضرورت ندارد؛ زیرا تا حالا به قدر کافی صادر کرده است.»

سحرخیز گفت که بر علاوه هالند هم افغانستان را در زراعت زعفران کمک کرده است و حالا پلان دارد زعفران افغانستان را به جای زعفران ایرانی در مارکیت های بین المللی بیاورد.

منافع اقتصادی زعفران

راشد گفت که زراعت زعفران طی ده سال گذشته و خصوصا در پنج سال اخیر محبوبتر شده و عایدی از آن هم زیادتر شده است. وی افزود که در مقایسه با سال های 2014 و 2015، تولید زعفران در سال 2016 به میزان 250 فیصد بلند رفته است.

وی گفت: «زراعت زعفران نقش مهمی را در حمایه از زیربنای اقتصاد افغانستان ایفا می کند. فلهذا حکومت افغانستان از سال 2016 یک پلان پنج ساله را به هدف بلند بردن زراعت زعفران در افغانستان به اجرا گذاشته است.»

افغان های فعال در تجارت زعفران شاهد نتایج مثبت استند.

شکیب بهادری، مدیر شرکت «شرکت پادشاه زعفران افغانستان» که یک شرکت فعال در پروسس محصول زعفران جهت صادرات آن به مارکیت های هند، امارات متحده عربی، و جرمنی است، گفت: «امیدواری ها برای این محصول نباتی زیادتر از همیشه است.»

او به سلام تایمز گفت: «زراعت زعفران زنان را از منظر اقتصادی توانمند می کند.» او افزود که این کمپانی «به ده ها خانم زمینه کار را مساعد» کرده است.

بهادری گفت: «ما در پهلوی کشت و پروسس زعفران خودمان، حاصلات زعفران سایر دهاقین را نیز می خریم و با زعفران خود آن را می فروشیم.»

بدیل تولید غیرقانونی کوکنار

تولید زعفران یک بدیل پرمنفعت و دوامدار برای کوکنار است.

بهادری گفت که قیمت یک گرام زعفران درجه یک افغان به شکل عمده 180 افغانی (2.62 دالر) است.

او اظهار داشت: «من شخصا شاهد بوده ام که زارعین ... زعفران را به حیث بدیل کوکنار کشت می کنند.»

وی گفت که زارعین این انتخاب را می کنند، به خاطر این که «زراعت زعفران یک کسب حلال است و عایدی خوبتر دارد.»

شیر خوستی، یک تحلیلگر اقتصادی و سیاسی افغان در کابل، گفت که زعفران بر علاوه این که بدیل مناسب برای کوکنار است، این پتانسیل را هم دارد که پرستیژ افغانستان را در سطح بین المللی بلند ببرد.

او به سلام تایمز گفت: «زعفران چند اهمیت ستراتیژیک دارد. اول اینکه بدیل خوبی برای کشت کوکنار و چرس است. دوم این که با کشت و صادرات آن عاید خوبی نصیب افغانستان می شود، یعنی هم عایدی خوبی به جیب دهاقین افغان می رود و هم حکومت افغانستان مالیه خوبی کمایی می کند.»

وی گفت: «نکته اخیر این است که این محصول پتانسیل دارد تا پرستیژ افغانستان را در سطح بین المللی بلند ببرد.»

محمد امیر هاشمی، یک فعال مدنی افغان در کابل، به سلام تایمز گفت که زراعت زعفران حتی می تواند به آوردن صلح در افغانستان نیز کمک کند.

او به سلام تایمز گفت: «اگر ما خوب دقت کنیم متوجه می شویم که زراعت کوکنار رول عمده را در نا امن سازی، تقویت مخالفین مسلح، و کمک به جنگسالاران منطقوی بازی می کند. فلهذا، جایگزین کردن کوکنار با زعفران به امنیت بهتر منجر خواهد شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلام خدمت شما دوستان. کشت زعفران برای بهتر ساختن وضعیت افغانها و افغانستان و زنده گی مردم کمک می کند. لشکرگاه، هلمند.

پاسخ

تشکر بسیار. این گزارش بسیار جالب است. چنین گزارش ها و معلومات ما را بسیار زیاد خوشحال می کنند. تقاضا می کنم به جای نشر اخبار و گزارش ها از غم و اندوه و رنج افغانستان لطف کرده گزارش هایی را نشر دهید که بر موضوع انکشاف و رفاه در افغانستان متمرکز استند. ایران و پاکستان به جای ابراز همدردی نسبت به افغان ها جهت توطئه گری کوشش کرده اند. مگر چرا آنها باید نسبت به افغان ها همدردی و غم شریکی داشته باشند؟ اوضاع جاری [افغان ها] توسط این دو همسایه لعنتی ایجاد شده است و آنها این کار را به نام اسلام عزیز انجام داده اند. آنها به جنگجویان می گویند بروند و با به اصطلاح [جهادشان] افغان ها را بکشند. لعنت بر همسایگانی مانند این دو همسایه که افغانستان دارد.

پاسخ