آموزش

بسته شدن ده ها مکتب توسط طالبان و داعش در جوزجان و غزنی

نوشته سلیمان

متعلمین افغان در تاریخ 27 سرطان در یک صنف خطاطی و خوشنویسی در کابل حضور پیدا کرده اند. در ساحات تحت کنترول طالبان در ولایت های جوزجان و غزنی شبه نظامیان مکتب ها را تعطیل کرده و مدیران مکتب ها و فامیل هایی را که به دختران شان اجازه دهند بعد از صنف ششم به مکتب بروند تهدید به مرگ کرده اند. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

متعلمین افغان در تاریخ 27 سرطان در یک صنف خطاطی و خوشنویسی در کابل حضور پیدا کرده اند. در ساحات تحت کنترول طالبان در ولایت های جوزجان و غزنی شبه نظامیان مکتب ها را تعطیل کرده و مدیران مکتب ها و فامیل هایی را که به دختران شان اجازه دهند بعد از صنف ششم به مکتب بروند تهدید به مرگ کرده اند. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- به گفته مقامات محلی ستیزه جویان «دولت اسلامی» (داعش) و طالبان با تعطیل کردن مکتب ها در ساحات جوزجان و غزنی تعلیم و تعلم را هدف قرار داده اند.

افراد وابسته به گروپ داعش 75 مکتب را در ولسوالی های درزاب و قوش تپه ولایت جوزجان بسته کرده اند که در نتیجه بالغ بر 26,000 متعلم از آموزش و پرورش محروم مانده اند.

به گفتۀ باز محمد داور، ولسوال ولسوالی درزاب ولایت جوزجان، افراد داعش از شماری مکاتب که تحت کنترول شان است به حیث پایگاه های جنگی و انبارهای اسلحه و مهمات شان استفاده کرده اند.

او به سلام تایمز گفت: «داعش نه تنها مکاتب را بسته کرده، بلکه باشنده های ولسوالی درزاب را سپر انسانی ساخته است و از [مقرهای داعش در] خانه های مردم محلی بالای نیروهای امنیتی شلیک می کند.» وی افزود که در تاریخ 26 سنبله در اثر نبرد میان داعشیان و نیروهای امنیتی یک زن 65 ساله کشته شد.

آتش نشانان به تاریخ 5 جوزا سال 2015 محل حمله شبه نظامیان به یک مکتب تربیه معلمین در قندهار را پاک کاری می کنند. شبه نظامیان طالبان و داعش ده ها مکتب را در ولایت های جوزجان و غزنی مسدود یا ویران کرده اند و در نتیجه هزاران متعلم دیگر قادر به تحصیل نیستند. [جاوید تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

آتش نشانان به تاریخ 5 جوزا سال 2015 محل حمله شبه نظامیان به یک مکتب تربیه معلمین در قندهار را پاک کاری می کنند. شبه نظامیان طالبان و داعش ده ها مکتب را در ولایت های جوزجان و غزنی مسدود یا ویران کرده اند و در نتیجه هزاران متعلم دیگر قادر به تحصیل نیستند. [جاوید تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

وی اظهار داشت: «شبه نظامیان داعش طی یک سال 12 مکتب را در ولسوالی درزاب تخریب نموده اند. همچنان آنها با بسته کردن 47 مکتب دیگر مانع آموزش و پرورش 15,000 متعلم در این ولسوالی شده اند.»

داور گفت: «افراد داعش آماده اند تا مکاتب را دوباره به روی متعلمین باز کنند؛ مگر شرط شان این است که معلمین باید حداقل دو ماه معاش خود را به این گروپ بپردازند و مردم محل هم باید به آنها عشر و زکات دهند.»

او گفت: «آنها می خواهند با گرفتن عشر و زکات فعالیت هایشان را تمویل کنند.»

عبدالحی یشین، رییس معارف ولایت جوزجان، گفت که داعش در حدود 75 مکتب را در ولسوالی های درزاب و قوش تپه به روی شاگردان بسته اند.

یشین به سلام تایمز گفت: «در این دو ولسوالی تقریباً 26,000 شاگرد از تعلیم محروم مانده اند.»

او اظهار داشت: «تلاش های متنفذین قومی و ریش سفیدان جریان دارد تا داعشیان اجازه بدهند که دروازه های مکاتب دوباره باز شود.» او در مورد گام های اتخاذ شده توسط این بزرگان قومی برای این که داعش از خواسته های خود صرف نظر کند، توضیح نداد.

ستیزه جویان از میان بی سوادان و نادانان استخدام می شوند

از سوی دیگر مقامات می گویند که طالبان در ولایت غزنی درس خواندن دختران را تا صنف ششم محدود کرده اند و هشدار داده اند که در صورت نافرمانی از امرشان، مدیران مکاتب دخترانه و خانواده های دختران را خواهند کشت.

خالق داد اکبری، رئیس شورای ولایتی غزنی، به سلام تایمز گفت: «طالبان به مدیران مکاتب دخترانه دستور داده اند که از صنف ششم به بالا به دختران اجازه ورود به مکاتب را ندهند و صنف های دخترانه بالاتر از ششم را تعطیل نمایند.»

او گفت: «آنها همچنان خانواده ها را تهدید کرده اند که دختران شان حق ندارند از صنف ششم بیشتر درس بخوانند و اگر چنین شود کشته می شوند.»

اکبری گفت که طالبان و داعش نمی خواهند تا مکاتب باز بمانند تا آنها بتوانند به آسانی مردم بیسواد و نادان را به خود جذب کنند.

او اظهار داشت: «نود و نه فیصد کسانی که با طالبان و داعش پیوسته اند افراد بیسواد اند که از اسلام و اصول آن اطلاع ندارند و اهمیت و ارزش دانش را نمی دانند.»

محمد عابد عابد، رئیس معارف ولایت غزنی، تهدید مدیران مکاتب توسط طالبان را تائید کرد و گفت که به دلیل نا امنی دروازه های 46 مکتب در ولایت غزنی بسته شده است.

او به سلام تایمز گفت: «تمام مکاتب در ولسوالی ناوه که زیر کنترول طالبان می باشد، مسدود اند. ما به دلیل تهدید طالبان نتوانسته ایم که در ولسوالی های گیلان و گیرو مکاتب دخترانه را فعال بسازیم.»

فوزیه، متعلم صنف ششم در یکی از مکاتب شهر غزنی، گفت که چون اسلام کسب علم و دانش را برای زنان واجب کرده است، مانع شدن دختران از تحصیل علم توسط طالبان غیراسلامی می باشد.

او به سلام تایمز گفت: «من هیچ ترسی از تهدیدات طالبان ندارم. من مرگ را قبول می کنم ... اما به تحصیلات ام ادامه می دهم.»

آموزش و پرورش یک وظیفه دینی و یک حق انسانی است

وزارت معارف بستن مکاتب و تخریب مراکز آموزشی از سوی شبه نظامیان را محکوم کرده و آن را از مظاهر دشمنی طالبان و داعش با آموزش و پرورش می داند.

مجیب مهرداد، سخنگوی وزارت معارف، به سلام تایمز گفت: «گروه های هراس افگن و جنگ های تحمیلی آنها بالای افغان ها سبب شده است که دروازه های بیشتر از یک هزار مکتب در 24 ولایت به روی دانش آموزان بسته شود و ده ها هزار طفل افغان از آموزش و پرورش محروم شوند.»

مهرداد گفت: «آموزش و پرورش فقط یک فریضه دینی نه، بلکه حق هر انسان می باشد. هیچ گروپ نمی تواند این حق را از آنها بگیرد. بنا بر این، ما از مخالفین مسلح دولت می خواهیم که بیشتر از این نظام آموزش و پرورش افغانستان را صدمه نزنند.»

وی اظهار داشت: «عملکرد طالبان و داعش ثابت می کند که آنها بر خلاف مکتب، دانشگاه، و به طور کلی معارف می باشند. تخریب مکاتب و مراکز آموزشی از سوی این گروپ ها دشمنی با آموزش و پرورش و دشمنی با افغان ها می باشد.»

مولوی عبدالکریم، عالم دین و باشنده شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان، گفت: «اسلام آموختن علم و دانش را برای زن و مرد فرض گردانیده است.»

او به سلام تایمز گفت: «مانع شدن دختران از کسب علم و مسدود نمودن مکاتب ... در تضاد با اصول اسلام و خلاف فرهنگ و سنت افغانی می باشد.»

عبدالکریم گفت: «من به صراحت می گویم بسته کردن مکاتب، تخریب مراکز آموزشی، و مانع شدن افغان ها از آموختن علم و دانش ... غیر اسلامی و غیر انسانی است و در هیچ دین و مذهب جا ندارد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هدف اصلی گروه ترورستی داعش این است که دروازه های مکتب بسته شود وشاگردان در خانه بیکار وبی تعلیم شوند در آن وقت جوانان ما مجبور می شوند که همراه گروه ترورستی داعش یکجاه شوند . هرگروه جنگی که دروازه های مکتب را به روی مردم افغانستان بسته می کند مردم بفهمند که این گروه دشمنان مردم افغانستان هستند . شما بیبند ۲۶۰۰۰ شاگردان در یک ولایت از در س خواندان محروم شدن این ۲۶۰۰۰شاکردان در اینده بی سواد کلان می شود در آینده این شاگردان نمی تواند که دوباره مکتب را بخواند یک دفعه که یک شاگرد از مکتب رفتن ماندباز ماند دیکی باز مشکل است که این شاگردان دوباره مکتب را شروع کنند . این گروه ترورستی داعش قصدن این عمل را انجام می دهد تا که این نوجوانان به گروه ما جلب و جذب شود واز این جوانان در جنگ به نفع خودشان سوی استفاده کنند ، در آخر باید یاد آور شوم که هرگروهی جنگی که مکتب را خراب می کند آن گروه دشمن افغانستان است و پشتبانی از دو مملکت دار د که این دو‌کشور ایران ‌وپاکستان است مردم افغانستان باید از این گروه پشتبانی نکند و هیچ وقت این گروه ترورستی دوست مردم افغانستان نمی شود .

پاسخ