تروریسم

به رغم سقوط «خلافت» داعش البغدادی بار دیگر ظاهر گردیده

سلام تایمز

ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، در این تصویر گرفته شده از یک ویدئوی متعلق به ماه جوزا سال 2014 ایجاد به اصطلاح «خلافت» خود را اعلام می کند. البغدادی مخفی شده و چهره اش را به ندرت نشان می دهد. [فایل]

ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، در این تصویر گرفته شده از یک ویدئوی متعلق به ماه جوزا سال 2014 ایجاد به اصطلاح «خلافت» خود را اعلام می کند. البغدادی مخفی شده و چهره اش را به ندرت نشان می دهد. [فایل]

اسلام آباد -- «دولت اسلامی» (داعش) پنجشنبه (6 میزان) اقدام به نشر یک نوار صوتی که بنا به گزارش ها متعلق به رهبر گروپ ابوبکر البغدادی است، نمود که در آن وی اعضای گروپ را به «مقاومت» در مقابل دشمنان به رغم شکست های استراتیژیک در عراق، سوریه، و افغانستان فرا می خواند.

مشخص نیست که این پیغام که توسط یک گروپ رسانه ای وابسته به داعش نشر داده شده، در چه زمان ضبط شده بود.

در این پیغام فردی که صدایش همانند رهبر داعش است، کشورهای عضو ائتلاف بین المللی را که خسارت های سنگینی را بر شبه نظامیان داعش در سوریه و عراق وارد آورده اند، به شدت مورد حمله قرار می دهد.

مطابق گزارش ها البغدادی در این پیغام ضبط شده گفت: «رهبران و عساکر [داعش)] دریافته اند که راه به سمت ... پیروزی صبوری و مقاومت در برابر کافران بدون توجه به ائتلافات شان می باشد. ما می مانیم، مقاومت می کنیم، و صبور خواهیم بود ... ما تسلیم نخواهیم شد.»

اعضای قوای دموکراتیک سوریه در تاریخ 2 میزان همزمان با تسخیر یک موضع در خط مقدم شرقی الرقه پایکوبی می کنند. جنگجویان سوری تحت حمایه قوای ائتلاف جهت تصفیه آخرین اعضای باقی مانده داعش که در مواضع در حال سقوط شان در الرقه مخی شده اند، مبارزه می کنند. [بولنت کلیک/ خبرگزاری فرانسه]

اعضای قوای دموکراتیک سوریه در تاریخ 2 میزان همزمان با تسخیر یک موضع در خط مقدم شرقی الرقه پایکوبی می کنند. جنگجویان سوری تحت حمایه قوای ائتلاف جهت تصفیه آخرین اعضای باقی مانده داعش که در مواضع در حال سقوط شان در الرقه مخی شده اند، مبارزه می کنند. [بولنت کلیک/ خبرگزاری فرانسه]

پیغام روز پنجشنبه در صورت تأیید اصالتش اولین پیغامی خواهد بود که البغدادی از ماه عقرب گذشته یعنی زمانی که او شبه نظامیان داعش مدافع شهر موصل عراق را تهییج کرد که تا آخرین نفس بجنگند، صادر کرده است.

مدت کوتاه بعد از آن وحدت بین اعضای داعش متلاشی شد و به دنبال آن ماه ها جدایی، جنگ های درونی، و شکست نهایی موصل در ماه سرطان سال روان رقم خورد.

داعش که زمانی نزدیک به یک سوم خاک عراق را در سال 2014 تحت کنترول خود داشت، حالا که قوای عراقی و بین المللی شبه نظامیان را در همه جا محاصره کرده اند، فقط قسمت کوچکی از کشور را تحت کنترول دارد.

در سوریه محاصره الرقه این به اصطلاح پایتخت خودخوانده «خلافت» داعش همچنان ادامه دارد. در حالی که قلمرو این گروپ در کشور به سرعت در حال تقلیل است.

در افغانستان، جایی که قوای داعش کوشش کردند تا یک مقر را در ولایت ننگرهار برپا کنند، قوای امنیتی افغانستان و قوای ائتلاف ضربات شدیدی را طی یک سال گذشته در این گروپ وارد آورده اند.

دیگر «جنگیدن تا پای مرگ» وجود ندارد

با این که البغدادی کوشش دارد یک جبهه متحد تشکیل دهد، تغییر اخیر در استراتیژی نشان می دهد که این شبکه تروریستی در آخرین مراحل موجودیت خود در سطح جهانی قرار دارد.

بنا بر یک گزارش نشر شده در تاریخ 24 سنبله توسط انستیتوت مطالعات استراتیژیک اسلام آباد (آی اس اس آی)، که بر یک درگیری اخیر در مرز لبنان و سوریه اشاره کرده «داعش که زمانی عهده بسته بود تا پای مرگ بجگند، حالا شاهد تغییر در استراتیژی خود است.»

در این گزارش آمده است که طی یک جنگ شش روزه در ماه اسد در سرحدات لبنان با سوریه داعش متحمل شکست تحقیرآمیز شد.

رادیو دولتی بین المللی گزارش داد که اعضای نجات یافته داعش -- که عددشان بالغ بر 300 نفر بود -- و حدود همین تعداد اقوام و اقارب شان طی مذارکات اجازه یافتند در امن و امان به شهر دیرالزور در سوریه، واقع در نزدیکی مرز عراق، بروند.

در گزارش انستیتوت مطالعات استراتیژیک اسلام آباد آمده است: «این تغییر استراتیژی از جنگیدن تا پای مرگ به تسلیم شدن و تقاضای عبور در امنیت، یک تغییر استراتیژیک در پالیسی داعش را نشان می دهد.»

محمد عباس حسن محقق، محقق انستیتوت مطالعات استراتیژیک اسلام آباد و نویسنده این گزارش، گفت: «این گروپ ... اکنون جهت بقا تقلا می کنند.»

وی گفت که مذاکرات «داعش را یک قدم به نابودی نزدیک تر کرد.» وی افزود: «این توافق همچنان به قوای مصروف بر علیه این گروپ امید داده است که این گروپ حالا می تواند نهایتاً شکست داده شود.»

خاموش کردن فتنه داعش یک بار و برای همیشه

برید جنرال (متقاعد) محمود شاه از پیشاور، وزیر سابق امنیت مناطق قبیله ای فدرال (فتا)، گفت: «مداخله تعدادی از قدرت های بین المللی به توانایی داعش در سوریه صدمه زده است و این سازمان شبه نظامی را در سطح جهان ضعیف تر کرده است.»

شاه گفت: «درگیری های خونین بین داعش و طالبان در افغانستان در ماه حمل نشانه دیگری است که داعش در وضعیت صعب دچار شده و قادر نخواهد بود برای مدت طولانی خود را حفظ کند.»

او گفت که از آنجا که طالبان نه به داعش ملحق شدند و نه ایدئولوژی آن را قبول کرده اند، بنا بر این، بقای داعش در افغانستان -- و توانایی آن جهت نفوذ به پاکستانی -- به خطر افتاده است.

عبدالله خان، مدیر عامل اتاق فکر امنیتی مستقر در اسلام آباد موسوم به انستیتوت مطالعات جنگ و امنیت پاکستان، گفت: «ممکن است که داعش عراق و سوریه به حیث خلافت مرکزی را از دست بدهد، مگر شعبات آن در ساحات مختلف جهان به شمول پاکستان و افغانستان همچنان مشکل ساز خواهند بود.»

او گفت: «داعش یک تهدید جهانی باقی خواهد ماند و افرادی که از این ایدئولوژی آن الهام گرفته اند، در اینجا و آنجا به حملات شان ادامه خواهند داد.» وی در این رابطه به افراد موسوم به، به اصلاح «گرگ تنها» اشاره کرد که در خارج از نقاط قدرت این گروپ در خاورمیانه نسبت به آن ابراز همفکری می کنند.

در گزارش انستیتوت مطالعات استراتیژیک اسلام آباد آمده است که بنا بر دلایل متذکره مذاکره با داعش باید منع شود.

این گزارش می گوید: «اگر به این گروپ اجازه بازسازی داده شود، ممکن است دوباره با قدرتی بی رحم تر ظاهر گردد. برای متوقف ساختن این گونه حوادث و به حیث یک پیشنیاز برای صلح، داعش باید یکجا و یکسره نابود گردد.»

این گزارش نتیجه گیری می کند: «شعله های رو به مرگ این خلافت خودخوانده باید خاموش شود.»

مباشر میر، تحلیلگر امنیتی و دبیر خبر دیلی پاکستان در کراچی، به پاکستان فوروارد گفت: «قدرت های بین المللی باید دست به دست هم دهند تا جنگ های نیابتی و شبه نظامی گری را منع نموده، حمله ای را علیه داعش راه بیاندازند و خونریزی را در سرتاسر جهان خاتمه دهند.»

او گفت: «بدون کوشش های یکپارچه جامعه بین المللی، ستیزه جویی، از جهان حذف شده نمی تواند.»

[جاوید محمود در تهیه این گزارش مشارکت نموده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500