دیپلماسی

بلند رفتن مشارکت دوجانبه توسط لوی درستیز پاکستان و رئیس جمهور افغانستان

سلام تایمز

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان (راست)، و جنرال قمر جاوید بجوا، لوی درستیز پاکستان، طی ملاقاتشان در کابل در تاریخ 9 میزان حول مسایل امنیت منطقوی، روابط دوجانبه، صلح و ثبات، و مبارزه با تروریسم مذاکره کردند. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان]

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان (راست)، و جنرال قمر جاوید بجوا، لوی درستیز پاکستان، طی ملاقاتشان در کابل در تاریخ 9 میزان حول مسایل امنیت منطقوی، روابط دوجانبه، صلح و ثبات، و مبارزه با تروریسم مذاکره کردند. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان]

کابل -- جنرال قمر جاوید بجوا، لوی درستیز پاکستان، در تاریخ 9 میزان در کابل با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، ملاقات کرد. تحلیلگران از این ملاقات به حیث گام مثبتی به سمت مشارکت های دوجانبه سازنده تقدیر کردند.

بنا بر یک بیانیه که بعد از این ملاقات توسط دفتر رئیس جمهور نشر داده شد، دو طرف درباره مسایل مهم به شمول امنیت منطقوی، روابط دوجانبه، صلح و ثبات، مبارزه با تروریسم، و روابط تجاری و ترانزیتی، مذاکره کردند.

بنا به گزارش ها، غنی اظهار داشت که وقت برداشتن گام های عملی به سوی ایجاد یک فضای اعتماد متقابل فرا رسیده است.

این هیأت پاکستانی، که دگر جنرال نوید مختار مدیر کل سازمان استخبارات اینترسرویس پاکستان نیز در آن حضور داشت، اعلام کرد که پاکستان آماده است تا در مبارزه با تروریسم که هر دو کشور را تهدید می کند و همچنان در حمایه از پروسه صلح تحت رهبری افغانستان مشارکت نماید.

غنی و همراهانش، به شمول مشاور امنیت ملی و مقامات وزارت دفاع، ایجاد یک سیستم جهت نظارت بر تعهدات وعده داده شده توسط هریک از طرفین را تقاضا کرد.

عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان، که در این ملاقات حضور داشت با نشر توئیت اعلام کرد که مذاکرات «صریح، مثبت، محترمانه، سازنده، و دلگرم کننده» بودند.

فصل جدید در روابط دوجانبه

لطیف نظری، یک تحلیلگر سیاسی مقیم کابل، به سلام تایمز گفت: «نظر به وضعیت کنونی بازدید رئیس اردوی پاکستان از کابل بسیار سازنده است و می تواند نتایج خوب داشته باشد.»

وی گفت که روابط قوی بین افغانستان و پاکستان به نفع هر دو کشور است و چلنج های دو طرف مرز را تقلیل خواهد داد.

وی گفت: «تروریسم یک تهدید عمده برای امنیت جهان، علی الخصوص افغانستان و پاکستان، محسوب می شود، بنا بر این، هر دو کشور باید با هم مشارکت کنند.»

فرهاد صدیقی، یک عضو پارلمان افغانستان، گفت که مشارکت مابین افغانستان و پاکستان به بهبود امنیت و ثبات در منطقه کمک خواهد کرد.

او به سلام تایمز گفت: «افغانستان و پاکستان مرزهای مشترک طولانی دارند، و دو ملت اشتراکات زیاد دارند.»

وی گفت: «یک رابطه خوب نه تنها به امنیت کمک کرده می تواند، بلکه تجارت را هم در منطقه بهبود داده می تواند.» او افزود: «پاکستان از موقعیت ستراتیژیک افغانستان جهت تجارت با کشورهای آسیای میانه استفاده کرده می تواند.»

برید جنرال (متقاعد) محمود شاه، یک تحلیلگر امنیتی در پیشاور، گفت که دیدار بجوا از کابل در خاتمه دادن به تروریسم در منطقه بسیار حیاتی است.

وی به سلام تایمز گفت: «هر دو پاکستان و افغانستان از افراط گرایی رنج فراوانی برده اند. بدون مشارکت هر دو احتمال خاتمه دادن به خشونت و حل مشکلات مردم دو طرف مرزها بسیار کم است.»

او گفت: «این بسیار ضروری است که هر دو [طرف] علیه کسانی که مسئول بر هم زدن صلح استند متحد شوند.» وی افزود که او تردید ندارد این ملاقات زندگی کسانی را که توسط شبه نظامیان طی دو دهه گذشته گروگان گرفته شده اند، بهبود خواهد داد.

شاه گفت: «دو کشور با معضل افراطی گری مواجه استند و این معضل مستلزم توجه زیادتر است.»

صلح برای افغانستان و پاکستان

شاه جهان، یک استاد مطالعات پاکستان در پوهنتون پیشاور، گفت که سفر رئیس اردوی پاکستان به کابل یک گام بسیار بزرگ به سمت روابط صمیمانه بین دو همسایه گرفتار ستیزه جویی بود.

او به سلام تایمز گفت: «هیچ کشور دیگر صلح را به پاکستان و افغانستان آورده نمی تواند و این وظیفه آنها است که چنین کنند. حالا حاکمان هر دو کشور درک کرده اند که آنها بهای گزاف را برای گفتگو نکردن با یکدیگر پرداخته اند.»

وی اظهار داشت که این دیدار همچنان کلید تقویت مدیریت مرزی و ممانعت از عبور شبه نظامیان است.

شاه فرمان، وزیر معلومات خیبرپختونخوا، گفت که صلح بهترین نفع را برای مردم پاکستان و افغانستان دارد و دو حکومت باید جهت خاتمه دادن به خشونت به مذاکرات مداوم بپردازند.

او به سلام تایمز گفت: «وحدت مابین پاکستان و افغانستان نهایتا به نابودی تروریسم منجر خواهد شد. ما باید فضای صلح آمیز را جهت هموار کردن راه برای بازرگانی و فعالیت های اقتصادی ایجاد کنیم.»

[سلیمان از کابل و اشفق یوسفزی از پیشاور در تهیه این گزارش مشارکت کرده اند.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500