تروریسم

شهروندان کوشش های شبه نظامیان در جهت ایجاد هرج و مرج در سرحدات پاکستان با افغانستان را محکوم کردند

نوشته اشفق یوسفزی

یک عسکر پاکستانی در ماه اسد در امتداد مرز افغانستان نگهبانی می دهد. [قاسم یوسفزی]

یک عسکر پاکستانی در ماه اسد در امتداد مرز افغانستان نگهبانی می دهد. [قاسم یوسفزی]

پیشاور -- شبه نظامیان در امتداد سرحدات پاکستان با افغانستان تاجران، باربران، و سایر شهروندان دو کشور را با خودشان دشمن کرده اند.

اقدامات تروریستی پراکنده در سال گذشته منجر به مسدود شدن معابر سرحدی شده و حرکت کالاها و مردم را محدود کرده است.

غریب گل، یک افغان که به حیث فروشنده تره بار و سبزیجات در پیشاور مصروف به کار است، به پاکستان فوروارد گفت: «به خاطر تروریسم ... ما باید چندین روز در هر طرف مرز انتظار بکشیم که این کارمان را تحت تأثیر قرار می دهد.»

گل گفت که او هر ماه از طریق معبر تورخم به خانه اش در جلال آباد افغانستان سرکشی می کند و اقدامات تروریستی و انسدادهای مرزی موجب اتلاف وقت و پول زیادی از او و سایرین شده است.

تصویری از معبر مرزی تورخم در 12 اسد. [اشفق یوسفزی]

تصویری از معبر مرزی تورخم در 12 اسد. [اشفق یوسفزی]

معبر مرزی تورخم ولایت خیبرپختونخوا و مناطق قبیله ای فدرال (فتا) در پاکستان را به ولایت ننگرهار افغانستان مرتبط می کند.

زاهد شینواری، رئیس سابق اتاق تجارت و صنایع سرحد در پیشاور، به پاکستان فوروارد گفت که این معبر مزدحم ترین معبر سرحدی مابین دو کشور است که روزانه 15 هزار تا 20 هزار عابر پیاده و موتر آن را مورد استفاده قرار می دهند.

این مرز در تاریخ 25 سنبله و پس از مجروح شدن هفت نفر، به شمول شش عضو سپاه سرحدی (اف سی)، از اثر دو حمله با نارنجک توسط افراد شرور مسدود شد. در آن زمان هزاران مسافر به خمدت دو روز گرفتار شده بودند.

گل گفت: «بازگشایی این معبر در تاریخ 27 سنبله بسیار موجب شادمانی بود و ما سوار بر موتر از آن عبور کردیم.» وی افزود که انسداد عابر مرزی به دفعات اتفاق افتاده است.

بنا بر اعلام رسانه های محلی در تاریخ 28 دلو و در پی یک رشته حملات انتحاری در پاکستان، به شمول یک حمله «دولت اسلامی» (داعش) بالای مزار درویش سال شهباز قلندر در سحوان ولایت سند که به مرگ 88 نفر منجر شد، معبر مرزی تورخم برای مدت شش روز مسدود ماند.

یک معبر مهم دیگر در چمن بلوچستان موقع دارد که آن هم به همین دلیل مسدود شده بود.

هر دو معبر مرزی بعد از حدود یک ماه -- به دنبال مذاکرات بین قوای امنیتی پاکستان و افغانستان و رهبران سیاسی -- بر مبنای اصول بشردوستانه -- بازگشایی شدند تا امکان عبور صدها نفر از مردم ملکی و لاری های حامل غذا و اقلام دیگر به افغانستان فراهم گردد.

به دنبال اختلال و هرج و مرج

یک تحلیلگر سیاسی باشنده پیشاور به نام خادم حسین گفت که شبه نظامیان می خواهند تجارت و ارتباطات انسانی بین همسایگان را مختل کنند.

وی به پاکستان فوروارد گفت: «شبه نظامیان طالبان به شدت با روابط برادرانه مابین پاکستان و افغانستان مخالفت می کنند، به نحوی که آنها از کدام اقدام برای تضعیف روابط شان صرف نظر نمی نمایند.» وی افزود که تقویت روابط برادرانه به نابودی تروریسم منجر خواهد شد.

وی گفت: «جامعه بین المللی و باشندگان محلی دو طرف مرز خواهان صلح کامل استند و از رشته اقدامات بی انتهای تروریستی که به تجارت صدمه زده است، خسته شده اند.»

او گفت: «ستیزه جویی به شدت بر ترانزیت و هم تجارت اثر گذاشته است و جوامع تجاری در دو کشور از این مسئله رنج برده اند.»

محمد زبیر متولی، رئیس اتاق تجارت و صنعت مشترک پاکستان و افغانستان، گفت که انسداد مرزی مدت یکسال است که به تجارت مابین دو کشور صدمه زده است.

سایر انسدادها

او به پاکستان فوروارد گفت که یک مورد دیگر از بسته شدن معبر مرزی تورخم در تاریخ 28 اسد 2016 و به دلیل یک هرج و مرج خشونت آمیز در ساحات آن حوالی روی داد و «به تجارت مابین دو کشور به شدت صدمه زد.»

متولی به پاکستان فوروارد گفت: «ما از کوشش ها جهت تقویت مشارکت و هماهنگی مابین مقامات امنیت سرحدی و متوقف کردن حوادث ناگوار در آینده، تقدیر می کنیم.»

او با اشاره به «رویدادهای شبکه سازی مرز به مرز» گفت: «ما همه کوشش مان را می کنیم تا یک رشته اقدامات اعتمادسازی را جهت تقویت و احیای ارتباط مابین دو کشور شروع کنیم.»

وی گفت: «جامعه تجاری خواهان صلح است تا بتواند تجارت با افغانستان را انکشاف دهد. تجارت به جوامع متشبثات دو کشور و هم به مردم منفعت می رساند.»

معربی مرزی چمن در بلوچستان در تاریخ 12 حمل و بعد از یک درگیری مابین قوای سرحدی و مسافران که به مرگ یک مرد منجر شد، مقامات پاکستانی این مرز را مسدود کردند. معبر متذکره بعد از 22 روز مجدداً باز شد.

متولی گفت که این انسدادهای مکرر که در نتیجه خشونت ها روی می دهند، خسارات جبران ناپذیری را بر شهروندان هر رو کشور وارد می آورند.

رنج کشیدن برای کسانی که طاقتش را ندارند

محمد عبیدالله، یک محقق از پوهنتون پیشاور، با اشاره به انسداد مکرر معابر مرزی پاکستان و افغانستان طی 15 سال گذشته، به پاکستان فوروارد گفت: «مردم عادی هستند که رنج می برند.»

او اظهار داشت: «انسداد مرز بلند رفتن قیمت ها در افغانستان، جایی که خریداران بر غذاهای پاکستانی متکی استند، را سبب خواهد شد.»

بنا بر متولی، تجارت سالانه بین پاکستان و افغانستان اگر الگوی اوایل سال 2017 ادامه یابد، از سه ملیارد دلار به رقم تخمینی دو ملیارد در سال 2017 تقلیل خواهد یافت.

البته تجارت تنها فعالیت متضرر از تروریسم نمی باشد.

شاگردان افغان مصروف به تعلم در مکاتب پاکستان، و نیز مریضان متقاضی تداوی صحی در پاکستان هم ناکام مانده اند.

مولتان خان، از زارعین ولایت لوگر، گفت: «ما برای تداوی های تخصصی کاملا بر شفاخانه های پاکستان متکی می باشیم. وقتی مرزها مسدود می شوند، مریضان افغانستانی روزها باید در نزدیکی مرز انتظار بکشند.»

خان گفت که مادر مبتلا به سرطانش یک بار در هر دو ماه باید در پیشاور تداوی شود. وی افزود که مسدود شدن مرز جان مادرش را به خطر می اندازد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500