امنیت

همزمان با ساخت و ساز جدید در وزیر اکبر خان کابل دارای یک سرک حلقوی جدید خواهد شد

نوشته سلیمان

اداره مستقل انکشاف زون پایتخت با اعلام این که دیزاین و پلان گذاری این سرک حلقوی تکمیل گردیده است، پیش بینی کرد که این عملیات احداث 18 ماه طول خواهد کشید. این عکس که در تاریخ 15 جوزا 2002 برداشته شده کارگران افغان را در حالی که مصروف تعمیر یک سرک در قاصله 40 کیلومتری از کابل استند نشان می دهد. [لوپز فیلیپ لوپز/خبرگزاری فرانسه]

اداره مستقل انکشاف زون پایتخت با اعلام این که دیزاین و پلان گذاری این سرک حلقوی تکمیل گردیده است، پیش بینی کرد که این عملیات احداث 18 ماه طول خواهد کشید. این عکس که در تاریخ 15 جوزا 2002 برداشته شده کارگران افغان را در حالی که مصروف تعمیر یک سرک در قاصله 40 کیلومتری از کابل استند نشان می دهد. [لوپز فیلیپ لوپز/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- رئیس اداره مستقل انکشاف زون پایتخت (سی آر آی دی اِی) می گوید که انکشاف ساحه سبز امنیتی در کابل به زودی اجرا خواهد شد، اما باشندگان عادی پایتخت باید به جای مشکلات منتظر مزایای این اقدام باشند.

انجنیر الهام عمر هوتکی، رئیس اداره مستقل انکشاف زون پایتخت، به سلام تایمز گفت که این منافع شامل احداث یک سرک حلقوی است که ازدحام ترافیک را کاهش خواهد داد.

در ماه سنبله نشریه نیویورک پست گزارش داد که کارگران، ساحه سبز را توسعه می دهند تا «تقریبا تمام سفارتخانه های غربی، وزارتخانه های عمده دولت، و مقرهای ناتو و اردوی آمریکا» را در داخل ساحه حفاظت شده قرار دهد.

یک مسئولیت فوری

انجنیر زکریا زکریا، نماینده مردم کابل در پارلمان، به سلام تایمز گفت: «نهاد های دیپلوماتیک، کارمندان آنها، و قوای بین المللی مستقر در کابل از اهداف اصلی گروپ های تروریستی می باشند. نمونه آخر آن انفجار یک لاری تانکر در نزدیکی سفارت آلمان [در ماه ثور] می باشد.»

این انفجار جان بیش از 150 نفر را گرفت.

وی ادامه داد: «توسعه ساحه سبز امنیتی باعث تامین امنیت و مصونیت اکثر [سفارتخانه ها]، کارمندان شان، و باشندگان این ساحه خواهد بود. این یک اقدام خوب می باشد.»

او گفت که با این حال «ما فقط زمانی طرفدار گسترش ساحه سبز استیم که زندگی روزمره باشندگان کابل با مشکل مواجه نشود.» وی گفت که نمی خواهد شاهد «مسدود شدن سرک های مورد استفاده کابلی ها» باشد.

هوتکی گفت: «اگر [آن لاری] بم گذاری شده به هدف اش می رسید، شاید که بیشتر از 300 دیپلومات از کشته می شدند. به همین دلیل اداره ما، دفتر ریاست جمهوری اشرف غنی، و انجنیران آمریکائی ... یک پلان را جهت توسعه ساحه سبز تهیه کرده ایم.»

سرک حلقوی ساخته خواهد شد

او گفت که وقتی که گرد و خاک و سر و صدای عملیات ساختمانی تمام شود کابل دارای یک سرک حلقوی جدید خواهد بود.

وی اظهار داشت: «یک سرک حلقوی کلان تر از سرک فعلی وزیر اکبر خان ساخته می شود.»

او گفت که سرک احداثی ازدحام ترافیکی را در وزیر اکبر خان و مکروریان، و هم روی پل محمود خان و سرک میدان هوایی «شدیدا تقلیل خواهد داد.»

وی افزود: «بر اساس سروی که ما انجام داده ایم در هر 24 ساعت حدود 14,000 موتر از سرک وزیر اکبر خان عبور و مرور می کنند. فقط 4,500 موتر آن مربوط به باشندگان وزیر اکبر خان و یا کارکنان شرکت های که در آنجا موقعیت دارند، می باشد ... یک سرک حلقوی جدید مسیر عبور هزاران دستگاه از موترها [متعلق به خارج از این منطقه] را تغییر خواهد داد و ازدحام سرک وزیر اکبر خان از گذشته به مراتب کمتر می شود.»

باشندگان کابل همانند احمد راشد 27 ساله امیدوار استند که شاهد پیشرفت در امنیت شان باشند.

او به سلام تایمز گفت: «در هر حمله تروریستی که خارجی ها را آماج قرار داده اند، اکثرا باشنده های کابل کشته و متضرر شده اند. ایجاد و توسعه [ساحه سبز] هم برای خارجی ها و ... هم برای آن عده از ما که در این ساحات زندگی می کنیم، خوب است.»

وی گفت: «خانه ما هم در ساحه سبز امنیتی قرار خواهد گرفت. این کار تا وقتی مورد استقبال ما خواهد بود ... که ما بتوانیم آزادانه رفت و آمد کنیم.»

تضمین های اداره مستقل انکشاف زون پایتخت

هوتکی، رئیس اداره مستقل انکشاف زون پایتخت، به باشندگان کابل که از تأثیر سال ها ساخت و ساز می ترسند، اطمینان داد.

او گفت: «هیچ سرک و راه بسته نخواهد شد.»

وی گفت که آن عده از باشندگان این ساحه که مسکن مناسب ندارند، منتفع خواهند شد.

وی اظهار داشت: «با احداث این سرک حلقوی، باشندگان ساحات قلعه موسی، بی بی مهرو، و قلعه خاطر که 85 فیصد خانه های خامه و غیر معیاری دارند در بدل دادن چند متر زمین شان برای پروژه سرک حلقوی صاحب بلاک های رهایشی عصری ... می شوند.»

حشمت، یک باشنده بی بی مهرو، گفت که آماده است تا به بلاکی که به او وعده داده شده نقل مکان کند.

او به سلام تایمز گفت: «چند متر از زمین حویلی ما در نقشه سرک حلقوی شامل شده است. اما ما بسیار خوشحال هستیم که حکومت در برابر چند متر زمین برای ما بلاک احداث خواهد کرد.»

او ادامه داد: «با وجودی که خانه های ما در نزدیکی [وزیر اکبر خان] است اما برخلاف باشنده های آن ... ما برق منظم، آب، و سایر خدمات را که حکومت ارائه می کند، نداریم.» وی افزود: «خوشبختانه بعد از ساخت سرک علاوه بر این که صاحب بلاک می شویم، منطقه ما به یک ساحه ماستر پلان هم تبدیل خواهد شد. ما هم از خدماتی که منطقه وزیر اکبر خان دارد مستفید خواهیم شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500