امنیت

رهبران جداشدهء طالبان: «ما فریب خورده بودیم»

نوشتهء سلیمان

وحید الله کلیمزی، والی ولایت کنر، به تاریخ 2 میزان ۱۳۹۶ از یکجا شدن جنگجویان سابق طالبان به پروسهء صلح استقبال می کند. [دفتر مطبوعاتی والی ولایت کنر]

وحید الله کلیمزی، والی ولایت کنر، به تاریخ 2 میزان ۱۳۹۶ از یکجا شدن جنگجویان سابق طالبان به پروسهء صلح استقبال می کند. [دفتر مطبوعاتی والی ولایت کنر]

کابل -- مقامات می گویند که اخیرا سه گروپ مختلف طالبان در ولایت های جوزجان، بدخشان، و کنر سلاح های شان را تسلیم کرده اند و تصمیم گرفتند تا در پروسهء صلح با دولت افغانستان یکجا شوند.

محمد رضا غفوری، سخنگوی والی جوزجان گفت که یک رهبر مهم طالبان در ولایت جوزجان به تاریخ اول میزان خودش را به مقامات محلی تسلیم کرد.

او به سلام تایمز گفت: «یک سر گروپ برجستهء طالبان به نام عوض مشهور به همکار، با چهار تن از جنگجویان تحت امرش به پروسهء صلح پیوستند.» وی افزود که تسلیم شدن آنها بعد از درگیری های خودی با سایر اعضای طالبان که نمی خواستند آنان تسلیم شوند، روی داد.

او افزود: «آنها همچنان پنج میل اسلحه مختلف النوع تسلیم نیرو های امنیتی کردند.»

این جدا شدن ها بخشی از یک روند امیدوار کننده است.

غفوری گفت: «از سال 2015 به این طرف 800 جنگجوی طالب [در جوزجان] از جنگ دست کشیده و با پروسهء صلح پیوسته اند.»

«ما فریب خورده بودیم»

عوض، قوماندان سابق طالبان گفت که او به اشتباهات مسیرش واقف گردید.

او به سلام تایمز گفت: «زمانیکه من با گروه طالبان یکجا شدم فکر می کردم که آنها واقعاً شرعیت اسلامی را تطبیق می کنند. اما با گذشت هر روز من و افراد زیر دستم بیشتر حقیقت را درک می کردیم.»

او گفت: «ما درک کردیم که فریب خورده بودیم و اعمال ما خلاف دین مان بود. همچنان [ما پی بردیم که] تمام فعالیت های که ما و سایر جنگجویان طالب در جوزجان و بعضی از ساحات ولایت سر پل انجام می دادیم، به ضرر مردم و کشور ما بود.»

وی گفت: «سایر افراد طالبان کوشش کردند تا مانع [جدایی] ما شوند که در نتیجه جنگ میان ما صورت گرفت و در نهایت دو سرگروپ آنها کشته شدند و چهار تن دیگر شان زخم برداشتند.»

عوض گفت: «ما سلاح های خود را تسلیم مقامات حکومت کردیم و با پروسهء صلح یکجا شدیم.»

آماده برای صلح

یک سرگروپ دیگر طالبان نیز در ولایت بدخشان با افراد زیر امر اش به تاریخ 3 میزان با پروسه صلح یکجا شد.

برید جنرال عبدالخالق آقسای، قوماندان امنیهء ولایت بدخشان به سلام تایمز گفت: «ماه گذشته یک گروپ چهار نفری جنگجویان طالبان که در ساحات مختلف بدخشان بر ضد نیرو های امنیتی می جنگیدند، با سه میل کلاشینکوف و یک میل ماکاروف شان جنگ را ترک کرده و با پروسه صلح پیوستند.»

وی گفت: «ما از آن عده اعضای طالبان که صلح و ثبات را به جای جنگ ترجیح بدهند و سلاح و مهمات شان را به زمین بگذارند استقبال می کنیم و برای شان زمینهء زنده گی مسالمت آمیز مساعد می سازیم.»

یک گروه پنج نفری طالبان هم به تاریخ 2 میزان اسلحه شان را بر زمین گذاشت.

عبدالغنی مصمم، سخنگوی والی کنر، به سلام تایمز گفت: «عبدل، یک قوماندان محلی طالبان، با چهار تن از افرادش در ولسوالی نرنگ به پروسه صلح پیوست.»

وی گفت: «این قوماندان محلی طالبان با افرادش در ولسوالی نرنگ علیه حکومت فعالیت های مسلحانه می کردند. [آنها] بعد از فهمیدن مشروعیت و حقانیت حکومت از جنگ و خشونت دست کشیدند و با پروسهء صلح یکجا شدند.»

او گفت: «این گروپ طالبان به مشارکت پولیس محلی و پولیس ملی در کنر، راه صلح را انتخاب کردند و سلاح های شان را به شمول راکت انداز و کلاشینکوف، به قوای امنیتی تسلیم نمودند.»

استقبال از طالبان مخالف جنگ

ولی الله، یک تن از باشنده گان ولسوالی نرنگ، گفت که او از تصمیم طالبان جهت یکجا شدن با پروسهء صلح استقبال می کند. وی آن را «یک اقدام خوب هم برای خود شان و هم برای امنیت و ثبات کنر» خواند.

او به سلام تایمز گفت: «اگر طالبان به جنگ شان علیه مردم و دولت افغانستان ادامه بدهند [آنها] نیز مانند هزاران جنگجوی طالب دیگر که در میدان های جنگ کشته شدند، از بین می روند. بر علاوه فامیل های شان هم بی سرپرست می شوند و ده ها مشکل اجتماعی دیگر نیز دامن گیر آنها می شود.»

وی گفت: «طالبان اگر خود شان را افغان می دانند باید از خشونت دست بکشند و آینده زنان و اطفال شان را با دست های خود شان از بین نبرند.»

احمد زبیر، یک محصل پوهنتون کابل به سلام تایمز گفت: «طالبان در مدت 16 سال فعالیت شان هیچ کاری که به نفع افغانستان و افغان ها بوده باشد انجام نداده اند.»

وی گفت: «در نتیجهء فعالیت های تروریستی شان هزاران افغان بیگناه کشته شدند، پروژه های انکشافی تطبیق نشد، میلیون ها طفل از حق آموزش محروم شدند، و تعداد زیادی پل و پلچک ها تخریب گردیدند.»

او افزود: «خلاصه اینکه موجودیت طالبان کاملا به ضرر افغان ها بوده است.»

تضمین امنیت و ثبات

محمد اسماعیل قاسمیار، مشاور شورای عالی صلح افغانستان به سلام تایمز گفت: «پیوستن طالبان به پروسهء صلح باعث برقراری امنیت و ثبات در کشور می شود.»

او گفت: «انتخاب کردن زنده گی صلح آمیز به نفع طالبان و فامیل های شان می باشد. وقتی یک طالب به پروسهء صلح می پیوندد از طرف حکومت برایش یک مبلغ پول داده می شود. همچنان زمینه های اشتغال و زنده گی مسالمت آمیز در مناطق شان برای شان مساعد می شود.»

قاسمیار گفت: «از زمان ایجاد شورای عالی صلح [در ماه سنبله ۱۳۸۹] تا اکنون بیشتر از 11,500 جنگجوی طالب به پروسهء صلح پیوسته اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بهترین نظر است خوب میشود که صلح دایمی در کشورمان بیاید وهمیشه دعا میکنیم که شود

پاسخ